Beef en Steak

Jawel! M'n eerste Brisket!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Thor
  • Startdatum Startdatum
T

Thor

Gast
Eindelijk dit weekend mijn eerste Brisket gemaakt op de ProQ! Die uitdaging stond nou al een tijdje bovenaan m'n to do lijstje en nou moest het er toch echt eens van komen....

Hebben vanmiddag met 5 volwassen en 3 kinderen heerlijk zitten smullen, hoewel het nog niet helemaal gegaan was zoals ik had gehoopt. Heb de ProQ duidelijk nog niet helemaal onder de knie. Voorgaande keren dat ik 'm gebruikt heb, waren de weersomstandigheden duidelijk slechter en toen had ik 'm bij een bepaalde stand op de ideale temperatuur. Nu was het eigenlijk ideaal weer (niet koud en geen wind), waardoor de temperatuur duidelijk een stuk sneller opliep dan ik had verwacht!
Gelukkig op tijd in kunnen grijpen, waardoor het resultaat uiteindelijk toch heerlijk was! Ik was bang dat'ie droog zou zijn, maar dat was ?e totaal niet. Ook mijn vrees dat 'ie wellicht taai zou zijn, bleek ongegrond. Hij was zo zacht als boter. Aan de uiteinden van de plakken misschien zelfs iets te. Leek bijna wel PP...

Alle eters vonden het heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar. En die herhaling moet er wel gaan komen, want ik vond hem nog niet zoals het zou moeten zijn. En ik ben opgevoed met "niet goed? Opnieuw!", maar dat komt goed.

Affijn, in chronologische volgorde;
Afgelopen dinsdag hier om de hoek bij de mannen van Beef&Steak een mooie Brisket gehaald van iets meer dan 2,6kg
560027_484993388226375_423246412_n.jpg


Na een paar dagen rustig in de koelkast ontdooien, zaterdag ochtend de buitenkant lekker dik in de kruidenpasta gesmeerd
525467_484993744893006_1447088193_n.jpg

Daarna heb ik 'm dik in de huishoudfolie gepakt en voor de rest van de dag terug in de koeling gelegd

'S nachts om 02.00 de ProQ gaan voorbereiden en de kolenmand gevuld met kokosbriketten en mesquitesnippers
26316_484994098226304_671995265_n.jpg

Om 03.30 12 gloeiende briketten op de koude gelegd en de drie luchttoevoeren geknepen tot ongeveer 25%

En om 03.00 ging het stuk vlees onder de warme deksel van de ProQ
13115_484994554892925_2001559020_n.jpg


We zaten nog lekker een paar muziek dvdtje te kijken/luisteren (Mark Knopfler&Emmylou Harris, Joe Bonamassa), dus geen haast. Om 04.00 nog even naar buiten gegaan om te kijken hoe het er bij stond en toen stond de dometemp mooi op net iets boven de 100C. De luchtopeningetjes iets verder dichtgeschoven en lekker m'n bedje ingekropen.
13195_484994761559571_1946689247_n.jpg


Alle vertrouwen dat 't zo wel goed zou komen. Toen ik om 07.00 echter ging kijken, was de dome opgelopen naar een dikke 140C en de kern van m'n vlees al 65C! Shit, dat gaat veel te hard, zo wordt 'ie droog! Ik had vooraf me helemaal sufgelezen op het www over alle 100.000+ manieren om een Brisket te maken en bedacht me dat de beste optie waarschijnlijk zou zijn om de Brisket helemaal strak in een paar lagen alufolie te pakken. Dus dat gedaan en de luchttoevoer nog verder geknepen (2 helemaal dicht en de 3e op ongeveer 10%). Van frustratie helemaal vergeten een foto te maken...

Na enige interne evaluatie met mezelf (@#&%#@&!!), toch wel weer in slaap gevallen en om pas om 10.15 weer wakker geschrokken. Toen was de kern ondertussen al 94C en heb ik 'm rap van de Q gehaald
11081_484995071559540_1996489712_n.jpg

Uit de folie gehaald, het vocht opgevangen in een apart schaaltje, de Brisket opnieuw in de folie gepakt, in kranten en in zo'n mooie tempex box van B&S en 'm zo lekker een aantal uren laten rusten. De gasten zouden pas 's middags komen en ik had op een veel langere bereidingstijd gerekend! Als dat maar goed komt...

Ondertussen lekker brood gebakken voor erbij (broodmix van http://www.molen-de-eendracht.nl/)
69655_484996521559395_68070615_n.jpg

En salade gemaakt

Uiteindelijk om 16.30 de tafel gedekt, het vlees uitgepakt (was toen nog 53C) en aangesneden
8698_484996231559424_1896537513_n.jpg

Door de 'snelle' bereiding en het vroegtijdig inpakken, is er niet echt een heel sterke rookring zichtbaar. Ook lijkt het vlees zo op de foto wat droog, maar zoals ik al zei; dat was ?e niet.

Al met al was het een heerlijk stuk vlees. Wellicht iets te ver gaar en niet de krokante korst, maar met de smaak was helemaal niks mis. Wat blijkt uit het feit dat alles schoon is opgegaan
223462_484996791559368_1662303925_n.jpg


Om meerdere redenen, gaan we dit echt nog een keer opnieuw doen!
 
Ziet er prima uit, gefeliciteerd met de grote drie!
 
Wat een goed verhaal, (en prima muziek keuze als ik het zeggen mag maar dat even terzijde)
Dat is idd wel hard gegaan,lees ik het nu goed dat je het vlees al op de q gedaan hebt voordat de optimale temp bereikt was?
Is toch wel gaaf om snachts lekker met vuur te spelen met goed stukje muziek erbij.
 
die ga ik ook binnenkort eens maken! heerlijk!
 
mooi project geweest, gefeliciteerd met je knorretje
 
Leo zei:
mooi project geweest, gefeliciteerd met je knorretje

Knorretje? Hallo Leo!!!! Een koe zegt boe!
 
Gefeliciteerd met je koei! Brisket blijft de lastigste van de drie, dus helemaal goed dat het je gelukt is!
 
Petje af hoor, en gefeliciteerd!
 
Ziet er goed uit,lekker.
Gefeliciteerd met je koetje.
 
Brisket is inderdaad niet eenvoudig, en nu moet je het nog eens opnieuw doen. Lastig h?? ;)

Maar het resultaat ziet er al zeker goed uit en je hebt er uiteraard van bijgeleerd dus was het een goed weekend toch?
 
Super, gefeliciteerd met de Koe, Ben jaloers want deze moet er bij mij ook nog van komen, maar dat gaat niet al te lang meer duren ;)
 
Gefeliciteerd met het koetje Thor! Mooie reportage ook hier neergezet.
 
Gefeliciteerd ziet er lekker uit.
 
Thanks allemaal!!

ChrisMaes zei:
Brisket is inderdaad niet eenvoudig, en nu moet je het nog eens opnieuw doen. Lastig h?? ;)

Maar het resultaat ziet er al zeker goed uit en je hebt er uiteraard van bijgeleerd dus was het een goed weekend toch?
Inderdaad heel vervelend dat ik het nog eens moet doen... ;D
En nu ze hier thuis eenmaal weten wat Brisket is, moet ik volgende keer ook maar meteen een grotere doen, want van deze 2,6kg is niets overgebleven...  ;)
En inderdaad het resultaat smaakte prima, ik ben lekker met de Q in de weer geweest en ik heb er zeker wat van geleerd. Met andere woorden: een top-weekend!!
 
en dat iedereen fun heeft: daar gaat hem om! ook leuk om dit zo te volgen/lezen op dit forum..hier komt het koetje nog aan de beurt zodra de WSM binnen is  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan