BasBQ
Beef en Steak

Kwaliteit vlees

 
 

Barbeduke

Vuurmaker
Berichten
58
Ik was de Makro folder aan het bekijken en realiseerde me eigenlijk hoe goedkoop sommige stukken vlees worden aangeboden
Ribeye (stuk 1.8kg voor ~€14). Lijkt mij erg goedkoop als ik het vergelijk met enkele online aanbieders. Dan ga ik me toch afvragen wat de kwaliteit / smaak verhouding is. Eigenlijk geldt dit ook voor de bavette of picanha die wordt aangeboden.

Zo heb ik ook ooit de witte doos spareribs bij de Makro uit de vriezer gehaald, maar daarvan had ik het idee dat het vlees zelf toch weinig smaak had. Gezien de hoeveelheid rub en saus die er over heen gaat is dat sowieso al lastig, maar bij andere (iets duurdere) spareribs had ik meer het idee van nog iets van vleessmaak.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe jullie hier naar kijken. Voor varkensvlees begrijp ik dat er verschillende rassen zijn, waarbij sommigen qua smaak de voorkeur hebben. Voor rundvlees gaat het om land van afkomst en "Grain fed" vs "grass fed"? Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Misschien heeft iemand een mooi stuk literatuur dat hij kan delen?

Misschien ook leuk om jullie gedachten over deze specifieke Ribeye aanbieding te horen.
 
Makro, heeft de laatste tijd weinig vlees verkocht in verband met de Corona Crisis. Die moeten dat vlees dus nu kwijt.
 
Ik heb een flink stuk gekocht van 3kg. Die gaat komend weekend de BBQ op. . eens kijken hoe hij eruit komt :)
 
Mocht trouwens iemand nog tips over de bereiding hebben dan hoor ik het graag.
Idee nu is om deze in zijn geheel reverse sear te bereiden, met alleen wat peper en zout en serveren met chimichurri. Indirect tot ~48 graden en dan direct tot ~52.

Bij het inlezen lees ik wat verschil over de temperatuur van de Q (120-160?) en de tijdsduur (2-3 uur om tot de 48-50 graden indirect te komen). Ik las bij het ribroast recept van Noskos dat hij zelfs 3-3.5uur aan houd voor 40 graden voor een stuk van 4kg met bot op 120 graden. Leek mij erg lang, maar wie ben ik :). Iemand hier ervaring mee?
 
Ik koop eigenlijk mijn meeste vlees bij de Makro. Ik let wel erop dat het 14 euro per kilo is (ex btw) en niet voor het gehele stuk. Het is echt prima vlees. En zeker het Nederlandse merk wat ze verkopen (Ff de naam kwijt) is fantastisch vlees. Gebruik het voor mijn dry age projecten en voor eigen gebruik. Ik blijf wel weg van de diepvries producten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan