Beef en Steak

KCBS-style kippendijen op de Kamado Eerste Proefkook

J-lo

Tondelzoeker
Na vorig jaar meegedaan te hebben aan een SCA steak competitie, ga ik dit jaar voor het eerst meedoen aan een KCBS BBQ-wedstrijd. En dat betekend oefenen. Afgelopen weekend een serieuze oefensessie gedaan voor de chicken thighs-categorie.

Zaterdagavond: De dijen getrimd, gebrined en zo netjes mogelijk gevormd.
Zondagochtend: Uit de brine, afgespoeld en terug in de koelkast.
Zondagmiddag: Kamado aangestoken en indirect voor een temperatuur van 135–145°C. gegaan. Dijen in de rub gezet. Onder en op het vel.
Roken: Indirect op de Kamado kort gerookt met mild rookhout, tot een kern van ca. 65–68°C.
Inpakken: In een pan met een boter en honing mix nog zo’n 35–40 min doorgegaard tot ca. 83°C.
Afwerking: Gelakt en kort terug op de BBQ om de saus te laten setten. Daarna ±15 min laten rusten voor het serveren.

Zie foto’s. supertevreden met het resultaat voor een eerste run. Goede kleur, mooie glans, fantastisch op smaak en bite through skin. Nog wat ruimte om te sleutelen aan de vorm en het strakker inrollen van de huid maar de basis staat. Komend weekend staat de buston butt op de planning. 🐷

IMG_5601.jpg

In de rub en klaar om op de BBQ te gaan.

IMG_5602.jpg

Tijd om in te pakken.

IMG_5606.jpg

Eindresultaat.

IMG_5609.jpg

bite through skin (y)

Die zien er super lekker uit.
Deze ga ik zeker weten uitproberen!

• Leuk
Waarderingen: J-lo
Ziet er zeer goed uit! De vorm mag iets universeler, dus op de wedstrijd meer kadetjes maken zodat je uit meerdere kan kiezen.
Ze hoeven echt niet allemaal precies 100% hetzelfde te zijn, dat is onmogelijk, maar bij die in het midden rechts is het velletje wat weggetrokken,
streven naar perfectie is natuurlijk altijd goed.
De perfecte chicken skin is dun, bite through maar ook nog iets crispy al heb ik dat laatste tijdens jureren niet vaak meegemaakt.
Heb je het vet van het velletje geschraapt? (en de kip gebrined zonder het vel?)
De meesten die ik heb gezien leggen de boter direct in het bakje en laten het vel bloot liggen zodat het crispy kan worden.
Let op dat je kip een tijdje in het bakje kan zitten voordat de jury het voorgeschoteld krijgt, dat betrekent dat je velletje wat nu bite through is toch nog rubber kan worden indien niet goed voorbereid.
Just my 2 cents

Laatst bewerkt:
Ziet er zeer goed uit! De vorm mag iets universeler, dus op de wedstrijd meer kadetjes maken zodat je uit meerdere kan kiezen.
Ze hoeven echt niet allemaal precies 100% hetzelfde te zijn, dat is onmogelijk, maar bij die in het midden rechts is het velletje wat weggetrokken,
streven naar perfectie is natuurlijk altijd goed.
De perfecte chicken skin is dun, bite through maar ook nog iets crispy al heb ik dat laatste tijdens jureren niet vaak meegemaakt.
Heb je het vet van het velletje geschraapt? (en de kip gebrined zonder het vel?)
De meesten die ik heb gezien leggen de boter direct in het bakje en laten het vel bloot liggen zodat het crispy kan worden.
Let op dat je kip een tijdje in het bakje kan zitten voordat de jury het voorgeschoteld krijgt, dat betrekent dat je velletje wat nu bite through is toch nog rubber kan worden indien niet goed voorbereid.
Just my 2 cents

Hi Ewald, bedankt voor de feedback. Hier kan ik weer mee vooruit.

Het idee voor de competitie is inderdaad om er een stuk of 16 te maken zodat we de beste 6 uit kunnen kiezen voor in de doos. Ik had nu 9 stuks waarvan niet elk vel/dij even groot/netjes was. Ik heb de velletjes wel geschraapt tijdens het trimmen. Betreft de boter. Ik heb op filmpjes mensen het erop, ernaast of eronder zien leggen. Ik heb nog een batch in de vriezer liggen dus de volgende run zal ik de boter in het bakje doen en kijken wat het verschil is. Bedankt voor de tips. (y)

Dat ziet er heerlijk uit! Succes met de voorbereidingen, ik meld me eventueel aan als testpanel ;)

• Leuk
Wat een gaaf iets om te doen. Succes!

• Leuk
Terug
Bovenaan Onderaan