BasBQ
Beef en Steak

Kippenzooi van de Q

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Natuurlijk vergeten foto's te maken, behalve van het eindresultaat :(

Vandaag nog snel even wat restjes wegwerken in de koelkast. Had nog kippendijen met vel van de Sligro en twee kipfiletjes, die volgens de verpakking na middernacht niet meer te eten zouden zijn.

De kipfilets door dochterlief in 'reepjes' laten snijden, met als resultaat een aantal kipsateh- en een aantal kipknots formaat :)
Gemarineerd in wat Todd's Dirt en arachideolie en terug in de koelkast.

De kippendijen min of meer wedstrijdstyle behandeld. Nog nooit iets dergelijks geprobeerd, dus van te voren wat info op het wereldwijde web opzoeken. Gelukkig zijn er maar 10 miljoen mogelijkheden, dus ook een beetje op eigen gevoel af gegaan.
Kippendijen redelijk getrimd en het vel los gehaald om het vet te verwijderen. Had al in wat filmpjes gezien dat je aardig wat snijverlies van goed vlees van je kip hebt wanneer je deze qua formaat gelijk wil krijgen, dus besloten om niet teveel te trimmen. Uiteindelijk eet ik het lekker thuis op en hoeft het niet door een jury beoordeeld te worden (buiten mijzelf dan :) ).

De kip aan de velkant met 3Eyz rub bestrooid, hierna het vel terug geplaatst en ook op het vel wat 3Eyz. Hierna met een tandenstoker wat gaatjes in het vel geprikt, zodat vetresten kunnen 'ontsnappen'. De kippendijen omgedraaid en de onderkant met PeZo gekruid.
In een aluminium schaal wat vloeibare boter gegoten en hier de kippendijen met het vel naar beneden in geplaatst. Daarna de schaal indirect op de OTP 57. Temperatuur niet gemeten, maar schat dat dit tussen de 175-200 graden in heeft gelegen.

In de tussentijd een glaze gemaakt van SBR Honey & Brown Sugar, een extra lepel honing, whiskey en een beetje water.
SH#T!! Mijn Jim Beam is op!! Dan maar heiligschennis en een scheut van mijn 12 jaar oude Macallen Fine Oak Schotse Whisky :(

Na ongeveer 30 minuten zit de kerntemperatuur al op 70 graden, dus snel de kippendijen even met het vel direct boven de briketten en daarna gekwast met de saus. Even nog 10 minuten op het rooster en daarna was de kerntemperatuur al 77 graden.

Snel er af en oppeuzelen. Als ik mijzelf een score zou moeten geven:
Presentatie: 7 - Smaak: 8 - Malsheid: 9 :)
Presentatie kan natuurlijk een stuk beter als ze allemaal even groot zouden zijn.
13706264171411.jpg

13706264819951.jpg


De spiesjes nog even 10 minuutjes indirect en de laatste paar minuten direct. Even afgelakt met het restant van de glaze en klaar. Hier de 'kipknotsen' die iets langer moesten.
13706265144571.jpg

13706265432481.jpg


Gewoon simpel met wat Raspatat, komkommer en gebakken champignons. Weer lekker gegeten van de Q :)
 
Heel netjes Danny! Bite trough skin?
 
Dat ziet er goed uit Danny!
 
Ziet er heerlijk uit! Dijtjes met vel moet ik ook nog eens doen.
 
Frits zei:
Heel netjes Danny! Bite trough skin?
Absoluut, anders had ik mijzelf niet zo'n hoge score gegeven :)

Het is even een K-klusje om dat vet van het vel te verwijderen, maar het resultaat is er dan ook naar.

Bij een beet perfect door het vel heen en bij het lostrekken was het precies die hap die alleen los kwam. Rest bleef netjes op zijn plaats zitten zonder dat er ook nog draadjes o.i.d. aan bleven hangen.
 
lekker hoor, ga je je eigen team beginnen?  ;)
 
Leo zei:
lekker hoor, ga je je eigen team beginnen?  ;)
Haha....dat is uiteindelijk op termijn wel mijn doel :)
 
Prima gedaan Danny, ziet er goed en lekker uit !
 
Dat roept om kopi?ren Danny  ;)
 
Be my guest Geert :)

Zelf ook nog een hoop te leren met deze kip, dus volgende keer ga ik deze iets zwaarder aanzetten met rub en gaat het een paar minuten eerder er af wanneer de kern zo rond de 72/73 graden zit.
 
Ook dit ziet er weer super uit. Ik denk dat ik volgend jaar 150kg weeg. ;D Wat is overigens raspatat?
 
Ener zei:
Ook dit ziet er weer super uit. Ik denk dat ik volgend jaar 150kg weeg. ;D Wat is overigens raspatat?

spuitpatat  :)
patat uit een zakje dus  ;)
 
Leo zei:
Ener zei:
Ook dit ziet er weer super uit. Ik denk dat ik volgend jaar 150kg weeg. ;D Wat is overigens raspatat?
spuitpatat  :)
patat uit een zakje dus  ;)
Idd geperste patat van een soort heel fijne aardappelpuree in dunne sliertjes. Kan je in Den Haag bij veel snackbars krijgen, maar tegenwoordig heeft de Appie het hier ook ongebakken in de diepvries liggen.
 
Kip, i like it!!!!
 
Ziet er weer heerlijk uit Danny. Heb net nog 4 kg van je sat? recept staan rijgen. Heerlijk, nu al zin morgen.
 
4kg?? Zo de knetters!
Heb ik een aankondiging van een tussentijdse meating gemist? :p

Hoop dat het morgen lekker gaat smaken! :)
 
DanBras zei:
4kg?? Zo de knetters!
Heb ik een aankondiging van een tussentijdse meating gemist? :p

Hoop dat het morgen lekker gaat smaken! :)

Haha zou het haast denken. De familie komt en dan is State altijd lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan