Beef en Steak

Kippenbout, gelukkig wel een mooie foto...

Xplosiv

Stoker
Vandaag mocht er voor het eerst een kippenbout plaats nemen op de bbq.
De temperatuur ging erg snel richting de 72 graden. Ook met de termapen was dit het geval.

Resultaat erg taai :(

Nu vraag ik me af hoe dit eigenlijk kan. Het vlees was netje 72 graden.
Wel was het vlees een soepkip a +- 260 gram per stuk. (is het nu te dun geweest?)

Het recept was uit het boek van Big Bob Gibson.
Er zat ook citroensap bij door dat zou de malsheid moeten bevorderen.
Het vlees heeft vanaf een uur of 19:30 tot 16:00 ongeveer in de marinade gezeten.

Weten jullie wat nu de reden is dat hij zo taai is geworden?

20250531_192015.jpg

De kip in de marinade van olijfolie citroensap verse peterselie, basilicum. gedroogde oregano en koriander. Zwarte peper en een beetje cayenne peper.

20250531_191058.jpg

Nog voordat ze in de marinade gingen.

20250601_165424.jpg

Op de BBQ zag het er nog veel belovend uit.
(Even later heb ik ze nog eens gekeerd en met een restje marinade ingesmeerd. Volgens recept moest dit na 45min maar hij zat al op 60 graden hier)

Kippenbout bbq genootschap.jpg

En dit zag er ook veel belovend uit. Helaas viel dat al snel tegen...

Hoe hoog was uw rooster temperatuur?
Ik doe kip meestal tussen 170 en 180 graden indirect. Tegen einde bereiding soms wat hoger om de huid wat droger te krijgen.

Hoe hoog was uw rooster temperatuur?
Ik doe kip meestal tussen 170 en 180 graden indirect. Tegen einde bereiding soms wat hoger om de huid wat droger te krijgen.
Die was 150 graden. Volgens recept. Maar is gezakt toen ik het vlees er opgelegd heb. Gok de hele tijd tussen de 140 en 150 in.

72 C is veel te laag voor kippenbouten. Ik zou zeker 10 graden hoger gaan. Ook is tijd je vriend hier, bouten mogen wel een uurtje hebben.

Soepkippen zijn niet geschikt voor grillen, daar moet en kun je alleen soep mee koken, dat zijn taaie dingen en alleen geschikt voor lang stoven.
Soepkippen zijn over het algemeen uitgelegde legkippen van 3 a 4 jaar oud.
Een grilkip is ongeveer vanaf 6 weken oud.
Zo op het oog ziet het er wel goed uit

Zoiets had ik laatst ook.
Kamado temperatuur was 170° en de kerntemperatuur kippendijen was 73°
Het zag er goed uit maar toch niet echt mals, wat gezocht op het net en vond daar dat voor kippendijen dus ook de poot een kerntemperatuur wordt aanbevolen van 82° - 85°.

Soepkip is niet voor niets een scheldwoord.... :)
Hier ook wel eens wat mee geprobeerd ( in mijn pre forum jaren) geen succes.
En als het er dan ook visueel nog goed uitziet is de (mentale) klap des te groter.....

Snel nogmaals maken met mooie kip van de kip juwelier !!

Die 72 is een minimum vanwege voedselveiligheid. Dan zit je goed. Wat verder garen vind ik persoonlijk lekkerder bij kip. Verder ook een kwestie van smaak. Ik koop graag biologische polderhoenders, dat zijn mooie volle kippen. Heb ook wel eens label rouge -Franse scharrelaars - gehad, die vielen veel minder in de smaak. Anderen zweren daar juist bij... ik zou het nog eens proberen met een jongere bio kip.

Voordeel is dat je de rest wel goed had, dus een kwestie van andere kip en de bereiding kopieeren. Bbqen leer je met vallen en opstaan.

Terug
Bovenaan Onderaan