Beef en Steak

Kipsat? van kipdijfilet, Indische stijl.

BensBQ

Gemarineerd
Ik las van het weekend over droge kipsat?, waarom wel/niet van kippendijen, wel/niet te vet dus ik dacht ik
pak mijn video van vorig jaar erbij https://www.youtube.com/watch?v=3CdG7xzHcfw&t=28s om deze met jullie
te delen. Kipsat? van kipdijfilet, gemaakt op Indische wijze.
Zelf maak regelmatig op deze wijze sat? wat ook mijn gasten prima bevalt :)

met weer grote plaatjes  ;)

Als eerste begin je met de marinade.

Snipper 2 uien, 4 teentjes knoflook en een rode peper (ik verwijder altijd de zaadjes)

sgr6ufre0bU2Q2rCSi1oCCFM8DM2BGU8wofAQ8CsUbbcY6lWWe5aF0u07QzdQeHN1x8anFk7gfjEcnJ2PO7Z3nK6mydVCGJLYaEAWee6FB7yitQ1QlV7b-tZLBEVsvwD7kO_Tw=w640-h361-no

Bak de uitjes, peper en knoflook even in de pan en laat het daarna afkoelen.

rqcXDBp2N0351qmXMN6I9W8aTNVanO-K-ZKKtEqLH8Ezv-CnAg9fkIisb_a8XEfIGO66KReipGGd_4spyiotVy1hgnxcJL4LhMCNCeI3vihb10t24SYy0l2eJBBG4k1XR2rHCg=w640-h361-no

Vervolgens doe je 5 el ketjap asin, 5 el ketjap manis, 5 el zonnebloem olie, 2 tl sambal, 1 el bruine suiker,
geraspte gember, rasp van een citroen en het sap van een citroen.

xRptP9vcIDJaHZ70daSe4mpz3juOTuDbgSy7OZnz0rlI0nlNIwqMcousOnPiP0I8InBn606huOJBe4lJUMGzgWazgWQgNv2RNV1dDtmNANf-OLaEBYiITov1Ae8sH2ob06R75A=w640-h361-no

Doe dan 2 el gebakken uitjes (uit zo'n potje) in de vijzel en maak het fijn en voeg het aan je marinade toe.
Het mengsel van de gebakken ui, peper en knoflook maak je ook fijn in de vijzel en ook dit gaat bij de marinade.

qTHg0yij8xZgTld8jTDTuNIKVCyQjkMedvqzWJYI8R8NfXHuDt9VJRpyOaNQ6Zd1WbuQ_qKdCMY2JpjhX9qqwC_OGv7dItxM_P5J5NQtGbPXjbwUYrO9XaYE_rQeKydj5yJZqw=w640-h361-no

Meng dit alles lekker door elkaar en sij de kipdijfilet in blokjes. Meestal zitten er wat vetjes aan en ik haal ze er altijd af
maar dat hoeft natuurlijk niet.

9b3TPH5Si2TTNyByP3_z5r23NuJLE4bhQ8vdKeTWTlETxHZ-JzLzjnEn3U3YDrW-gaPJoX2poo_XBIKFe2CKPKQt4p6qCDUa-tYZukxw6VzXjySr0klbcXxV83b3cqkuSXu72A=w640-h361-no

Meng alles goed door elkaar, dek het geheel af en ga er de volgende dag mee verder. De prikkers leg ik ook gelijk in het water.

r-R9nDn2ey2uLMSwSNIg3JcszhGQODAfVvoYa03H5YABuCN2sRMYwGIUW9HpXeM8t6CVwqfclad98MmVPFj2MZdnVsj-14SdzJdbYP05NJHisxfZ1BOwFG92SV1-3Rio8wDrmg=w640-h361-no

De volgende dag is je marinade lekker ingetrokken en kan je de sat?s gaan rijgen.

-QrihC389UTy0m-LwsNPB6GuEmuesgq_k6LAqWwSx17lj-ult9oNFuIhkl3qZpji-pSoo7sU42GsA1nbpEjZLPFpZ0cuEbnRy_3m3fIJw20HRhCVVEIeaY7mDX-aTNAmYB3qFQ=w640-h361-no

Is wel een klusje maar dat maakt niet uit, je moet er wat voor over hebben ;)

o-rxDWmZnAHmQuK4Noxk2fVlSVBkg5z_S7m_6cZ1Z6tPNHhz7ddt99U5QuiX3THaw8h-eJ19ghy1gfpJLqKOug4RENcpDoJW0guh8YIKmIqBeZ5BLFddUrqQHt_qPTkfztCWwA=w640-h361-no

NXpXMAlkNFSzEAglWIg5nHPaz2R0DK504O7tkGGUFo9cWQ7UlACK7Lzg_BQ3jBF4GUF3xcG9DNMBMnjAVpozLI3uPwmC4Yx5PBa5wGy8V4RFWbA40fY2mxpJq5ZXv1mheK5B5A=w640-h361-no

In mijn video maakte ik ze op een gas barbecue, zonder de deksel maar tegenwoordig gaar ik ze eerst indirect
op een Weber met de deksel dicht en daarna even direct op het gietijzeren rooster.

QEv7QKLWZpO8bqoZbfOcDbhwqL0eQ2mT8hCfGbntjJYNDj2S_A-R5kHGxJsvaOyEjVuau-SMorhnCtdrvUc7Vlh2lotvg2jyugaVcMihNnqvhyWX1oB-tpH01Syr2Y1YXrdnug=w640-h361-no

tKKfDgL2Nl4x0FWqBrPEuwdA9-FBXAi9eEIurUYRjoBKEV35vxv739B1mVVI8IZoE6marMMjzUZG9vUEkZMwaAirqBrVcUtMQUCvDLGs9I-oBkUCLzcxfW3wv4aWiGE0LozAjw=w640-h361-no

Wat kroepoek, atjar en een glaasje sap erbij en het is klaar, sat?saus kan erbij maar dit recept geeft zoveel smaak
dat ik het niet doe en mijn gasten het ook niet missen.

0Nec0mUhpvCb6D2ZzFr_oCofZpllfWQnnab_IeWnGOAqk-GWuDk7-nhj0N-zPATdJDkvUwL4dYhDJjw4hN-YI-jJaiwF4ppAUyrLSovtTSdQYud1GvrVWVDbPfoI6ZnkwsaoMw=w640-h361-no

Ik zou zeggen probeer het eens uit en eet smakelijk ;)

UzKQQp1TI9f7hHhtmlIAS2f18tr5Rd7M2IqAMGDc6v0ujeDHgx_fgqWwE3KJNt7CyCRNEDqXSnDvIsdVWOG96STkf04g7_B2z5IPo-0jYBZeTQWcXcLXvWO4XXRYg8XF04P8iA=w640-h361-no

https://www.youtube.com/watch?v=3CdG7xzHcfw&t=28s

https://www.instagram.com/bensbq9968/

https://www.facebook.com/BensBQ/

https://twitter.com/Bens_BQ

http://www.bensbq.com/

Ziet er erg goed uit.

Mooi dat aan alle smaken gedacht is, en niet alleen maar Ketjap Manis en Suiker wordt gebruikt. ;)
Zoet, Zout Zuur, Bitter en Umami, het zit er allemaal in.

En inderdaad het gebruik van satesaus  verziekt in veel gevallen alle smaaktonen in zo'n recept.

Oeh...deze gaat op de lijst en gaan we zeker proberen. Thanks voor het delen!

Gelukkig voldoet mijn eigen sateh-recept ook niet aan de beschrijving van Ewald  ;)
We gaan ze dus lekker een keertje met nog wat andere sateh-recepten side-by-side maken voor een soort sateh-party  :D

DanBras zei:
Oeh...deze gaat op de lijst en gaan we zeker proberen. Thanks voor het delen!

Gelukkig voldoet mijn eigen sateh-recept ook niet aan de beschrijving van Ewald  ;)
We gaan ze dus lekker een keertje met nog wat andere sateh-recepten side-by-side maken voor een soort sateh-party  :D

haha, lees veel over je recept :) en ga ik zeker een keer maken, misschien met een video!

BensBQ zei:
haha, lees veel over je recept :) en ga ik zeker een keer maken, misschien met een video!
Ben benieuwd naar je oordeel  :)

Eerlijk is eerlijk; zoet is inderdaad de hoofdtoon in mijn recept, maar zo vinden wij (en gelukkig velen met ons) ze erg lekker. Neemt niet weg dat we ook andere sateh-recepten erg lekker vinden en als er meerdere soorten op tafel staan gaan ze vaak gewoon allemaal op...haha.
En aan de ingredienten van jouw recept te zien gaan we deze ook zeker lekker vinden  :D

Hups op de ToDo met voorrang.
Dank voor het delen.  :) !

DanBras zei:
BensBQ zei:
Ben benieuwd naar je oordeel  :)

Eerlijk is eerlijk; zoet is inderdaad de hoofdtoon in mijn recept, maar zo vinden wij (en gelukkig velen met ons) ze erg lekker. Neemt niet weg dat we ook andere sateh-recepten erg lekker vinden en als er meerdere soorten op tafel staan gaan ze vaak gewoon allemaal op...haha.
En aan de ingredienten van jouw recept te zien gaan we deze ook zeker lekker vinden  :D

gaan we maken :) heb je een linkje naar je recept?

BensBQ zei:
Haha....klopt! Roel had het recept op zijn eigen website geplaatst (had zelfs eerst netjes toestemming gevraagd  :D )

Je zal het waarschijnlijk niet echt nodig hebben, maar in het receptendraadje op dit forum van het recepten-linkje wat ik net plaatste, staat ook nog het e.e.a. in de commentaartjes geschreven.

Ik moet komend weekend weer beginnen met marineren van een hele grote hoeveelheid sateh (pakweg 15kg, de helft van de 30kg die we gaan meenemen) voor het Midzomer Bier & BBQ Festival op 8 juli, maar ik denk dat ik meteen even een kilootje met jouw marinade ga maken. Moeten toch ook zelf wat eten tijdens het harde werken en mijn eigen recept ken ik nu inmiddels wel ;)

DanBras zei:
BensBQ zei:
Haha....klopt! Roel had het recept op zijn eigen website geplaatst (had zelfs eerst netjes toestemming gevraagd  :D )

Je zal het waarschijnlijk niet echt nodig hebben, maar in het receptendraadje op dit forum van het recepten-linkje wat ik net plaatste, staat ook nog het e.e.a. in de commentaartjes geschreven.

Ik moet komend weekend weer beginnen met marineren van een hele grote hoeveelheid sateh (pakweg 15kg, de helft van de 30kg die we gaan meenemen) voor het Midzomer Bier & BBQ Festival op 8 juli, maar ik denk dat ik meteen even een kilootje met jouw marinade ga maken. Moeten toch ook zelf wat eten tijdens het harde werken en mijn eigen recept ken ik nu inmiddels wel ;)

gaaf :) dat zijn veel stokjes ;) misschien kom ik wel ff buurten

Lekker hoor

Terug
Bovenaan Onderaan