BasBQ
Beef en Steak

Kip: BCC met Dr. Pepper

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
ypGW4B3.jpg


Na diverse keren een bierblik gebruikt te hebben, gisteren de Dr. Pepper variant geprobeerd.
Op het net het volgende recept gevonden: http://www.theqjoint.com/forum/showthread.php?6675-Beer-Can-Chicken-Using-Dr.-Pepper

Begonnen met het maken van de rub:

1 EL chili poeder (mengsel)
1 TL zout
1 TL knoflookpoeder
2 EL bruine basterd suiker
1 TL komijnpoeder
1 TL paprikapoeder

wEHKYJL.jpg


De kip gewassen, gedroogd en ingesmeerd met olijfolie. Hierna van binnen en buiten ingewreven met 3/4 van de rub.
Het blikje Dr. Pepper half leeggemaakt en het laatste deel van de rub er in gedaan.

eB0fj6U.jpg


Starter voor 3/4 gevuld met briketten en lekbak op het kolenrooster geplaatst. Temperatuur van de Q op 180/200 graden.
Kippetje erop, en een handje appelsnippers over de gloeiende briketjes gestrooid.

CqG6aCH.jpg


Na een uur, en 1 kwartslag gedraaid:

ypGW4B3.jpg


Nog een kwartiertje samen met wat Little Gem, besprenkeld met knoflook-olie en wat peper en zout

TAfZdMp.jpg


Lekkere variant op de BCC, met name de rub vond ik erg lekker door het pikante van de chili.

Ook de Dr.Pepper BBQ-saus gemaakt, maar hier geen foto's van .... :blush:

1 EL boter
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
1 cm gember, geraspt

Dit aanfruiten tot de ui glazig is, dan de andere ingredi?nten toevoegen en aan de kook brengen:

1 blikje Dr. Pepper
200 ml ketchup
wat geraspte citroenschil
2 EL citroensap
2 EL worcestershire sauce
2 EL BBQ saus, ik heb Sweet Baby Ray's Vidalia Onion gebruikt
peper en zout
Ik vond de smaak vrij vlak, iets pit gegeven met wat chilipoeder....

Geheel laten koken tot de gewenste dikte en serveren over de aangesneden kip.

Dit is vrij veel saus voor 1 kippetje, ik heb een flesje uitgekookt en hierin het, warme, restant gegoten.

gGk2dMw.jpg
 
Jij hebt daar een heel mooi kippetje!! ;)
 
dat is een heel lekker kippetje geworden
 
Dr. Pepper.....is niet te zuipen als je het mij vraagt....proef je de smaak nog terug in de kip???
 
ReneR zei:
Dr. Pepper.....is niet te zuipen als je het mij vraagt....proef je de smaak nog terug in de kip???
Net als bij de BCC, niet echt... Maar de smaak van de filet is wel anders dan bij de bier-versie.
Om het echt te proeven zul je ze beide moeten maken. To Do.... :p!
 
Ceriel zei:
Om het echt te proeven zul je ze beide moeten maken. To Do.... :p!

Hmmm, gisteren tijdens "het grote Sinterklaas spel" 2 speciaal biertjes gewonnen "Dubbel + Dik; naar het voorbeeld van de Belgische dubbels" en "Bezig + Bij; een goudbruin bier met een subtiel aroma van echte bijenhoning" (beide van brouwerij de 7 deugden uit Amsterdam)
Dus die moeten er eerst maar eens aan geloven
 
Terug
Bovenaan Onderaan