marcel.tesselaar@akzonobe
Tondelzoeker
Vandaag was het zover: mijn Jotisserie ging voor het eerst op de Kamado Joe. En natuurlijk moest er een klassieker op een hele kip. Na 1,5 uur op 155°C, met de Meater in de borst tot een kerntemperatuur van 74°C, was het eindresultaat heerlijk sappig en mals. Maar eerlijk is eerlijk, het velletje had net iets krokanter gemogen.
De setup
Voor de bereiding heb ik de volgende instellingen gebruikt:
Temperatuur: 155°C
Indirecte hitte: Rotisserie met kolen aan de zijkanten
Kernthermometer: Meater in de borst
Ik heb de kip eenvoudig gekruid met eigen kruidenmengsel. Daarna rustig laten draaien op de Jotisserie. De geur alleen al was een feestje, en het sappige vlees stelde zeker niet teleur. Maar het vel? Dat mocht knapperiger!
Tips voor een krokanter velletje?
Wie heeft dé gouden tip om het vel een extra crunch te geven? Ik overweeg voor de volgende keer:
Hogere starttemperatuur: Misschien de eerste 20 minuten op 180-200°C en daarna terugschakelen?
Wie heeft hier ervaring mee? Laat je tips achter, dan maak ik de volgende keer het perfecte knapperige vel!
Happy grilling!
De setup
Voor de bereiding heb ik de volgende instellingen gebruikt:
Temperatuur: 155°C
Indirecte hitte: Rotisserie met kolen aan de zijkanten
Kernthermometer: Meater in de borst
Ik heb de kip eenvoudig gekruid met eigen kruidenmengsel. Daarna rustig laten draaien op de Jotisserie. De geur alleen al was een feestje, en het sappige vlees stelde zeker niet teleur. Maar het vel? Dat mocht knapperiger!
Tips voor een krokanter velletje?
Wie heeft dé gouden tip om het vel een extra crunch te geven? Ik overweeg voor de volgende keer:
Hogere starttemperatuur: Misschien de eerste 20 minuten op 180-200°C en daarna terugschakelen?
Wie heeft hier ervaring mee? Laat je tips achter, dan maak ik de volgende keer het perfecte knapperige vel!
Happy grilling!