Vandaag mocht er voor het eerst een kippenbout plaats nemen op de bbq.
De temperatuur ging erg snel richting de 72 graden. Ook met de termapen was dit het geval.
Resultaat erg taai
Nu vraag ik me af hoe dit eigenlijk kan. Het vlees was netje 72 graden.
Wel was het vlees een soepkip a +- 260 gram per stuk. (is het nu te dun geweest?)
Het recept was uit het boek van Big Bob Gibson.
Er zat ook citroensap bij door dat zou de malsheid moeten bevorderen.
Het vlees heeft vanaf een uur of 19:30 tot 16:00 ongeveer in de marinade gezeten.
Weten jullie wat nu de reden is dat hij zo taai is geworden?
De kip in de marinade van olijfolie citroensap verse peterselie, basilicum. gedroogde oregano en koriander. Zwarte peper en een beetje cayenne peper.
Nog voordat ze in de marinade gingen.
Op de BBQ zag het er nog veel belovend uit.
(Even later heb ik ze nog eens gekeerd en met een restje marinade ingesmeerd. Volgens recept moest dit na 45min maar hij zat al op 60 graden hier)
En dit zag er ook veel belovend uit. Helaas viel dat al snel tegen...
De temperatuur ging erg snel richting de 72 graden. Ook met de termapen was dit het geval.
Resultaat erg taai

Nu vraag ik me af hoe dit eigenlijk kan. Het vlees was netje 72 graden.
Wel was het vlees een soepkip a +- 260 gram per stuk. (is het nu te dun geweest?)
Het recept was uit het boek van Big Bob Gibson.
Er zat ook citroensap bij door dat zou de malsheid moeten bevorderen.
Het vlees heeft vanaf een uur of 19:30 tot 16:00 ongeveer in de marinade gezeten.
Weten jullie wat nu de reden is dat hij zo taai is geworden?
De kip in de marinade van olijfolie citroensap verse peterselie, basilicum. gedroogde oregano en koriander. Zwarte peper en een beetje cayenne peper.
Nog voordat ze in de marinade gingen.
Op de BBQ zag het er nog veel belovend uit.
(Even later heb ik ze nog eens gekeerd en met een restje marinade ingesmeerd. Volgens recept moest dit na 45min maar hij zat al op 60 graden hier)
En dit zag er ook veel belovend uit. Helaas viel dat al snel tegen...