Beef en Steak

Kerntemperatuur wordt niet hoger

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
B

Bas

Gast
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum en redelijk nieuw in de kunst van het echte BBQ'en.

Voor mijn verjaardag een Weber Master Touch Special Edition gekregen met Igrill 2 thermometer. Helemaal top natuurlijk!

Nu heb ik afgelopen week mijn eerste creatie proberen te maken: 3 kg procureur en 1kg buikspek (direct goed beginnen).
Na mezelf ingelezen te hebben, heb ik s'ochtend de bbq aangemaakt met de Minion methode.
BBQ is goed op temperatuur gekomen en wist hem zelfs vrij makkelijk op 110 graden te houden (omgevings-tempeartuurmeter met klemmetje net boven het rooster).

Kerntemperatuurmeter in beide stukken en erop, deksel dicht en vooral niet meer openen.

Gedurende de dag bleef de temperatuur in de ketel prachtig rond die 110 graden, de kerntemperatuur van beide stukken steeg gestaag naar de 65 graden, maar....

Na een uur of 7 bleef de kerntemperatuur steken op 65 graden. Ik heb tussentijds wat extra kolen bijgevuld, de temperatuur in de ketel bleef rond de 110 - 120 graden, maar de kerntemperatuur steeg niet verder. Zelfs als ik de temperatuur in de ketel omhoog bracht naar ongeveer 130graden, steeg deze niet verder.

Nu was het een heerlijk stuk vlees, maar hij had net wat verder mogen garen binnenin.

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

Alvast bedankt.

Nog meer geduld....hij gaat vanzelf door de "zone" en dan ben je er zo, maar nogmaals....... geduld.

Een uurtje of 12 a 14 komt beter in de buurt van een succesvolle pulled

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Dat is ?de zone? of ?the stall? waarin je dan komt. Het vlees gaat vocht aan de buitenkant verdampen en daardoor kan de temperatuur niet stijgen. Soms daalt de temperatuur zelfs.
Lik eens aan je hand en blaas er dan over, het vochtige stuk wordt koud.

Je kunt dit stuk uitzitten. Als alle vocht aan het oppervlak en net eronder is verdampt gaat de temperatuur omhoog.

Een alternatief is om je vlees op dat moment in te pakken in aluminiumfolie als je de kleur mooi vindt en terug te leggen. Dat stopt de verdamping, houdt je vlees sappiger en versnelt je kooktijd. Vaak scheelt dit een aantal uur.

Terug
Bovenaan Onderaan