Beef en Steak

Jotisserie aan de vuurproef: een smakelijke eerste ervaring!

Vandaag was het zover: mijn Jotisserie ging voor het eerst op de Kamado Joe. En natuurlijk moest er een klassieker op een hele kip. Na 1,5 uur op 155°C, met de Meater in de borst tot een kerntemperatuur van 74°C, was het eindresultaat heerlijk sappig en mals. Maar eerlijk is eerlijk, het velletje had net iets krokanter gemogen.

De setup

Voor de bereiding heb ik de volgende instellingen gebruikt:
Temperatuur: 155°C
Indirecte hitte: Rotisserie met kolen aan de zijkanten
Kernthermometer: Meater in de borst

Ik heb de kip eenvoudig gekruid met eigen kruidenmengsel. Daarna rustig laten draaien op de Jotisserie. De geur alleen al was een feestje, en het sappige vlees stelde zeker niet teleur. Maar het vel? Dat mocht knapperiger!
Tips voor een krokanter velletje?

Wie heeft dé gouden tip om het vel een extra crunch te geven? Ik overweeg voor de volgende keer:

Hogere starttemperatuur: Misschien de eerste 20 minuten op 180-200°C en daarna terugschakelen?

Wie heeft hier ervaring mee? Laat je tips achter, dan maak ik de volgende keer het perfecte knapperige vel!

Happy grilling!

IMG_3349.jpeg

IMG_3352.jpeg

IMG_3353.jpeg

Ben gek op kip van het spit en vele manieren geprobeerd, vind zelf het beste resultaat om de kip zonder olie (dus droog ) in de rub te zetten. Je zou hem des gewenst een avond er voor nog kunnen injecteren met rub in water op te lossen.
De temperatuur die ik doe is de eerste 0,5 uur op 160 dan oplopende naar 180 voor zo’n 20 min . Dan temperatuur ik hem en als hij boven de 60 is laten ik hem oplopen tot boven de 200 tot hij voor mij bruin genoeg is .

IMG_1168.jpeg

Nu heb ik er zelf niet direct ervaring mee maar ik heb wel het boek van Dennis [mention]noskos [/mention] gelezen.
Zou Pekelen niet de oplossing kunnen zijn?

Prima. Lekker doorschuiven. Past prima op mijn ontbijtbordje.

Terug
Bovenaan Onderaan