BasBQ
Beef en Steak

Kip: Thaise kip

 

Roker

Kooltjesharker
Berichten
121
thaisekip_zps8b789c4d.jpg


Gisteren thaise kip gemaakt volgens het volgende recept http://www.eatingthaifood.com/2014/03/authentic-thai-grilled-chicken-recipe-gai-yang/. Ik heb alleen de marinade van het recept gebruikt, niet de saus. De marinade wordt bijna een soort pasta die je op de kip aanbrengt.

Recept marinade :

4 eetlepels soya saus
1 eetlepel thaise vissaus
2 eetlepels palm suiker
1 eetlepel donkere soya saus (of een extra lepel lichte als je dit niet hebt)
8 eetlepels water
30 tenen knoflook
2 stengels sereh (citroengras)
2.5 eetlepels hele zwarte peper korrels
8 koriander wortels (deze kan je bij goede toko's zoals amazing oriental krijgen, anders kan je ook de stelen van de koriander nemen)

Alles fijnmaken in een vijzel tot je een pasta krijgt. Voor de mensen die voor het gemak gaan (hier ben ik meer van) kan je ook een keukenmachine of een blender o.i.d. gebruiken. Kip 24 uur in de marinade in de koelkast. Volgende dag op zo'n 150-175 graden tot een kerntemperatuur van 80 graden.

Bakkie marinade :



Na een nachtje in de marinade op de WSM. Had wellicht ook indirect op de OTP gekund, maar ik ben nu eenmaal mijn WSM een beetje aan het ontdekken...



Ze waren echt enorm lekker! Vanuit visueel oogpunt had ik ze nog even op hoger vuur moeten searen, maar de smaak was er niet minder om!
 
Ik had best mijn tanden in die poten willen zetten hoor!
 
Schuif maar een pootje door hoor!!
 
die had ik ook wel gelust, hoe was je velletje? bij hogere temperaturen krijg je een lekkerder knapperig vel
 
Leo zei:
die had ik ook wel gelust, hoe was je velletje? bij hogere temperaturen krijg je een lekkerder knapperig vel

Velletje was niet echt knapperig, maar ook niet echt zacht, een beetje er tussenin. Zoals ik al aangaf, ik had hem eigenlijk nog even op een hogere temperatuur af moeten maken, maar was daar een beetje te lui voor....
 
Ziet er goed uit, maar dit is toch het recepten onderdeel, mis de ingredienten en bereidingswijze in je draadje.
Oke, er staat een link naar het recept, maar toch.

Anyway, lijkt me leuk en lekker om te maken
 
Ziet er goed uit, maar zoals Ewald ook aangeeft zou je het recept even kunnen uitbreiden met de vaste onderdelen. Linkjes willen nog wel eens breken en dan is je bijdrage in 1 keer waardeloos, als alles op dit forum staat voorkomen we dit. Alvast bedankt!
 
Mike v R zei:
Lekkere poten heb jij.

LOL

Ziet er inderdaad heel lekker uit... Maar euh wat was het restulaat van die 30 teentjes knoflook?  :-O ;)
 
Jupilerman zei:
LOL

Ziet er inderdaad heel lekker uit... Maar euh wat was het restulaat van die 30 teentjes knoflook?  :-O ;)

Gewoon, sinds hij dit gemaakt heeft in elke tram/trein/bus heel veel ruimte om zich heen.....=))
 
Dominique zei:
Jupilerman zei:
LOL

Ziet er inderdaad heel lekker uit... Maar euh wat was het restulaat van die 30 teentjes knoflook?  :-O ;)

Gewoon, sinds hij dit gemaakt heeft in elke tram/trein/bus heel veel ruimte om zich heen.....=))

Dan probeer ik het ook eens  :p
 
Dominique zei:
Jupilerman zei:
LOL

Ziet er inderdaad heel lekker uit... Maar euh wat was het restulaat van die 30 teentjes knoflook?  :-O ;)

Gewoon, sinds hij dit gemaakt heeft in elke tram/trein/bus heel veel ruimte om zich heen.....=))


Moet ik idd ook eens proberen,... raampje open en kijken of het dan gedaan is met de file. ;)
 
Bidle zei:
Dominique zei:
Jupilerman zei:
LOL

Ziet er inderdaad heel lekker uit... Maar euh wat was het restulaat van die 30 teentjes knoflook?  :-O ;)

Gewoon, sinds hij dit gemaakt heeft in elke tram/trein/bus heel veel ruimte om zich heen.....=))


Moet ik idd ook eens proberen,... raampje open en kijken of het dan gedaan is met de file. ;)
Ok, dit ontspoort..... Dat was niet de bedoeling. Zullen we weer ONtopic gaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan