Beef en Steak

Koud gerookte zalm

Blitskater

Tondelzoeker
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met mijn eerste sessie koud gerookte zalm op de Kamado. Naar mijn idee gaat de CSG vrij snel (zit nu op 3 uur). Ik heb de schuif onder op 2 cm en boven gewoon open. En als het nou na 6 uur is uirltgerookt, moet ik m dan opnieuw vullen om de 10 uur te halen?

Andere tips zij ln ook welkom.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapata

Staat de wind er op , kan wel naar een cm dicht , kwa zuurstof maakt niet uit ( neemt bijna niks ) maar misschien dat de wind er minder vat op heeft . Een volle csg moet het wel 10 uur volhouden.

Er staat aardig wat wind. Dus heb m wat dicht gedaan. Moet ik m vullen als het leeg is?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Er staat aardig wat wind. Dus heb m wat dicht gedaan. Moet ik m vullen als het leeg is?

Zou ik doen ja

Ik heb altijd millimeters open, zowel boven als beneden. Kan best behoorlijk verder dicht dus. Als er rook uit de topvent komt is er luchtstroming en zal je csg niet uit gaan.

Een beetje CSG met een standaard mot moet de10 uur wel halen.
Zoals gezegd heb je maar minimale ventilatie nodig, alles wat je meer doet is verspilling van rook. dus klein kiertje onder en boven is genoeg.
Als je er 9 uur op hebt zitten zou ik niet meer bijvullen.

Gewoon opnieuw vullen en aansteken als je de tien uur wil halen.

Hij heeft het gehaald. Ligt nu te rusten in de koelkast.

Brandde hij rustiger de laatste uren of viel het sowieso mee?
Mooi dat het gelukt is.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Zoals gezegd heb je maar minimale ventilatie nodig, alles wat je meer doet is verspilling van rook. dus klein kiertje onder en boven is genoeg

Voldoende doorstroom is van belang. Rook moet in beweging zijn anders kan het verzuren. Liever het onderste gat wat draaien zodat er geen directe wind in kan slaan. Boven ruim open laten.

Voldoende doorstroom is van belang. Rook moet in beweging zijn anders kan het verzuren. Liever het onderste gat wat draaien zodat er geen directe wind in kan slaan. Boven ruim open laten.
@Sander72 : als je trek ziet, een gestaag rookpluimpje, is dat dan niet voldoende Sander?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Gestaag, heerlijk... met windkracht > 6 Bft zal het niet gestaag zijn... maar in essentie inderdaad. Trek is goed. Alle schuiven bijna dicht niet. Die CSG zal wel blijven gaan maar de kwaliteit van de rook gaat achteruit door verstikking.

Gestaag, heerlijk... met windkracht > 6 Bft zal het niet gestaag zijn... maar in essentie inderdaad. Trek is goed. Alle schuiven bijna dicht niet. Die CSG zal wel blijven gaan maar de kwaliteit van de rook gaat achteruit door verstikking.
Gestaag - constant :D ik kijk altijd of ik er de rook continue aan de bovenkant uit zie komen in een stabiel tempo.
Zoveel dat ik het vanaf een meter of 10 met het oog kan "zien". Dan weet ik dat er in elk geval een luchtstroom is in een constante richting is, de Q gevuld met rook en dat mijn CSG het nog doet zonder daar elke keer naar toe te moeten lopen.

Met koud roken eigenlijk nooit fout gegaan.

Vieze rook ging bij mij in het begin wel eens mis bij warm roken als ik met de temperatuur te hoog zat en dan té ver terug moest regelen en / of als mijn vetopvang te heet stond............

Ja hij heeft het gehaald tot net 10,5 uur. Goeie tips allemaal. We gaan het vandaag proeven.

Afgelopen week 2x 1kg zalm koud gerookt in de kamado. Met zowel boven als onder 1-2mm open voor ventilatie gaf de CSG beide keren > 10 uur rook en smaakte de zalm na een paar dagen gevacumeerd rusten in de koelkast prima.

IMG_9894.jpeg
vorige week ook 3 kg zalm gerookt. Recept van noskos was heerlijk .

Mijn kamado staat onderaan helemaal open, bovenaan voor de helft. Ik kan makkelijk een 10 a 12 uur roken. Soms denk ik dat gaat te vlug maar al bij al komt het altijd goed.

Ik doe het roken in de Weber, haal meestal de 16 uur wel met een keer vullen.

Een tijd geleden heb ik het ook geprobeerd maar ik heb alles in de ton gegooid het was veel te zout.
Wat heb ik niet goed gedaan?

Terug
Bovenaan Onderaan