Beef en Steak

Lams rack uitdaging

KamadoNovice

Pitmaster
Vandaag op de BBQ lamsrack. 2 mooie racks gehaald bij Clemens hier in Lisse. In marinade gezet van tijm en rozemarijn met olijfolie. Dit was gelijk issue 1 dat ik later tegenkwam, bij dichtschroeien ging marinade snel naar zwart toe. Had ze als 1 stuk daarna laten garen tot ik dacht 50 graden maar bij aansnijden was meer dan de helft te rauw. Dus toen maar koteletten van gemaakt en die per stuk een tikkie op hoog vuur gegeven. Ondertussen waren de botjes hier en daar te zwart geblakerd en braken af. Had hier denk ik beter wat alufolie om kunnen wikkelen. Anyway na deze correctie met 2e ronde waren ze wel precies goed. Maar wel meer geluk dan wijsheid. Lekker bordje van gemaakt met aardappelpuree met olijven en groenten uit de oven. En glas rode wijn maakt alles weer compleet.
Moet hier nog wel even mijn weg in vinden, lekker vlees maar je zit snel mis. Ben benieuwd naar jullie best practices.
cdd8a6b0851bf081c5727cdd5c07a2c4.jpg
50639e5848ef0e38a3b509a4608f3cf9.jpg
ec6abf0ae2e91e10f71092dd062114cb.jpg
f39b88ed5fdbaa2bf865add01aa5da23.jpg
2bbb2283370886bfa675b70f9d27a60a.jpg
2ba580286ca319c77cc49b4634b0e0e3.jpg
aab38277686cd3858a90f8ed7b661e30.jpg
323ad534f9d9a41be4a4c7ed09fdb60b.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben geen liefhebber van lamsvlees.. maar ziet er wel lekker uit

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lamsrack maak ik regelmatig maar doe het iets anders.
Ik gril ze eerst aan tot ze een mooie kleur hebben (de botjes pak ik in met alu folie, als alles een mooie kleur heeft, gaat hij indirect met een temperatuurprobe erin
tot een kerntemperatuur van 57 graden, dan is hij bij ons rose. wij houden van bloody vlees maar een lamsrack mag van ons ietsje verder.
Wil je hem roder ga dan op 55 graden kern zitten.
Die zwarte botjes zien er misschien niet zo mooi uit, het vlees ziet er prima uit. en het is het vlees wat we eten en de botjes gooien we uiteindelijk weg.

Ewald zei:
Lamsrack maak ik regelmatig maar doe het iets anders.
Ik gril ze eerst aan tot ze een mooie kleur hebben (de botjes pak ik in met alu folie, als alles een mooie kleur heeft, gaat hij indirect met een temperatuurprobe erin
tot een kerntemperatuur van 57 graden, dan is hij bij ons rose. wij houden van bloody vlees maar een lamsrack mag van ons ietsje verder.
Wil je hem roder ga dan op 55 graden kern zitten.
Die zwarte botjes zien er misschien niet zo mooi uit, het vlees ziet er prima uit. en het is het vlees wat we eten en de botjes gooien we uiteindelijk weg.

+1

Maak het hier ook af en toe.
Hier ons recept. Sorry voor geen pic's. Photobucket  :(
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15129.msg247425#msg247425

Maar het ziet er goed uit hoor. Zin in  :P

Door een aluminiumfolie strook (enkele dubbelgevouwen lagen) in je BBQ op je rooster te leggen kun je de botjes beschermen tegen verbranden. De botjes leg je dan boven de aluminium strook en het vlees boven het directe vuur.

Ik doe dat trouwens ook als ik sate maak, dan blijven de houten handvaten vrij van het vuur en verbranden dus niet.

Lust ik wel!

Toch nog goed gelukt, en de koteletten oplossing was een goede.

Een goede temperatuur meter is hierbij wel erg handig.

Ik vind het er wel altijd mooi uit zien zo'n lamsrack en lekker maar wij zijn ook geen fan van lam.
Maar mischien toch eens proberen van de bbq het kan wezen dat wij het eens gehad hebben dat het niet goed gemaakt is.

Ik vind lamsvlees het lekkerste vlees wat er in de wei rondscharrelt  :x, het is niet alleen heel erg lekker maar ook nog eens super gezond  ;) zit boordevol vitamine B (oa B12), ijzer en nog veel meer goede stoffen (ben ik afgelopen zomer achter gekomen nadat ik in het ziekenhuis ben beland met een ernstige bloedarmoede)

Ik vind jouw lamsrack er super lekker uitzien =P~ en ach die verbrande botjes zien er wel Bourgondisch uit, lekker landelijk  ;)

Ik vind ze er heerlijk uitzien!
Zelf doe ik ze reverse sear. Langzaam tot ongeveer 52, dan tijdje laten rusten (ondertussen maak ik dan rest van het eten klaar) en dan kort searen. Dan is kerntemp rond de 55/56.

picosuma zei:
Ik vind het er wel altijd mooi uit zien zo'n lamsrack en lekker maar wij zijn ook geen fan van lam.
Maar mischien toch eens proberen van de bbq het kan wezen dat wij het eens gehad hebben dat het niet goed gemaakt is.

Om als beginneling te wennen aan lamsvlees  ;) kun je hem ook eerst even een paar uur weken in melk of yoghurt. Dan wordt de smaak veel milder.
daarna afspoelen en droogdeppen en verder bewerken.
Bij een jong Lam is dat weer zonde want dan wordt de subtiele smaak om zeep gebracht.
Lamsracks hebben doorgaans een zeer zachte smaak, lamsboutjes kunnen soms wat sterker smaken

Dank allen voor de tips, gaan zeker nog een keer proberen, inderdaad thermometer erin en alufolie op botjes.

Jet zei:
Ik vind lamsvlees het lekkerste vlees wat er in de wei rondscharrelt  :x, het is niet alleen heel erg lekker maar ook nog eens super gezond  ;) zit boordevol vitamine B (oa B12), ijzer en nog veel meer goede stoffen (ben ik afgelopen zomer achter gekomen nadat ik in het ziekenhuis ben beland met een ernstige bloedarmoede)

Ik vind jouw lamsrack er super lekker uitzien =P~ en ach die verbrande botjes zien er wel Bourgondisch uit, lekker landelijk  ;)
Wist ik ook niet, mooi excuus om snel weer eens te maken

jaa lekker!  :D Een van de favorieten hier. De zwarte botjes geven je gelijk een mooi excuus om ze binnenkort nog eens te maken  ;)

Terug
Bovenaan Onderaan