Van het weekend voor het eerst rookworst gemaakt. Ik heb buikspek (1100 gram) en varkensbil (900 gram) gebruikt en dit twee keer door de gehaktmolen gehaald waarbij de tweede keer met de kleinste schijf. De consistentie was goed en de temperatuur bleef laag. Vervolgens zes mooie worsten gemaakt in varkensdarm en die 24 uur on de koelkast laten drogen. De volgende dag de worsten een kleine zes uur koud gerookt met houtmot van beukenhout. Ten slotte heb ik de worsten 40 minuten (voor de zekerheid, want sommige waren erg dik) geweld in water van 80 graden.
Het eindresultaat:
De worsten waren perfect gebonden en super smaakvol met een hele mooie rooksmaak. Echter waren ze iets droger dan gehoopt. Ik denk dat ik volgende keer naar verhouding iets meer vet in mijn vlees neem. Maar het was leuk om te doen en volgende keer gaat het vast nog beter!
Het eindresultaat:
De worsten waren perfect gebonden en super smaakvol met een hele mooie rooksmaak. Echter waren ze iets droger dan gehoopt. Ik denk dat ik volgende keer naar verhouding iets meer vet in mijn vlees neem. Maar het was leuk om te doen en volgende keer gaat het vast nog beter!