Beef en Steak

kwartje zoekmachine helpt helaas niet.... afgrillen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter NOS
  • Startdatum Startdatum
N

NOS

Gast
Beste,

Even vooraf.

Vanochtend bij de Hanos een usa graangevoed 1000 grams flat iron en een  750 grams cote du boeuf.

As zaterdag is mn vriendin uit eten en heb de cote voor mijzelf meegenomen. So far..so good.

Maar... ondanks dat ik al veel kwartjes in de zoekmachine gedaan heb kom ik hier niet uit.
Ik ben een beginner..en weet dus lang niet alles. Niet erg..daarvoor zit je hier ook.

Ik loop  meestal te klooien met het afgrillen..

Dunnere stukken (zeg 3 cm) garen hoger en sneller na dan dikkere volhens mij...Daar ben ik door proberen en opletten al achter gekomen. Ergens ook wel logisch. 
Ik doe bv bij een t bone van 500 ons en 3 cm dik hem indirect tot circa 45 graden. Dan even laten rusten onder alu folie (niet ingepakt).
Ondertussen verdeel ik het kool van de starter voor het afgrillen.
ik doe dit circa 1 min per kant en de temp zie j omhoog gaan.
Sterker nog....die gaat eerst gestaag..maar schiet dan in ene door naad 60. Dus.. snel eraf.
wat me dan opvalt..Hij is toch roze medium rare van binnen en heb aan de buitenkant een korstje. Zij niet mooi heel donkerbruin maar tich.
Op zich geen reden tot klagen...maar ..Waarom shiet mn fantast dan door?

Bij een flat iron en picanha laatst van 700 gram elk ook eerst laten garen tot 35 graden ong. Ff laten rusten en toen afgrillen. Ze zeggen..Je moet tot 50 kern gaan bij rare.
Maar als ik dat doe ( tot zeg) 47 graden afgrillen en dan eraf..en weer rusten... (stijgt tot 50 ong bij nagaren) dan ben ik niet tevreden.
Het krokante randje is er redelijk  (niet echt heel donkerbruin ) en het hart  is medium rare ipv rare. Ook loopt de ros? kleur niet tot het randje af..Maar stop al eerder. Hij is dus veel gaarder aan dd buitenzijde van het vlees.
Eerst dacht ik..Het is mn fantast  die loopt te klooien .maar..Ik heb er 2..en beide doen wat ze moeten doen....denk ik.