Beef en Steak

Lading pulled pork

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marq
  • Startdatum Startdatum
 

Marq

Kooltjesharker
Berichten
102
Gisteren een flinke lading PP gemaakt.
De vraag was: hoeveel past er op de WSM (47cm). Het antwoord is 4 procureurs. Die van mij waren 2,5kg, dus 10kg procureur.
Resultaat was 7,5kg pulled pork.

Deze verkoop ik voor 12,49 voor 500g. Dit voelt wel duur, maar is het niet.
Als je alles meerekent kom je voor het bereiden van 1 procureur duurder uit dan deze verkoopprijs.

De WSM bleef heerlijk stabiel en had bijna geen aandacht nodig.
Project als dit is prima te doen tijdens thuiswerken.

Pullen en vacumeren is wel een flinke klus. Gelukkig was mijn vrouw zo lief om even te helpen.

Voor het efficient klaarmaken van een grote hoeveelheid pulled pork is de WSM ideaal:
  • Er past veel op. 4 procureurs passen prima op de 47cm WSM.
  • Werkt goed op goedkope kokosbriketten. Veel as, lage temperatuur, instabiele branding zijn allemaal geen probleem.
  • Erg stabiel, bijna geen omkijken naar.

2024-07-19 06.28.36.jpg
2024-07-19 06.53.17.jpg
2024-07-19 07.00.36.jpg
2024-07-19 07.00.42.jpg
2024-07-19 12.40.47.jpg
2024-07-19 17.27.29.jpg
2024-07-19 17.36.43.jpg
2024-07-19 21.50.49.jpg



Rekenvoorbeeld op basis van 1 procureur:
Screenshot 2024-07-24 205418.png


Rekenvoorbeeld op basis van 4 procureurs:
Screenshot 2024-07-24 204428.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de saus in het opgevangen vocht gedaan en alles goed door elkaar gemengd.
In totaal ongeveer 3 flessen Sweet Baby Ray's gebruikt.
Door met 2 bakplaten te werken had ik alle ruimte om te mengen.

Het mengen zorgt er ook voor dat eventuele verschillen tussen de procureurs verdwijnen.
 
Thanks, ik doe vlees en saus altijd gescheiden, vandaar mijn vraag. Bakplaat is super idee, ga ik volgende keer ook proberen.
 
Mooi dagbesteding! Goed idee om gewoon meerdere procureurs te doen en dan de pulled pork per 500 gr te vacumeren. Met deze tip gaan mijn studerende dochters heel blij mee zijn! (en papa en mama vullen graag de vriezer/koelkast af en toe).

Welke maat vacumeerzakken heb je voor de 250gr?
 
Dat ziet er goed uit!

Altijd fijn om voorraad te hebben.
 
Trouwens nog dank aan @WouterM. voor het idee om veel PP tegelijk te maken en te verkopen.

@MidVe mijn idee was: ik zet het op m'n WhatsApp status en dan gaat het verder vanzelf. Heb nu zo'n beetje de helft verkocht, maar dat is vooral omdat m'n moeder 2 kg besteld heeft.
Op deze manier dus vooral familie en directe contacten die bestellen.

Verder zou je nog bepaalde groepen kunnen 'spammen'. Bijvoorbeeld de WhatsApp groep van je werk als je die hebt, of van een vereniging etc.

Misschien werkt het beter om het tegen mensen te vertellen als je ze spreekt.
Als je het vaker doet kun je natuurlijk bij volgende keren iedereen van de eerste keer weer vragen.

Voor mij maakte het niet zoveel uit hoeveel ik zou verkopen. Wilde het vooral eens proberen en vind het geen straf als ik zelf met een voorraad 'blijf zitten'. Want zoals @Frits terecht opmerkt: geen betere raad dan voorraad!
En als alles uitverkoopt moet ik gelijk weer nieuwe maken :).

@mamajolijn ik heb alleen zakken van 15x30. Die zijn een mooie maat voor de 500g, beetje overdreven voor de 250g, maar dat maakt niet zoveel uit.
Voor het vullen zou een bredere zak prettig zijn, deze zijn net irritant met vullen.
 
Grootste winst kan je behalen met het inkopen van je procureur.

Wel mooi project ;).
Ik voeg zelf geen saus toe puur alleen het opgevangen vocht.
Saus is in principe ook weer gewicht maar ik kies daar zelf niet voor.
Mensen mogen hun eigen sausje wel toevoegen vind ik 😄
In injecteer dan wel weer alles dat voegt ook gewicht toe alhoewel als je kijkt hoeveel er in de lekbak beland en vanuit daar verdampt. 🤣

Ik verkoop het zelf ook niet maar ik maak geregeld 10/11kg procureur klaar voor familie wat dan inderdaad neerkomt tussen de 7.2 en 7.9kg aan pulled pork.

Ik weet ook niet hoeveel ik gebruik aan houtskool.
Meestal 1 emmer vol.. en die gaat nog meerdere sessies mee.
Vind het lastig om dat te berekenen wat mij dat zou kosten 😁.

Heb je geen varkensboer in de buurt die ook zelf slacht? keertje bellen kan altijd.
Als je zegt wat kost me 10kg varkensnek zonder bot heb je allicht een mooiere prijs te pakken en dan automatisch hoger marge.
 
Als je wilt “valsspelen” kan je altijd de pp losdraaien met de vlinder van de keukenmachine in de laagste stand. Wel goed bij blijven opletten 🙂.
 
@Veluwse Bob ik ben bang dat er onder de rook van Rotterdam niet zo veel varkensboeren zitten. We wonen niet allemaal op de Veluwe... :p
Of zeg ik nu iets doms? Aan wat voor prijs moet ik denken als je direct bij de boer koopt?

Ik voeg de saus toe om het product zoveel mogelijk kant-en-klaar te laten zijn.
 
@Veluwse Bob ik ben bang dat er onder de rook van Rotterdam niet zo veel varkensboeren zitten. We wonen niet allemaal op de Veluwe... :p
Of zeg ik nu iets doms? Aan wat voor prijs moet ik denken als je direct bij de boer koopt?

Ik voeg de saus toe om het product zoveel mogelijk kant-en-klaar te laten zijn.
Ik betaal €6.5 per kg in de btw.
Geen idee hoeveel andere betalen maar ik ben er content mee.

Saus toevoegen is indd een keuze 😁.
 
@Veluwse Bob dat is zeker een nette prijs. Ik had ze deze keer in de aanbieding bij de Makro voor 7,07 inc btw. Zonder aanbieding zouden ze 8,71 inc BTW zijn, dus dan zit je met 6,50 meer dan 2 euro goedkoper. Dat tikt wel door.
 
Ik kwam er achter dat er een fout in m'n mooie Excelletje zat. Excel foutloos gebruiken valt nog niet mee.
Ik huiver bij de gedachte aan al die bedrijven die Excel voor serieuze dingen gebruiken...

Ik had dus op 2 plekken de gewichtsverliesfactor toegepast. Zonder die fout ziet het er zo uit.

Rekenvoorbeeld op basis van 1 procureur:
Screenshot 2024-07-24 205418.png


Rekenvoorbeeld op basis van 4 procureurs:
Screenshot 2024-07-24 204428.png


Een volgende keer zou ik ook goed kijken of ik procureurs van 3kg, ipv 2,5kg kan vinden. Dit helpt flink voor de winst.
Verder inmiddels nog 2,5kg over, dus het loopt aardig.
Ik hoop dat ik binnenkort de rest nog verkocht krijg, het lijkt me leuk om vaker te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam er achter dat er een fout in m'n mooie Excelletje zat. Excel foutloos gebruiken valt nog niet mee.
Ik huiver bij de gedachte aan al die bedrijven die Excel voor serieuze dingen gebruiken...

Ik had dus op 2 plekken de gewichtsverliesfactor toegepast. Zonder die fout ziet het er zo uit:
Bekijk bijlage 67841
Bekijk bijlage 67835

Een volgende keer zou ik ook goed kijken of ik procureurs van 3kg, ipv 2,5kg kan vinden. Dit helpt flink voor de winst.
Verder inmiddels nog 2,5kg over, dus het loopt aardig.
Ik hoop dat ik binnenkort de rest nog verkocht krijg, het lijkt me leuk om vaker te doen.
Dat lijkt er al meer op 😜
Vind je kosten berekening nog aan de hoge kant hoor.
Als je vlees ( inkoop ) 87 euro kost en je briketten voor je sessie 13 euro waar zit je overige 20 euro in?
Saus, alu folie, vacuumzakjes, rub?
 
Laatst bewerkt:
@Veluwse Bob ja, klopt. Kijk maar naar die screenshot. Met name saus en rub.
 
Trouwens nog dank aan @WouterM. voor het idee om veel PP tegelijk te maken en te verkopen.

@MidVe mijn idee was: ik zet het op m'n WhatsApp status en dan gaat het verder vanzelf. Heb nu zo'n beetje de helft verkocht, maar dat is vooral omdat m'n moeder 2 kg besteld heeft.
Op deze manier dus vooral familie en directe contacten die bestellen.

Verder zou je nog bepaalde groepen kunnen 'spammen'. Bijvoorbeeld de WhatsApp groep van je werk als je die hebt, of van een vereniging etc.

Misschien werkt het beter om het tegen mensen te vertellen als je ze spreekt.
Als je het vaker doet kun je natuurlijk bij volgende keren iedereen van de eerste keer weer vragen.

Voor mij maakte het niet zoveel uit hoeveel ik zou verkopen. Wilde het vooral eens proberen en vind het geen straf als ik zelf met een voorraad 'blijf zitten'. Want zoals @Frits terecht opmerkt: geen betere raad dan voorraad!
En als alles uitverkoopt moet ik gelijk weer nieuwe maken :).

@mamajolijn ik heb alleen zakken van 15x30. Die zijn een mooie maat voor de 500g, beetje overdreven voor de 250g, maar dat maakt niet zoveel uit.
Voor het vullen zou een bredere zak prettig zijn, deze zijn net irritant met vullen.
Vacuüm rollen? Dan kan je de maat van de zak zelf bepalen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
@Cherrywood dat klopt. Grootste nadeel is wel dat je dan per zak een extra seal moet maken. Kost wel best wat extra tijd.
Heb net even de prijs vergeleken, maar vacuümzakken zijn goedkoper dan rollen.
Ik houd het zelf dus maar bij wat te grote zakken, van dat extra plastic heb je eigenlijk geen last in de vriezer.
 
@Cherrywood dat klopt. Grootste nadeel is wel dat je dan per zak een extra seal moet maken. Kost wel best wat extra tijd.
Heb net even de prijs vergeleken, maar vacuümzakken zijn goedkoper dan rollen.
Ik houd het zelf dus maar bij wat te grote zakken, van dat extra plastic heb je eigenlijk geen last in de vriezer.
Prijs hangt 1 op 1 samen met afmetingen dikte materiaal en kwaliteit van de rol / zak.
Als je min of meer produktie matig PP gaat vacumeren is dat misschien een punt.

Ik pak gewoon de breedste rol.
Voordeel daarvan is dat ik met 1 maat ook producten als spareribs etc. kan vacumeren.
Met zakken had ik meestal precies niet de maat die ik nodig had. De rol geeft flexibiliteit.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan