BasBQ
Beef en Steak

Kip op een stoeltje

 
 

Stoker Joop

Stoker
Berichten
328
Het was weer eens tijd voor een tokkie. De gerubte beer-can-chicken.
Het kippetje lag in de vriezer te wachten om heerlijk gebruind er uit te komen. Nou, ja. Ik kon moeilijk nee tegen zeggen.
Na het ontdooien is het kippetje is 2x gewassen met verdunt azijn en daarna gedroogd/gedept voordat deze in rub is gezet. Aanvankelijk was de bedoeling om na 3 uurtjes te bbq te ontsteken, door omstandigheden is het een dag later geworden.

Kip in rub.
287kfoh.jpg


Kip in rub op een stoeletje, gevuld met bier.
vrvfb7.jpg


Na 3 kwartier op ~200 - 220 graden is de kip gebruind en wel.
2d0cqiq.jpg


De kip heeft staan te spetteren in mijn eitje, ik geloof dat ik 'm te lang in heb laten zitten.

De pootjes en vleugels waren lekker mals, de botten trok je makkelijk van het vlees af. Het borst was beetje aan de droge kant. Plaatselijk ben ik te royaal met rub geweest, het was ook een dikke laag geworden. Daarnaast was de rub tikkeltje te peper-scherp-pikant, iets minder cayenne peper volgende keer.

De volgende keer minder rub, minder pittigheid en de temperatuur iets lager (~180 graden) of korter er in. Ik denk als je de temperatuur naar beneden brengt dat de kip nog malser wordt en toch met een gekaramaliseerd bark.

 
Zie en zo doe je iedere keer weer ideeen op voor een volgende keer! Ik zie een Tokkie komen! Alvast gefeliciteerd
 
Gefeliciteerd met je tokkie!
 
welkom bij de tokkies
 
Congrats met je kippekop!! :D
 
Dank jullie wel!  :)

Er valt nog wat aan te sleutelen, gelukkig komen er genoeg bbq-momentjes aan bod.  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan