BasBQ
Beef en Steak

Keramische barbecue brandstof

smokert

Stoker
Berichten
496
Momenteel gebruik ik de Big Green Egg houtskolen welke goed werken, maar ik heb ook nog 30+ kilo kokosbriketten van Ecobrasa. Na wat rondgekeken te hebben op het internet lees ik wisselende verhalen, de ??n zegt nooit kokosbriketten gebruiken met een keramische barbecue en de ander zweert erbij. Wat is jullie ervaring, of is het gewoon een kwestie van proberen?
 
Normaal gesproken gebruik ik houtskool, echter met langere sessies of low cooking wil ik wel eens een mix gebruiken van brikettern en houtskool. De briketten gaan wat langer mee waardoor bijvullen in mijn geval wat minder nodig is. ik gebruik dan grofweg 1/3 briketten en 2/3 houtskool. Komt overigens niet zo vaak voor, denk 5-10% van de runs.
 
Ik kan geen situatie voorstellen waarbij ik halverwege een sessie mijn groen ei zou moeten bijvullen.
Met een volle bak Black Ranch houtskool kan ik mijn ei minstens 24 uur op 120 graden houden.

Ik heb nog nooit briketten in mijn BGE L gebruikt..
Maar volgens mij moet het goed kunnen.
 
Mosseltje zei:
Ik kan geen situatie voorstellen waarbij ik halverwege een sessie mijn groen ei zou moeten bijvullen.
Met een volle bak Black Ranch houtskool kan ik mijn ei minstens 24 uur op 120 graden houden.

Ik heb nog nooit briketten in mijn BGE L gebruikt..
Maar volgens mij moet het goed kunnen.


Ik ga binnenkort voor het eerst Pulled Pork maken op mijn kamado. Op mijn WSM redde ik het altijd prima met ecobrasa. Hoe zijn jullie ervaringen met Dammers en lange sessies?
 
Het schijnt dat kamado's beter werken met houtskool, met briketten schijn je het risico te lopen dat hij minder trekt. (Zelf denk ik dat dit een broodje aap is)

 
Ik heb verschillende malen pp gemaakt met Dammers en dat ging prima. Fijne houtskool, ook voor lange sessies.
Eerlijk gezegd nooit geprobeerd met briketten, maar als ik zoveel briketten over had zou ik het rustig proberen.
 
Frits zei:
Het schijnt dat kamado's beter werken met houtskool, met briketten schijn je het risico te lopen dat hij minder trekt. (Zelf denk ik dat dit een broodje aap is)

Geen idee, maar de Flamy kokosbriketten geven echt niet zo veel as, dus zou het me verbazen als dit een probleem zou geven.
 
Daarentegen....ik gebruik voor effe een beetje grillen ook weleens briketten van bv de Lidl, die geven zo veel as dat ik me voor kan stellen dat dat wel problematisch is.
 
Ik gebruik alleen maar houtskool in mijn eitjes, puur omdat ik hierover tevreden ben.
Langste sessie zonder bijvullen (en gluren) in mijn BGE XL was 34 uur op ongeveer 110?C.

Nadat ik houtskool 1x in mijn WSM heb gebruikt, ben ik wat dat betreft ook om, en gebruik ik ook daarin geen briketten meer.
Na een sessie van 8 uur in de WSM had ik ongeveer maar 1/3 van het houtskool verbruikt.

Alleen in de WGA zou ik nog briketten gebruiken, en eigenlijk alleen maar omdat deze te ondiep is voor een goede laag houtskool. (maar om heel eerlijk te zijn, heb ik geen idee of ik de WGA ?berhaupt nog wel ga gebruiken)

Mac
 
Ik ga morgen spareribs maken met de 3-2-1 methode en ga het eens proberen met ecobrasa (in mijn WSM werken deze ook perfect) en als dit goed gaat blij ik deze gebruiken, want je hebt er zeer weinig afval van. Deze week ook nog een looflighter gekocht zal mij benieuwen.  :D
 
Vandaag mijn eerste low & slow sessie in de BGE mini, gevuld met ecobrasa tot de rand van de ring daarna in het midden een drietal briketten aangestoken met de looftlighter (aanrader, geen rook en gedoe en binnen een minuut vuur), daarna de platesetter erop met aluminum folie voor het vet. Even op temperatuur laten komen tot 100 graden en de spareribs erin geplaatst, daarna de onderste en bovenste sleuf bijna helemaal dicht gezet en zat de hele middag op 115 graden, lager kon ik niet anders zou het vuur stikken volgende poging met 1 briket proberen. Maar het resultaat is perfect gelukt, en de briketten niet bij hoeven te vullen zoals mijn WSM en de temperatuur echt super stabiel!
 
WSM, bijvullen? Dat probleem heb ik nog nooit gehad, ook niet bij sessies van 28 uur.
 
Mijn rooksessies met de WSM moet ik altijd na 4 uur weer briketten toevoegen, want anders is er geen brandstof middenin en deze steek ik aan met de minion methode.
 
smokert zei:
Mijn rooksessies met de WSM moet ik altijd na 4 uur weer briketten toevoegen, want anders is er geen brandstof middenin en deze steek ik aan met de minion methode.

Dat is raar, zit je onderkant misschien vol met water ? (gebeurt in deze tijd nml nogal veel) of gebruik je briktten welke snel ver-assen en de boel verstikken ?
Normaal met een volle mand kolen haal ik tussen de 18-24 uur (beetje afhankelijk van de buitentemperatuur)
 
Boldeagle zei:
Dat is raar, zit je onderkant misschien vol met water ? (gebeurt in deze tijd nml nogal veel) of gebruik je briktten welke snel ver-assen en de boel verstikken ?
Normaal met een volle mand kolen haal ik tussen de 18-24 uur (beetje afhankelijk van de buitentemperatuur)

Mijn WSM staat altijd binnen dus water is niet mogelijk  :D maar ik gebruikte eerst weber briketten en nu ecobrasa, maar ik moet altijd bijvullen. Maar dat maakt niet meer uit, want de WSM gaat de deur uit als mijn kamado er is.
 
Ben het met Boldeagle eens, raar! Volle kolenmand met ecobrasa op 107-120? C, dan moet je makkelijk 18 uur halen. Is dat niet zo dan gaat er ergens iets fout.
 
smokert zei:
Mijn rooksessies met de WSM moet ik altijd na 4 uur weer briketten toevoegen, want anders is er geen brandstof middenin en deze steek ik aan met de minion methode.

Maar er hoeft toch geen brandstof in het midden te zijn? Als er maar briketten zijn die branden ;).

Wel altijd de kolenmand helemaal vullen!
 
Frits zei:
smokert zei:
Mijn rooksessies met de WSM moet ik altijd na 4 uur weer briketten toevoegen, want anders is er geen brandstof middenin en deze steek ik aan met de minion methode.

Maar er hoeft toch geen brandstof in het midden te zijn? Als er maar briketten zijn die branden ;).

Wel altijd de kolenmand helemaal vullen!

Dat doe ik ook, maar als ik niet in het midden bijval kakt de temperatuur flink in en krijg deze niet mer naar boven toe behalve als ik met een gasbrander aan de slag ga. Maar ik ga niet meer roken met de WSM dat gaat binnenkort ook met m'n Kamado.
 
Terug
Bovenaan Onderaan