BasBQ
Beef en Steak

Lamsbout! :D

T

Thor

Gast
Ik had voor de Pasen een mooie lamsbout gehaald. Dat had ik nog nooit gemaakt en omdat ik wel van lam hou, leek mij dat een mooie uitdaging.
Door diverse redenen is die echter de dag van aankoop nog de vriezer ingegaan.
Gelukkig de laatste tijd weer een beetje meer rust en motivatie om weer lekker met de Q aan de gang te gaan. Dus het lammetje eergisteren uit de vriezer gehaald en rustig laten ontdooien om er vandaag wat lekkers van te maken. En alles is schoon opgegaan, dus volgens mij is dat gelukt :)

Ik ben voor de verandering niet eens vergeten om er ook foto's van te maken (uit de losse pols met m'n BB weliswaar, maar toch...)

Boutje eerst opengemaakt en zoveel mogelijk alle peesjes en taaie vetjes weggesneden:
IMG_20120517_00065.jpg


Daarna de binnenkant in de kruiden gezet (blz 36 van Stephen Raichlen's Sauces, Rubs & Marinades) en weer netjes opgebonden:
IMG_20120517_00066.jpg


Vervolgens de buitenkant ook nog in hetzelfde kruidenmengseltje gezet en het geheel indirect op de Weber tot een kern van 55 C:
IMG_20120517_00067.jpg


Tussendoor nog een paar keer ingekwast met een mengseltje van orangejuice en honing (en een klein scheutje ketjap):
IMG_20120517_00070.jpg


2 uur later en bij de juiste kerntemperatuur er afgehaald en even onder de folie laten rusten (kon ik mooi de boontjes en de aardappelpartjes erbij maken):
IMG_20120517_00072.jpg


En nog net op tijd om ook het totaalplaatje op de foto te zetten (het sausje op het vlees komt ook uit het boek van SR; Dijon-Balsamico-Honey):
IMG_20120517_00073.jpg


Heerlijk sappig vlees. Hier en daar nog wel een stukje vet, maar dat schijnt te horen bij lamsbout. De smaak was heerlijk, maar ik denk wel dat ik de volgende keer toch weer de voorkeur geef aan lamsrack. Toch zal het ook niet mijn laatste lamsbout zijn!
 
Die is voor mij nog iets te rose. Ik doe hem ook liever uitgevouwen en dan direct, dan kun je dat vet lekker krokant maken en dat scheelt een stuk wanneer je eet.
 
Het lam mechouie recept op mijn blog is een voorbeeld van die manier. Waarschuw wel de buren want er komt een partij rook vanaf :D

Ik ben dol op lam, maar bonken elastisch vet ben ik ook geen voorstander van hoor en lam kan zo lekker zijn!
 
ziet er lekker uit, moet toch ook maar eens een keer lam gaan proberen, ken het eerlijk gezegt eigenlijk niet echt
 
Niks mis met je foto's zien er prima uit. Nou ben ik ook geen held met lam, maar dit zou ik best lusten.
 
Ziet er mooi uit maar voor ons geen lam.
 
Ziet er helemaal goed uit. Als er nog wat over is mag dat deze kant hoor!
 
Henny zei:
Ziet er goed uit, maar ik heb helemaal niets met vet, ga ik van over me nek :(
Nee, het vet wordt hier ook niet gegeten. Maar mij is ooit eens verteld dat je het er tijdens het bereiden beter aan kan laten zitten, omdat het de smaak en sappigheid van het vlees positief be?nvloed. Als je het dan niet wilt eten, kun je het er beter op je bord vanaf snijden. En zo hebben we het hier dan ook gedaan. Alle harde stukken had ik er van te voren uitgehaald en het zachte vet heb ik laten zitten. Het meeste was wel 'gesmolten' en de rest leg je gewoon apart ;)
 
Nee, het vet wordt hier ook niet gegeten. Maar mij is ooit eens verteld dat je het er tijdens het bereiden beter aan kan laten zitten, omdat het de smaak en sappigheid van het vlees positief be?nvloed. Als je het dan niet wilt eten, kun je het er beter op je bord vanaf snijden. En zo hebben we het hier dan ook gedaan. Alle harde stukken had ik er van te voren uitgehaald en het zachte vet heb ik laten zitten. Het meeste was wel 'gesmolten' en de rest leg je gewoon apart ;)
[/quote]

Dat weet ik wel hoor Thor, het houdt je vlees malser en sappiger, maar ik ben echt erg met vet  jammer genoeg, word er echt misselijk van als ik iets proef, ben wat dat betreft geen goeie bbq-er ; :(
 
Fat is flavor!
 
noskos zei:
Fat is flavor!

Klopt helemaal.
Persoonlijk haal ik ook bij lam zoveel mogelijk vet weg. Mijn ervaring is dat m'n mede-eters het minder naar schaap vinden smaken...
 
WoW, deze had ik graag geproefd, prachtig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan