Beef en Steak

Keuze vacumeermachine

Mallepietje

Tondelzoeker
Beste mede barbecuers,

Ivm met het overlijden van mij Lidl vacumeermachine ben ik op zoek naar iets nieuws/beter. Heeft er iemand een goede tip? Heb al zitten kijken naar de machines van solis bijvoorbeeld. De prestige 575 ziet er goed uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook andere merken en tips zijn welkom. Zie ook veel foodsaver en laica voorbij komen. Budget zo rond de €200 a €250 Max.

Hoor graag jullie ervaringen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Laatst bewerkt:
Kijk eens op de site van marmelot.
Die hebben diverse toestellen en ook de folie en de zakken.

Ik heb zelf bij marmelot de LAVA V333 premium black aangeschaft na 2 solis apparaten te hebben gehad(de duurste op dat moment, allebei met dubbele pomp)

Hoewel de Solis apparaten fantastisch zijn, voldeden deze niet aan mijn specifieke behoefte: continue kunnen sealen.

Ik koop eens in de zoveel tijd mijn vriezer vol met vlees, en portioneer dat dan en vacumeer het.

Bij de Solis moest ik 4 tot 5 keer een pauze inlassen omdat de sealnaad te warm werd, waardoor je allerlei verbindings problemen kreeg met de las verbinding(niet vacuum meer, of gescheurd op de lasnaad vanwege gesmolten plastic)

Toen de laatste het begaf ben ik hier dus specifiek op gaan zoeken, en bij LAVA uitgekomen.

Deze voldoet prima aan mijn behoefte, heeft een dubbele lasnaad, en de vacuüm kamer buigt aan de bovenzijde af in een boog naar beneden, waardoor je minder last hebt van verstoringen van het niet goed verkrijgen van een vacuüm.

Zijn er dan ook nadelen? Jazeker, ten eerste is de prijs fors (ligt vooralsnog boven je budget), en deze machine heeft geen ingebouwde snijmachine om de zakken/rollen op maat te kunnen snijden indien deze net iets te groot zijn, of als je een stuk van een rol op maat moet snijden. Ook kan de lekbak niet uit de machine gehaald worden, maar het lekken is bij mij gelukkig zo goed als nihil.

Heb ik spijt van m’n aankoop? Absoluut niet, ik zou het zo weer doen.

Nu zul je waarschijnlijk denken, jeetje typt ie een heel verhaal, van een machine die toch buiten mijn budget ligt.

Maar wat ik er mee probeer aan te geven, is dat je goed moet kijken naar welke machine het beste bij jouw specifieke behoeften past.

Vacumeer je incidenteel? Dan denk ik dat je prima uit de voeten kunt met de Solis prestige.

Ga je (heel) veel achter elkaar sealen, dan ga je waarschijnlijk tegen de zelfde limitaties/frustraties aan lopen als ik destijds deed.

Ook ligt het er aan wat je wil gaan sealen, ga je bijvoorbeeld heel teer zacht fruit vacumeren zoals aardbeien dan heb je al dat brute geweld niet nodig, en dan kan het handig zijn om het vacuum zelf te kunnen regelen, het zij met een puls functie, of met een draaiknop die indien de schroef iets open gedraaid wordt iets meer valse lucht aanzuigt, waardoor je een minder harde vacuum krijgt.

Mocht een machine niet aan jouw specifieke eisen voldoen, wacht dan even, spaar desnoods door totdat je er één hebt gevonden die volledig naar je zin is, zodat je de gehele levensduur er plezier van hebt.

Ik weet niet welke vacuüm zakken de Lidl vacumeer machine gebruikte, maar voor de Solis die je voorstelt, en mijn vacumeer machine zijn vacuum zakken met structuur nodig.

En zoals @Ghost al aangeeft kan je deze bij marmelot bestellen, deze zakken met structuur zijn erg goed.

Succes met het maken van je keuze.

Oh die vevor ziet er niet verkeerd uit zeg. En voor die prijs. Het sluitings mechanisme lijkt me ook wel fijn werken. En een dubbele seal.. bevalt goed dus?? Geen nadelen gevonden?

Ik heb zelf bij marmelot de LAVA V333 premium black aangeschaft na 2 solis apparaten te hebben gehad(de duurste op dat moment, allebei met dubbele pomp)

Hoewel de Solis apparaten fantastisch zijn, voldeden deze niet aan mijn specifieke behoefte: continue kunnen sealen.

Ik koop eens in de zoveel tijd mijn vriezer vol met vlees, en portioneer dat dan en vacumeer het.

Bij de Solis moest ik 4 tot 5 keer een pauze inlassen omdat de sealnaad te warm werd, waardoor je allerlei verbindings problemen kreeg met de las verbinding(niet vacuum meer, of gescheurd op de lasnaad vanwege gesmolten plastic)

Toen de laatste het begaf ben ik hier dus specifiek op gaan zoeken, en bij LAVA uitgekomen.

Deze voldoet prima aan mijn behoefte, heeft een dubbele lasnaad, en de vacuüm kamer buigt aan de bovenzijde af in een boog naar beneden, waardoor je minder last hebt van verstoringen van het niet goed verkrijgen van een vacuüm.

Zijn er dan ook nadelen? Jazeker, ten eerste is de prijs fors (ligt vooralsnog boven je budget), en deze machine heeft geen ingebouwde snijmachine om de zakken/rollen op maat te kunnen snijden indien deze net iets te groot zijn, of als je een stuk van een rol op maat moet snijden. Ook kan de lekbak niet uit de machine gehaald worden, maar het lekken is bij mij gelukkig zo goed als nihil.

Heb ik spijt van m’n aankoop? Absoluut niet, ik zou het zo weer doen.

Nu zul je waarschijnlijk denken, jeetje typt ie een heel verhaal, van een machine die toch buiten mijn budget ligt.

Maar wat ik er mee probeer aan te geven, is dat je goed moet kijken naar welke machine het beste bij jouw specifieke behoeften past.

Vacumeer je incidenteel? Dan denk ik dat je prima uit de voeten kunt met de Solis prestige.

Ga je (heel) veel achter elkaar sealen, dan ga je waarschijnlijk tegen de zelfde limitaties/frustraties aan lopen als ik destijds deed.

Ook ligt het er aan wat je wil gaan sealen, ga je bijvoorbeeld heel teer zacht fruit vacumeren zoals aardbeien dan heb je al dat brute geweld niet nodig, en dan kan het handig zijn om het vacuum zelf te kunnen regelen, het zij met een puls functie, of met een draaiknop die indien de schroef iets open gedraaid wordt iets meer valse lucht aanzuigt, waardoor je een minder harde vacuum krijgt.

Mocht een machine niet aan jouw specifieke eisen voldoen, wacht dan even, spaar desnoods door totdat je er één hebt gevonden die volledig naar je zin is, zodat je de gehele levensduur er plezier van hebt.

Ik weet niet welke vacuüm zakken de Lidl vacumeer machine gebruikte, maar voor de Solis die je voorstelt, en mijn vacumeer machine zijn vacuum zakken met structuur nodig.

En zoals @Ghost al aangeeft kan je deze bij marmelot bestellen, deze zakken met structuur zijn erg goed.

Succes met het maken van je keuze.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat een mooi apparaat is die Lava zeg. Misschien wat overkill voor mijn wensen. Ik vacumeer incidenteel. Soms voor Sous vide of marineren. Nog geen grote hoeveelheden dus. Maar wie weet ooit. En eerlijk is eerlijk.. ook wel wat boven mijn budget haha

Ik heb zelf eentje van Princess en die doet het voor wat ik wil doen prima, maar dat is dan ook vrij weinig. Het was in ieder geval geen dure aankoop.

Ik zie dat vevor ook zgn chamber vacuum machines heeft. Is er iemand die ervaring hier mee heeft? Of een vergelijkbare vacumeermachine met een kamer??

De Vevor (y)

Ik zie dat vevor ook zgn chamber vacuum machines heeft. Is er iemand die ervaring hier mee heeft? Of een vergelijkbare vacumeermachine met een kamer??
Geen ervaring mee, wel naar gekeken destijds.

Maar voor incidenteel gebruik is dit echt overkill!

Waarom ik er destijds niet voor gekozen heb is vooral het formaat , deze neemt een bult ruimte in, en die moet je maar net hebben.

Met dit soort apparaten kun je wel vloeistoffen zoals soepen en sauzen vacumeren, dat is wel top.

En deze gebruiken gladde vacuumzakken in plaats van zakken met structuur.

Maar zoals gezegd dit is meer voor veelvuldig gebruik, en niet voor incidenteel gebruik.

Neemt niet weg dat het fantastische apparaten zijn natuurlijk.

Die vevor is wel een leuke opstap voor de solis/princess/rebrand. Ik heb de rebrand van de solis en nog steeds heel tevreden met het gebruik. Simpel ding, goedkoop, nog altijd niet stuk na jaren gebruik.

Als ik veel te vacumeren hebt dan is het handig dat je zakken hebt die een beetje de juiste maat hebben. Met een rol ben je veel bezig met op maat maken van je zakjes.

Handiger is dus verschillende zakjes te kopen die passen bij je gebruik. Rollen gebruik ik dan bij lange stukken zoals makrelen en spareribs.

Zakken koop ik bij https://www.vakuumtuete.de/

Geen ervaring mee, maar ik heb ze wel gezien bij o.a. kaashandelaren op de markt. Misschien zou je daar eens kunnen gaan vragen wat ze er van vinden?

Hier ook de vevor aangeschaft. Erg blij mee. En wat de een rust in vergelijking met de lidl machine

Of een kamer vacumeermachine tov een normale veel voordeel heeft weet ik niet.
Het voordeel is dat je gladde zakken kunt gebruiken welke meestal iets goedkoper zijn.
Vaak stiller en kan sneller achter elkaar werken.

Het nadeel is echter dat je kamer ook de maximale maat van je product is.
Bij de goedkopere is bijvoorbeeld een kip of rollade vacumeren niet mogelijk ivm afmeting kamer.
Tevens zijn de apparaten ook wat groter om op te bergen

Er bestaan ook combinatie machines die ook losse zakken kunnen vacumeren en sealen.
Bv van caso maar dan moet je ook aan een bedrag van €300 denken

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en na wat inlezen besloten om een chamber vacumeermachine van Vevor te bestellen.
Ben benieuwd. Zo'n chamber model heb ik zelf nog geen ervaring mee 🤷‍♂️ Maar het ziet er op YouTube wel altijd lekker professioneel uit.

De mijne (Vevor) heeft morgen en overmorgen iig weer genoeg te doen. Ben er nog steeds prima tevreden mee. Dit heb ik 2 weken geleden in de equilibrium cure gezet. Vannacht ga ik wat koud roken, om te drogen, en morgen de rest warm roken voor 2 kerstdiners 🥳

Ik ben trouwens begonnen met zakken, maar gebruik nu rollen omdat ik destijds lange stukken spek wilde verpakken.
Onder de streep maakt het me weinig uit, zelf zakjes op maat maken is snel gedaan.

DSC05494.JPG

Kamervacumeermachines die trekken de hele kamer vacuum. Vervolgens wordt de zak geseald en daarna komt er weer lucht in de kamer. Het grote verschil is dat met dit type vacumeermachines tijdens het vacuum zuigen van de ruimte het vocht niet uit de zak getrokken wordt. Check de volgende video maar (het gaat me om het principe en niet om het merk :)

Terug
Bovenaan Onderaan