Beef en Steak

Jupiler Ugly Drum Smoker / UDS / Rookton bouwen #1

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsnieuwehuis
  • Startdatum Startdatum
J

jsnieuwehuis

Gast
Na een mooie Jupiler bbq ton op de kop getikt te hebben en een deel van alle benodigdheden, ben ik gisteren begonnen met de bouw van mijn Ugly Drum Smoker!

Ik zal hier op het forum verslag doen, met foto's, van de bouw.

Doel is een UDS, die er strak bij staat, niet te duur is (het leuke is een beetje creatief te zijn) en het natuurlijk goed doet.

De ingredienten:[list type=decimal]
[*]Juplier bbq ton  40,-
[*]Wieltjes met rem, had ik nog liggen
[*]3 Aluminium handvaten, 10,45, 1 voor deksel, 2 voor ton, als ik ze tenminste enigzins kan buigen, http://www.toolstation.nl/shop/p50250?table=no
[*]Luchtregelklep RVS, 14,- https://www.huisentuinwinkel.nl/luchtregelklep-rvs-140mm-plat.html
[*]Kolenmand 32,50 https://www.huisentuinwinkel.nl/kolenmandje-40cm-x-25cm.html
[*]Thermometer, 9,50, https://www.huisentuinwinkel.nl/bbq-thermometer.html
[/list]

Totaal ca. 115,- inclusief nog wat kleinmateriaal, een staalborsteltje voor op de boor en zaagjes e.d., maar die had ik nog liggen. Verder moet ik nog het luchtsysteem voor de onderkant bepalen en aanschaffen

De ton
Om te beginnen het hoofdingredi?nt: de ton. Ik heb op Marktplaats voor 40,- een Jupiler bbq ton op de kop getikt. Vaak zijn ze een stuk duurder, dus je moet mazzel hebben. Een gewone ton heb je voor 5 tot 25 euro. Het voordeel van zo'n Jupiler of bijvoorbeeld Heinz bbq is dat er geen coating aan de binnenkant zit die je geheel moet verwijderen en de verf aan de buitenkant is al hittebestendig. Dat scheelt een hoop werk en hittebestendige verf. Daarnaast zit er al een stevige grill bbq in, die je bovenin hangt, dus je kunt e rook nog mee grillen. ?n je hebt al een rooster. Dat scheelt ook weer een paar tientjes.

De ton had bij de vorige eigenaar gok ik buiten gestaan. Dus aan de binnenkant zat wat roest. Die heb ik eerst handmatig met schuurpapier deels verwijderd. Maar uiteindelijk voor een paar euro bij Toolstation (gratis verzending vanaf 10,-!) een staalborsteltje voor op de boor gekocht. Daarmee heb ik de bodem waar veel roest op zat en het bovenste deel, waar het eten komt.

png8Jhi6j

Het deksel
Ik ben maar begonnen met het deksel. Eerst heb ik het handvat bevestigd met boutjes en moertjes. Aan de binnenkant heb ik aan een van de moeren een haak bevestigd om het deksel op te hangen. Die heb ik gemaakt door een 40mm stoelhoek (stalen hoekprofieltje) om te slaan. Het handvat met haak heb ik aan de voorkant geplaatst. Op die manier kan de luchtuitlaat in het midden en kun je het deksel mooi een beetje optillen en ook makkelijk weghangen. Vervolgens heb ik het gat voor de luchtuitlaat opgemeten, afgetekend en met een ijzer decoupeerzaagje uitgezaagd.

Eigenlijk wil ik dit soort handgrepen met hout, die zijn er maar van 1 merk, a ruim 20,- per stuk, dus dat gingen we niet doen... Dan maar zo. Wel even een handschoen gebruiken omdat het handvat mogelijk heet wordt :-).

poyzbuU5j

pmEuRJ7gj

pnkT3Z9Yj

ponBYa0Dj

pmtIyG8rj

Zo. Begint al wat te worden toch? Ik ben in ieder geval blij met het voorlopige resultaat.

Iemand nog tips hoe ik de aluminium handgrepen iets kan buigen in de buiging van de ton?

Zodra ik weer verder ben zal ik het posten.

Veel plezier!

Mooi project.
Zijn de handgrepen niet een beetje te verbuigen in een bankschroef? Ik zou het proberen met het deel waar de bevestigingsgaten in zitten en de greep zelf recht laten.

Ga je nog een scharnier monteren aan het deksel? Omdat de greep niet in het midden zit zal het lastig zijn om deze veilig te verplaatsen als de UDS in gebruik is.

Dat kan ik wel proberen inderdaad, de uiteinden verbuigen vanuit een draaibank of een houten constructie die ik even maak.

Wellicht ga ik in de toekomst het scharnier nog kopen. Nu wil ik het eerst wat goedkoper doen en kijken hoe het zo werkt. Ik had het wel als optie in mijn achterhoofd bij de plaatsing van de handgreep. Verder kan ik zeggen dat het deksel met de handgreep vooraan juist erg prettig vasthoudt. Hij heeft bij optillen een perfecte houding om makkelijk aan de ton op te hangen. hij hangt schuin naar beneden, dus er komt niks heet bij je armen of lijf in de buurt. Wel is het natuurlijk niet mogelijk om hem in een keer plat weg te leggen, maar dan leg je eerst de achterkant neer en laat de rest dan zakken. Als het heet net zo werkt als nu koud kan ik deze positie van de greep aan iedereen aanraden die het deksel na eraf halen aan de zijkant wil hangen (of in de toekomst nog een scharnier wil maken :-)).

Hoi Foekje,

Excuus voor de late reactie.

Ik heb inmiddels de handvaten gebogen en gemonteerd. Als luchtinlaat onder wil ik eigenlijk graag een schuif. Sommige mensen gebruiken hiervoor de los te bestellen BGE schuiven, maar die zijn ca. 65,-. en de lol is toch een beetje om het goedkoop te doen. Ik heb contact gehad met huisentuinwinkel.nl of zij iets dergelijks van RVS en goedkoper kunnen maken. Dat kon wel dachten ze, maar ik hoor er niets meer van. Ik wacht dat nog even af. Ander ga ik toch voor de standaard nippels met buizen naar boven. Als ik dan weer wat verder ben post ik een tweede update.

Terug
Bovenaan Onderaan