Beef en Steak

Kip met Berenburg voor Grutte Pier

A3N

Stoker
Goed dan, het onderwerp deze maand door @Rdj, ik moest er wel even over denken, maar dat is leuk 😁. Eten voor een krijger, ik dacht gelijk aan een stuk vlees aan een bot. Daarnaast natuurlijk iets uit Friesland erbij. Echt concreet werd het niet snel. Ik ben van de week maar eens de (voormalige) Zuiderzee op gegaan om het Grutte Pier gevoel te krijgen en eens te filosoferen wat ik ga maken.

IMG_7361.jpeg

Bij Friesland denk ik gelijk aan de schoolvakanties welke ik bij pake en beppe doorbracht. Het eten was altijd vlees met gekookte aardappelen en hele gare groenten en soms eens macaroni met spam. Die kant gaan we dus niet op. Verder denk ik aan suikerbrood, oranjekoek, roggebrood en Sonnema.

Toen dacht ik wat eet de krijger van vandaag. Dat rantsoen gaan we niet namaken, de blauwe hap bij de marine misschien? Toen moest ik denken aan een verhaal wat mijn vader, een militair, eens vertelde. Ging over het vangen en slachten van een kip. Misschien zo gek nog niet, want ik had er al eentje in de koeling liggen, klaar voor een Caribisch idee. Dat idee moet maar even wachten, want Grutte Pier gaat dood van de trek, nog niemand heeft wat voor hem gemaakt! 😅

Klaar met de inleiding en beginnen met koken 💪. Rub voor de kip:
- 3el spg
- 3el gerookte paprikapoeder
- 1tl komijn
- 1tl uienpoeder
- 1tl gemalen korianderzaad

Als binder gebruik ik vandaag mosterd. Kip in de rub en even een paar uur onafgedekt in de koeling. Ik was van plan om de kip aan het spit te doen, maar bij pake en beppe is er altijd Grolsch in de koeling. Toch maar even wat blikjes gehaald. KJ aan, beetje kersenhout en gaan 🔥.

IMG_7462.jpeg

Nu gaan we de glaze maken. Ondertussen heb je al geraden dat we de kip gaan insmeren met Sonnema en wat andere zaken:
- 150ml Sonnema
- 100ml rijstazijn
- kwart potje abrikozenjam
- 2el sojasaus
- 2 tenen knoflook
- paar takjes tijm
- 3el donkere basterd
- 1el mosterd
- 1tl chipotle. Hou je niet van een pitje, dan laat je dit weg.

Even inkoken tot de gewenste dikte en dat is dat.

IMG_7464.jpeg

Tijd om de eerste keer in de smeren bij 60c kern. Gelijk wat aardappelen erbij.

IMG_7466.jpeg

Bij 70c smeer ik hem nog eens in.

IMG_7468.jpeg

Dan bij 73c haal ik de kip eraf. Ik doe er nog een dun laagje glaze over. Tijdens het rusten een fotomoment. Nog een glaasje Sonnema erbij en voor de zekerheid de fles. Grutte Pier kan aanvallen!

IMG_7473.jpeg

Dit is echt lekker eten! Je zou allicht kunnen denken dat de Sonnema glaze een beetje een gimmick is in het kader van de fotowedstrijd, maar dit werkt 😋. De combinatie met de kip is fantastisch, maar ik zie dit met bijvoorbeeld spareribs ook goed werken. Probeer het eens, heb je gelijk wat te drinken over 😅.

Genietsje fan dyn miel!

Laatst bewerkt:
Gaaf zeg, lekker en origineel!

Terug
Bovenaan Onderaan