Beef en Steak

Koud roken: cold smoker vuur overgeslagen

Ericamado

Pitmaster
Onder het motto "nu het nog kan" vandaag begonnen met koud roken van een kilo gepekelde zalm m.b.v. cold smoker en rookmot (beuken).

Helaas is deze keer het vuur in de cold smoker over geslagen van buitenste ring naar binnen en smeult de rookmot nu dus in 2 ringen tegelijkertijd :(
Dat betekent uiteraard dat de rookmot veel eerder is opgebrand (schatting 4 uur), maar in die tijd heeft de zalm echter wel de volledige hoeveelheid rook gehad.
Is de rook nu heviger en is 4 uur dus voldoende voor de kilo zalm of kan ik het beste aansluitend nog een keer de cold smoker half vullen en aansteken?
Ik heb ook nog een maagdelijke smoke tube met pellets, dus die zou ik ook nadat de cold smoker is gedoofd kunnen gebruiken als aanvulling.

Wat is wijsheid? :unsure:

Dank je (y)
De rookmot komt uit dezelfde zak waar ik eerder geen problemen mee had in de cold smoker.
Gewoon een keer pech denk ik.

Misschien te hoog geladen? Dan komt de gloed over het randje en krijg je 'kortsluiting'. Ik zou lekker nog een rondje doen. Ruikt zo lekker!

Coldsmoker.jpg

Zeg het maar ;)

Het laatste restje rookte nog toen ik weg moest, dus heb ik de smoke tube met pellets ontmaagd :ROFLMAO: en erbij gelegd.

Mocht je op zoek zijn naar een proefpersoon om de zalm te testen,
Ik offer me graag op

Had ik ook met mijn csg, om de spiraal heen alu folie gedaan en loopt ie als een trein (had er een van aliexpress)

Je kunt inderdaad niet 100% voorkomen dat het voortijdig dooft of dat het vuur overslaat.
Laten we er vanuit gaan dat het gewoon een keer pech is, maar er ook van leren. Als ik bekijk waar het vuur is over geslagen dan denk ik dat het al bij de start is gebeurd, dus teveel hitte ontwikkeling te dicht bij de binnenrand daar. Ga ik de volgende keer zeker rekening mee houden! Aluminiumfolie, zeker daar, lijkt me een goed idee (y)

Terug
Bovenaan Onderaan