Beef en Steak

Ik krijg het vuur niet aangehouden als ik rook....

Cloggs

Tondelzoeker
OK...zoals ik in mijn voorstelpost al zei ben ik veel beter in eten dan bbq'en dus voor de meesten van jullie zal dit een ongelooflijk domme vraag zijn maar hier gaat ie..  :blush:

Vorige zomer voor mijn verjaardag kreeg ik een Master-Touch GBS C-5750. Laaiend enthousiast vloog ik Youtube op want ik wilde altijd al eens smoken en dat kon u dus eindelijk! Filmpje gekeken, leek makkelijk genoeg allemaal. Aluminumfolie bakje er in, beetje water, briketten van Weber gekocht want ik dacht dan kan ik daar in ieder geval niks me fout doen. De briketten brandden binnen een tijd van niks en ik heb ze goed laten gloeien. Naast het alu bakje op de rooster gelegd, houtblokje er op (ook Weber) en deksel toe.

Zowaar, even later kwam er een heerlijk geurende rook van onder mijn deksel uit en de temperatuur was inmiddels opgelopen tot 180 graden. Dat is iets te hoog om te smoken dacht ik maar toch smeet ik het vlees op de bbq en deed de deksel terug dicht. De temperatuur zakte mooi tot een graad of 120-130.

Maar toen gebeurde het....ik moest het deksel omhoog doen om mijn burgers te draaien denk ik...maar toen ik die terug dicht deed zakte de temperatuur, bleef de temperatuur meer zakken en ik kreeg ze ook niet meer omhoog. Ik heb aan die luchtventielen zitten draaien maar niks hielp.

Het ligt ongetwijfeld aan mij maar wat doe ik fout. Ik moet af en toe briketten kunnen bijgooien dus het is toch normaal dat je deksel omhoog moet doen lijkt me?

Het begint al bij de weber brikketen, ik heb ze ook gebruikt en die dingen gingen bij mij ook altijd vrij snel uit. Ze stikte in hun eigen as. Het klinkt alsof jij ook last hebt van veel as om je briketten waardoor ze geen zuurstof meer krijgen en dus uitgaan. 

Probeer eens met Ecobrasa kokos briketten of een kwalitatief goede houtskool van Dammers ofzo dan heb je vast veel meer succes... Weber maakt fantastische barbecues en waardeloze briketten!

Zorg dat je deksel ventilatie opening altijd iets open staat en knijp de onderste lucht roosters als dat nodig is, maar nooit helemaal dicht zetten en liefst altijd boven wat verder open dan onder.

Veel succes!

Terug
Bovenaan Onderaan