BasBQ
Beef en Steak

Kamado "jamestown" ervaringen?

Bieremans

Tondelzoeker
Berichten
7
Ik ben mezelf al een tijdje aan het orrienteren voor een kamado. Na een tijdje zoeken en rondneuzen zie je toch al snel door alle bomen het bos niet meer... Ontelbare merken en soorten.. Maar na wat verder onderzoek dunt het bos wel wat uit omdat je er achterkomt dat er eigenlijk maar een aantal bbq bouwers zijn en de rest zen eigen labeltje aan hangt :)

Nu neig ik veel naar de Grill guru large. Er zullen er zeker betere zijn maar ik vond de prijs wel mooi en er komen nog wel wat accesiores bij kijken. En iedereen is er ook goed over te spreken als ik het zo lees.

Maar nu kwam ik vd week bij de gamma een "jamestown" kamado tegen.
https://www.gamma.nl/assortiment/keramische-bbq-marwin-54-5-cm/p/B132312
Zijn er toevallig ervaringen met deze kamado? Ik heb het forum al doorgespit maar weinig te vinden.
Mij lijkt de afdichting wel dubieus en ik vind weinig over de garantie maar verder?

En geleverd met 2 roosters en heatdeflector als ik dat zo zie.

Ik geef ook liever iets meer uit aan een goede maar als deze goed om mee te beginnen is?
Alvast bedankt.
 
Ik heb hem ook zien staan , mij viel de afslachting ook op , die heeft de kamado Joe ook . Dus dat zal wel in orde zijn .
Ook hebben ze een divide en conquer systeem . Echter geven ze maar 1 jaar garantie op hun kamado's , dat is wel heel weinig .
 
Ja dat is inderdaad wel heel weinig.
Dat van de afdichting wist ik niet. Het is misschien wel van andere kwaliteit dan van de Joe.
 
Garantie is wettelijk 2 jaar sowieso. Ik zou overigens ook altijd afschrijving meenemen in de overweging. Een bge of kj is veel waardevaster dan een auplex.
 
Daar heb je gelijk in Elhuub , maar zie het maar eens te krijgen . Die grote Amerikaanse telecomgigant hanteert ook maar 1 jaar garantie .
Maar idd , als je dit geld uit wil geven zijn er genoeg andere keuzes .
Ik heb zelf de Masterbuilt gekocht , deze zit in dezelfde prijsklasse maar komt uit de stal van Kamado Joe .
 
Bij 2e hands vervalt de garantie toch dus die markt is al niet zo interesant.
Er is zeker meer te krijgen maar 525 tegenover 750 is wel een verschil.
Nu geloof ik wel dat een masterbuild beter in elkaar zit dan een jamestown. Maar alles naar zen geld :)
2 jaar is gemiddeld denk ik bij de auplex varrianten.
De actie is al voorbij dus het is al minder interresant nu maar ik was zomaar benieuwd naar eventuele bevindingen.
 
Vandaag toch maar even naar een gamma gegaan die hem als showroom model hadden staan. Op het eerste gezicht zag hij er niet verkeerd uit. (Voor mij als "kamado leek) maar ik had wel men twijfels over de afdichting tussen de helften. Daar zat nogal wat vering in en ik het niet echt het idee dat hij hem helemaal lekker afsloot. Verder ook geen rvs bouten etc. Het topdeksel zat nogal wat speling op. Het divide en conyour systeem zag er wel goed en compleet uit.
En nog navraag gedaan over de garantie. Maar dat bleek ong maar 1 jaar te zijn en ze gaven zelf al aan dat ze er niet mee doorgingen en dat onderdelen niet te krijgen waren. Dus dat werd niks.
 
Één jaar later: ik heb er eentje gekocht. Het leek me een leuke aanbieding met veel voor relatief weinig. En ik had net de grizzly grill aanbieding van de welkoop gemist. €465 voor een 38cm kamado met divide & conquer is toch een aardige upgrade van mijn 26cm lidl kamadootje.
De afdichting sluit heel goed af kan ik zeggen: als je de dome sluit, moet je dat zachtjes doen, anders hoest je van onder de as eruit. Ook bij roken zag ik niets ontsnappen en afsluiten van beide luchtopeningen dooft de kamado. Is er nog een test die ik kan doen om te sluiting te testen?

Als er vragen zijn: AMA (ask me anything).
Mocht iemand in de toekomst hier zijn: ik zoek nog een kolenmand die hierin past. Dan ben ik he-le-maal klaar. Tot‘ie barst natuurlijk.
 
Garantie is wettelijk 2 jaar sowieso. Ik zou overigens ook altijd afschrijving meenemen in de overweging. Een bge of kj is veel waardevaster dan een auplex.
Garantie is wettelijk 2 jaar sowieso. Ik zou overigens ook altijd afschrijving meenemen in de overweging. Een bge of kj is veel waardevaster dan een auplex.
Zo werkt garantie niet, er is geen 2 jaar wettelijke garantie. Prijs gekoppeld aan de verwachte levensduur bepalen de garantie. Voor een kamado van €600,- mag je niet dezelfde levensduur verwachten van 1 van €1500,-. Echter lijkt 2 jaar voor een bbq van €600,- ook wat kort door de bocht. Wanneer er over jaren garantie gesproken word gaat het om fabrieksgarantie dit is een service en geen verplichting. Wanneer je een bv een kamado koopt is ook niet de fabrikant verantwoordelijk voor de garantie maar de verkoper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan