Beef en Steak

Kreeft, puree en sla.

Komt niet zo hier aan tafel niet zo vaak voorbij, maar het is altijd weer genieten.

Deze keer twee vrouwtjes en een mannetje gescoord.
Eerst de kreeften prepareren. Netjes doormidden en schoonmaken, de scharen er af want die mogen er als eerste op.

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 01 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 02 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 03 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 05 by Bidle, on Flickr

De donkere kant van de scharen eerst naar beneden en die wordt dan mooi oranje en dan de andere zijde. Al snel de rest erbij enkel nog even vooraf ingesmeerd met een botersausje. Niet te veel, zodat de smaak van de kreeft niet verloren gaat.

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 06 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 07 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 09 by Bidle, on Flickr

En al snel is het klaar,.. dus opdienen en genieten met enkel een beetje puree en een salade met basilicum dressing.

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 16 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 19 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 17 by Bidle, on Flickr

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 22 by Bidle, on Flickr

Het was weer heerlijk!!!  :D

mooie foto's

Bedankt heren,... had in totaal een 25 foto's maar om die allemaal hier neer te zetten,..... :-O
Het was echt lekker en het is echt iets om aan te raden.... al is het maar ??n keer. Dan volgen er vanzelf meerdere sessies.  :P

Ceriel zei:
Lekker hoor! Toch ook maar eens proberen, zie alleen een beetje tegen het begin op....

Ik snap wat je bedoeld,... hopelijk kun je je daar overheen zetten wetende hoe het bij andere dingen op je bord gebeurd. Het is een heel mooi product en dient ook met respect behandeld te worden.
Mocht je het proberen,.. gewoon echt in ??n keer doorhalen en niet schrikken als die daarna nog een beweegt. Zijn slechts stuiptrekkingen. d

Een koningsmaal!! Mijn absolute favoriet, even lekker dopen in de gesmolten boter, heerlijk!

Ceriel zei:
Hoe heb je de kreeften gegrild? eerst op de schaal? En heb je nog meer foto's?? =)) =))

Eerst op de open zijde, maar niet te lang een 3-4 minuten. Tussentijds draai ik ze een keer 90graden.

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 11 by Bidle, on Flickr

Vervolgens nog een 4-6 minuten op de schaal en dan doe ik er eerst sap van de kreeft zelf op. Na 2 minuten beetje saus en voor de laatste 1-2 minuten (afhankelijk van de gaarheid) het laatste beetje sap van de kreeft zelf.

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 12 by Bidle, on Flickr

Daarna dus smullen:

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 14 by Bidle, on Flickr

De scharen draai ik om als ik de kreeften erbij leg en als ik ze omdraai op hun schil.

Nog twee tips;
1. Zijn heel veel recepten met knoflook. Ik gebruik ook knoflook maar echt heel weinig, want het overheerst al snel en dat is zonde. Mijn eerste 2 sessies waren dus met te veel knoflook,... terwijl ik het de tweede keer de hoeveelheid al flink had teruggebracht.

2. Koop vrouwtjes, die zijn lekkerder en zit soms een verassing in (zie foto).

Mannetje, de eerste sprieten na de poten zitten iets dichter bij elkaar en zijn hard/stug.

2014-07-19 Lobster mashed patatoes 04 by Bidle, on Flickr

Bij het vrouwtje zitten ze dus iets verder uit elkaar, lager en zijn ze iets langer en zacht/flexibel.
2014-07-19 Lobster mashed patatoes 01 by Bidle, on Flickr

Alle andere foto's kun je zien via mijn handtekening. ;)

Kreeften zijn zo mooi, onderwater :D
Maarja, als je niet zo van dat natte spul houdt is dat al snel :P

lekker, maar ze kosten zo veel... of zijn er ook betaalbare kreeften in nederland?  ;)

Mooie reportage!! en erg mooie foto's!!

Ziet er goed uit, helaas ik ben zo'n hypocriet die dit zelf niet gauw zou doen waarschijnlijk.  :-S

LOMPE laars

Gemarineerd
Prachtig in beeld gebracht!

Vraagje ik wil deze gaan bereiden met kerst.
Maar hoeveel krab ik eruit. We zijn met zijn 4tjes, echter een kilo bavette is ook zo op.

Kijk er iig enorm naar uit😁

Prachtig in beeld gebracht!

Vraagje ik wil deze gaan bereiden met kerst.
Maar hoeveel krab ik eruit. We zijn met zijn 4tjes, echter een kilo bavette is ook zo op.

Kijk er iig enorm naar uit😁

Hoeveel kreeft heb je per persoon nodig? Ga uit van minimaal 500 gram kreeft per persoon voor een hoofdgerecht (dit is het gewicht van de levende kreeft, gewicht is dus met schalen).
Hoeveel gram vlees uit kreeft? Het vlees dat je uit een kreeft kan halen, is ongeveer 30% van het gewicht, dus als je een kreeft van 800 gr koopt, is er ongeveer 240 gr kreeftenvlees aan.
Als jullie hele grote eters zijn zou je er een surf&turf van kunnen maken, is ook erg lekker 😁

Hoeveel kreeft heb je per persoon nodig? Ga uit van minimaal 500 gram kreeft per persoon voor een hoofdgerecht (dit is het gewicht van de levende kreeft, gewicht is dus met schalen).
Hoeveel gram vlees uit kreeft? Het vlees dat je uit een kreeft kan halen, is ongeveer 30% van het gewicht, dus als je een kreeft van 800 gr koopt, is er ongeveer 240 gr kreeftenvlees aan.
Als jullie hele grote eters zijn zou je er een surf&turf van kunnen maken, is ook erg lekker 😁
Dankjewel Jet, ik zal een doos vol ophalen😆

Terug
Bovenaan Onderaan