BasBQ
Beef en Steak

Kippenpoot gevuld met Umbrische vulling

 

Dick3G

Stoker
Berichten
282
Hetbordje.jpg

Kort geleden kwam ik het recept ?Kipfilet gevuld met Umbrische vulling? van Jamie Oliver tegen.

In november 2011 plaatste Theun2969 een heel duidelijke ?how to? reportage voor gevulde kiprollade. Hierbij wordt een kippenpoot ontbeend en daarna gevuld met een farce.

En omdat ik geen liefhebber ben van kipfilet  maar wel van kippenpoot is de stap naar ?Kippenpoot gevuld met Umbrische vulling? gauw gezet.
Ik heb aan het originele recept voor de vulling alleen fijn gesnipperde sjalot toegevoegd en verder de bereiding aan de BBQ (WGA) aangepast.
Met andere woorden, dit recept is ?een beetje van Jamie, een beetje van Theun en een beetje van mijzelf?.

Ingredienten voor de vulling voor 2 grote kippenpoten of 4 (dubbele) kipfilets

- 1 varkensworstje of saucijsje (zo?n 100 gr. netto inhoud)
- handvol broodkruim (van witbrood, geen paneermeel)
- 30 g grof gehakte geroosterde pijnboompitten
- 20 g grof gehakte gele rozijnen
- 4 tl* sinaasappelschil
- 4 tl* rozemarijn
- sjalotje fijn gehakt
- zout en peper
* gewone theelepel geen table spoon.

Deingredinten.jpg



Bereiding:

Was de rozijnen en wel ze 30 minuten in lauw water. Daarna uit laten lekken in een zeef en drogen.
Verwarm de BBQ voor op 200 ?C.
Knijp 1 varkensworstje uit zijn vel boven een kom.
Meng er een handvol broodkruim, 30 g grof gehakte pijnboompitten, 20 g grof gehakte gele rozijnen, 4 tl sinaasappelrasp, 4 tl rozemarijn, fijn gehakte sjalot, zout en peper door.

Devulling.jpg



Vouw de ontbeende kippenpoten open en verdeel de vulling erover. Vouw dicht en zet even vast met prikkers bind op met rolladetouw.

Pootmetvulling.jpg



Bestrooi de gevulde poten met zout en peper, rol ze in ingevet aluminiumfolie (als een toffee)

Indefolie.jpg


Detoffees.jpg



En leg ze indirect op de BBQ. Bij kerntemperatuur 80 gr.C. uitpakken en afgrillen.

VandeWGA.jpg



Snijd in plakjes en serveer met (rucola) salade.

Hetbordje.jpg




Wat vonden wij ervan?
Dit is een blijvertje. Gevulde kippenpoot al vaker gemaakt, maar nooit helemaal enthousiast geweest over de vulling. Volgende keer ook eens proberen met wat spek er omheen.

Wees wel voorzichtig met de hoeveelheid sinaasappelschil en rozemarijn. Vooral de sinaasappelschil kan gaan overheersen. Tussendoor even af en toe even proeven.
In de loop van de tijd zullen de ingredi?nten en de hoeveelheden wel aangepast gaan worden. Ik denk nu aan bijv. wat tijm toevoegen, citroen- ipv. Sinaasappelrasp enz.

 
Mooi receptje! Dank je voor het delen.
 
Wat een mooie reportage Dick! Een lekker receptje ook, denk ik zo. Ik zou zelf de rozijnen weglaten, maar het ziet er erg mooi uit, is er een om te onthouden.
 
Moeten we ook eens gaan proberen, bedankt voor de mooie rapportage
 
ziet er prima uit Dick, bedankt voor het delen
 
Leuk dat je een goede analyse en tips bij je recept toevoegd, waardevol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan