Beef en Steak

Kippieeeeeeeeeee

Conan1976

Sprokkelaar
blijft een van mij favoriete, ik rijg alleen de huid niet mooi knapperig.

Tips welkom!

kamado.jpg

res.jpg

Ze ziet er wel goed uit .
Probeer eens om alleen de kruiden rub onderhuids te doen door middel van pockets maken .
En buitenkant beetje olie met middel grof zout .
Het zout helpt om het vel uit te drogen en hij is meer bestand tegen hogere temperaturen om hem af te grillen omdat de kruiden dan niet verbranden om dat die onder het vel zitten.
Zo maak ik ze tegenwoordig met open vuur en zal vast ook werken aan het spit .
Altijd een krokant velletje.
Kip met chimichurry onder het vel is ook heerlijk .

Een kip aan spit duurt gemiddeld ongeveer 5 kwartier in mijin Barbecook Oskar smoker.
Ik doe een uur aan 175 grC.
Dan alles open laatste kwartier, eind temperatuur is dan ongeveer 210 grC.
In een kamado misschien niet volledig open, dan gaat ie mischien te hoog in temperatuur.
Maar de hogere temperaturen op het einde geven hier toch meestal een krokant vel.

Hier ook favoriet, kippie!

Ik doe m op 160 graden garen aan het spit. Kwartiertje voor het eind de schuif en deksel open. Laat de kolen dan maar goed gloeien en krijg je een mooi korstje

Mooi kippetje, ziet er zeer smakelijk uit.
Als de bovenstaande tips nog niet helpen
voor een krokant vel, misschien het volgende proberen.

A. Droog de kip goed met keukenpapier,
En leg hem het liefst op een rooster in de koelkast voor een nachtje. Met de borst naar boven. Daarna kruiden

B. Droog de kip met keukenpapier en bestrooi de kip met baking soda, de baking soda trekt het vocht uit de huid. Een nachtje in de koelkast op een rooster, borst naar boven en de kip goed afspoelen onder de kraan met koud water. Daarna droogdeppen met keukenrol en daarna kruiden.

C. Licht bestrooien met maizena schijnt ook te werken maar daar heb in nog geen ervaring mee.
Voordeel van maizena is dat het geen smaak heeft dus ook niet afgespoeld hoeft te worden en dat de kip niet in de koelkast hoeft te overnachten.

Terug
Bovenaan Onderaan