Beef en Steak

KJC 2 welk rooster voor onderste ring?

Stofken

Vuurmaker
Ik heb een Kamado Joe Classic 2 en vraag me af welke rooster past op de onderste ring van de Divide & Conquer, daar waar de deflector stenen liggen.
Bij de Reverse Sear vind ik dat mijn vlees veel te ver van de kolen ligt bij grote rooster op de bovenste ring.

Je halve maan roosters passen gewoon op de onderste etage van je D&C. Dan zit je naar mijn mening echt op standje crematie. Mits je natuurlijk wel voldoende houtskool gebruikt.

OMG ben ik echt zo dom? Die passen gewoon op beide niveaus dan? Moet ik straks eens proberen.

Bij de Reverse Sear begin ik met niet teveel kolen, anders kan ik hem moeilijk op 120 graden houden. Doe ik de schuiven al op 100 graden bijna dicht, durft hij nog wel eens te doven, wacht ik langer, schiet hij vaak naar 200+ en is het dan weer moelijk om naar 120 te zakken.

Maar ook voor het opstoken giet ik er geen massa kolen meer bij omdat het anders zo lang duurt eer ik aan een heet vuur geraak, en mijn vlees stijgt nu al 3 graden tijdens het opstoken. Ik stop RS dus op 40 graden kerntemperatuur, en tegen ik hitte heb, gaat de ribeye er aan 43 graden weer op. Maar op de hoge positie van de rooster komen de vlammen nog niet in de buurt van het vlees. Ik heb vorig weekend gewoon mijn tang genomen en het vlees zelf net boven de kolen gehouden.

Meer kolen lijkt me wel de oplossing. Probeer onderste schuif op een kier van 2mm ofzo te zetten. Topvent ook minimaal.

Als dan de steak warm is inpakken en dan alle schuiven open. Als de kamado ronde de 225 is doe ik zelf de steak erop leggen.

Meer kolen lijkt me wel de oplossing. Probeer onderste schuif op een kier van 2mm ofzo te zetten. Topvent ook minimaal.

Als dan de steak warm is inpakken en dan alle schuiven open. Als de kamado ronde de 225 is doe ik zelf de steak erop leggen.

+1
Genoeg kooltjes (mandje minimaal 2/3 vol) en 2 a 3 wokkels. Hierdoor krijg je een mooi gelijkmatig vuur die goed te sturen is.

Foto`s van je opstelling (en) ? Helpt vaak de vraag te beantwoorden.

Check Stofken :

Ik heb zelf ook een KJC2, en op de onderste ring passen inderdaad niet de roosters. Daar zul je een ander rooster voor moeten hebben. Maar waarom zou je op de onderste ring een rooster willen ? Want dit alles wat jij wilt werkt ook op ring waar het rooster wel op pas en dat is de 1 ring in de D&C zie foto’s. De rode cirkel is de ring waar de rooster van de KJC2 niet oppassen.
IMG_1386.jpeg
IMG_1383.jpeg
IMG_1384.jpeg
IMG_1385.jpeg

Ik heb de KJC3 en ook daar past geen rooster op de onderste ring. Het is daar ook niet voor bedoeld. Mijn D&C heeft 3 etages en die van de KJC2 heeft er 2. Verder werkt het hetzelfde behalve dat de 3 iets hoger is.
De onderste ring zou ik ook niet gebruiken voor de deflector stenen aangezien je de boel dan bijna afsluit.
Gewoon het x rack gebruiken op de onderste etage werkt beter.

+1
Genoeg kooltjes (mandje minimaal 2/3 vol) en 2 a 3 wokkels. Hierdoor krijg je een mooi gelijkmatig vuur die goed te sturen is.
2 a 3 wokkels check, maar ik heb geen mandje. Ik denk denk dat ik laatste keer geen kolen meer heb toegevoegd voor het opstoken, gewoon alle schuiven volledig open, maar wellicht te weinig kolen over daarvoor.

Ik heb de KJC3 en ook daar past geen rooster op de onderste ring. Het is daar ook niet voor bedoeld. Mijn D&C heeft 3 etages en die van de KJC2 heeft er 2. Verder werkt het hetzelfde behalve dat de 3 iets hoger is.
De onderste ring zou ik ook niet gebruiken voor de deflector stenen aangezien je de boel dan bijna afsluit.
Gewoon het x rack gebruiken op de onderste etage werkt beter.
De deflector stenen passen toch enkel maar op onderste ring? Ik gebruik maar 1 halve maan met rooster erboven voor het trage gedeelte op 120 graden. Maar misschien haal ik die dan idd beter eruit bij het opstoken.

Maar wat is het x rack?

51e1419b8a81ba0831e07a2f2b31ff0f.jpg

Dit is het x rack. Bij mij zat die standaard bij mijn bbq. Als je die op de onderste etage zet. Dan kun je daar een deflectorsteen op leggen of 2. Voordeel is dat je een betere luchtverdeling krijgt in de dome.
Op youtube zijn hier filmpjes over te vinden. Smoking dad BBQ heeft leuke filmpjes, ook over het vullen en aansteken. Doe daar je licht eens op.

Terug
Bovenaan Onderaan