Beef en Steak

Kan dit kwaad? --> verkleurd rooster

iquse75

Kooltjesharker
Ik heb deze vraag ook even aan de klantenservice van Weber gesteld, heeft iemand een idee of deze verkleuring kwaad kan?

rooster.jpg

Je hebt een verchroomd rooster. In het proces om metaal te verchromen in het zuurbad word er eerst een laagje koper opgebracht. Dit is de verkleuring die je daar ziet. Het betekend dat de chroomlaag weg is,en je dus de koperen onderlaag ziet.
Moet je nu wat doen?
Nou ten eerste kan het dus zo zijn dat er kleine stukje chroom loslaten en aan je voedsel blijft zitten.
Ten tweede (moet ik even opzoeken) is het zo dat er bij koperen pannen de binnenkant vernikkeld worden. Dat had volgens mij wat te maken met het koper wat heet word. Ik ga eens even zoeken hoe dat zit.

Edit:
Koperen pannen worden vertind,niet vernikkeld.
Maar goed het verhaal over koper.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/archief/article/detail/797463/2006/05/13/Koperen-pannen-zijn-wel-mooi-niet-gezond.dhtml

Ik zou wat anders gaan zoeken..

Als het goed is krijg je gewoon een nieuw rooster van Weber, en daar gebeurt het dan weer bij, enz. ;)
Weber heeft ook RVS roosters sinds kort en dan heb je het zeker niet.

Thx voor jullie reacties!

Wel een vraagje uit nieuwsgierigheid: is dat chroom zo flinterdun? Als ik er met mijn nagel overheen ga voel ik totaal geen reli?f verschil.

Het is inderdaad een hele dunne laag.
Met dikker opgebracht chroom kan jet soms wel voelen als er een stukje vanaf is gesprongen. Bij dit rooster is het denk ik slijtage door het schoonmaken?
Als je wat wil weten over verchromen moet je even zoeken op: elektrolytisch verchromen

Slijtage door het schoonmaken hoop ik niet, is vier maanden oud en ik maak in principe alleen schoon met een prop aluminium folie als het rooster heet is. Wilde het nu een keer goed reinigen (in een bak water met afwasmiddel) en zag onder het "zwarte" de verkleuring.

Ooh,dan is het wel erg snel. Mag je zekers wel een nieuwe verwachten. Dit is na vier maanden niet de bedoeling natuurlijk.. Dus zoals Noskos al zegt,even mailen met een foto..

Vanochtend gedaan, wacht even geduldig af ;) Thx!

Sent from my Windows Phone using Board Express

Dennis gaf ook al aan, dat het bij je nieuwe rooster waarschijnlijk weer zo snel gaat. Ik heb he idee dat het gewoon de hitte niet aan kan, en dat het daardoor eraf gaat.
Aan de andere kant, als je bij een volgende bbq sessie je bbq weer heet stookt, heb je mijns inziens nerens last van en kan je dit rooster gewoon blijven gebruiken. Of je moet zelf een rvs rooster kopen

Ik had hetzelfde probleem na 3 maanden bij zo'n rooster. Heb ook nieuwe geclaimd en gekregen, maar parallel een RVS rooster aangeschaft in Duitsland.
RVS rooster bevalt mij prima, maar heb me er verder niet meer in verdiept. Inmiddels RVS rooster veelvuldig heet gestookt en wat mij betreft beter te onderhouden dan verchroomde versie.
We hadden maandje geleden hier al soortgelijk "discussie". Meningen waren sterk verdeeld en iedereen had op zijn eigen manier gelijk.

RedFox zei:

dank je Redfox, ik ga morgen eens even Googlen. Woon zelf niet zo ver van de Duitse grens (35 km) dus misschien er maar een keertje naar toe rijden.

Een Amerikaanse firma als Weber zal alle mogelijke risico's op claims uit de weg gaan, dus.....grillen maar met dat rooster!

RVS is natuurlijk top, helaas nog geen GBS versie te vinden. Ga ervan uit dat die wel komt..

Sent from my Windows Phone using Board Express

Inderdaad vandaag bericht gekregen van Weber dat het rooster vervangen wordt, hopelijk gaat het nieuwe iets langer mee dan een paar maanden ;)

Sent from my Windows 8 device using Board Express

Moet er idd. mee naar de dealer, ik ben ook benieuwd hoe lang dit allemaal gaat duren.

Sent from my Windows 8 device using Board Express

Zelfde issue ook gehad. Heb een mailtje met foto's naar Weber gestuurd. Viel gewoon onder garantie. Is toen keurig netjes door Weber afgehandeld.

Terug
Bovenaan Onderaan