BasBQ
Beef en Steak

Ik en m'n grote mond

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Woensdag avond, paar weken geleden, na het trainen kwam het idee op om een team-BBQ te doen. Iedereen natuurlijk mee eens, datum was snel geprikt, 12 juli.
Afgesloten werd er met de woorden: "Mooi man! Lekker hamburgers zwart laten worden en bier drinken!" waarna er een toast gedaan werd...

En ik zei alleen maar: "zo ga ik niet barbecue?n mensen"


3 weken later, sta ik op een donderdag avond de sat? van Danbras te maken (nu in de koelkast), liggen er 4 strengen spareribvlees in de vriezer die morgenvroeg eruit gaan voor de rub, ligt er een kilo gehakt in de koelkast voor MOINK ballen en naast de obligate hamburgers, staat ook nog cedar-plank zalm met dijon-mosterd, BBQ beans en de coleslaw van Domi op het menu.

M'n eerste soort van catering BBQ komende zaterdag, 10 man totaal. Ben erg benieuwd hoe het gaat. Heb 2 webers 57 OTX, een 47 en een WGA ter beschikking met een optie op nog een 47 OTP. 1 57'er voor de ribs, 1 voor indirect MOINK balls en sat?, de 47'er voor de hamburgers en de zalm (allemaal direct) en de WGA voor de BBQ beans. 10 kilo Ecobrasa voor de hitte en een hele berg zin om de mensen een BBQ 2.0 voor te schotelen.

Plaatjes komen hopelijk vanzelf, zal updates geven.
 
e weet dat ik ook om de hoek woon he  ;)
 
Een ieder die volgend seizoen 1ste klasse wil volleyballen in Leiden op midpositie mag aanschuiven.
 
dat is dan weer veel te hoog gegrepen voor mij  ;)
 
Holkers zei:
Een ieder die volgend seizoen 1ste klasse wil volleyballen in Leiden op midpositie mag aanschuiven.

Nou, dat is dan afgesproken.
Dat wil ik wel hoor, ik WEET dat ik dat niet kan, maar ik wil dat best
=))

En trouwens wel erg dat je een heel team zo gigantisch gaat verpesten dat ze NOOIT MEER bij een normale bbq party aanschuiven
=D> =D> =D>
 
ReneR zei:
Holkers zei:
Een ieder die volgend seizoen 1ste klasse wil volleyballen in Leiden op midpositie mag aanschuiven.

Nou, dat is dan afgesproken.
Dat wil ik wel hoor, ik WEET dat ik dat niet kan, maar ik wil dat best
=))

En trouwens wel erg dat je een heel team zo gigantisch gaat verpesten dat ze NOOIT MEER bij een normale bbq party aanschuiven
=D> =D> =D>
zo heb ik afgelopen weekend 10 man verpest. Maar succes met je gerechtjes. Je moet maar zo denken, in het land der blinden......
 
Respect hoor, om dat allemaal te managen.
 
Zo, bijna alles ligt klaar. Morgenvroeg even de ballen draaien en de zalm kopen.

Grootste nadeel: de Q schoonmaken... Ding moest mee in de auto op z'n kant, dus dan moet alles eruit. Nadeel 2: zondag nog een keer schoonmaken.. Grrrr
 
Klein verslag:

Zoals gezegd al op donderdag een kilo kip in stukken geknipt en deze in de marinade van Danbras gelegd. |Deze kon lekker 48 uur intrekken, af en toe omdraaien. Uiteindelijk 20 spiesjes van kunnen maken met 5 tot 6 stukken vlees per spies.
64l7o6.jpg


Vrijdag aan het einde van de middag de ribbels in de rub gezet. 1 van de 4 deed heel lastig met ontvliezen, elke keer brak het vlies bij het bot. Uiteindelijk dus een streng met half/half vlies erop, maar de rest ging prima.
2lkz91t.jpg


Ik heb de ribbels in de Aw Shit rub gezet. Ik had de Good Shit al een keer gebruikt en was daar wel tevreden mee, maar ik wilde meer kick aan de ribs geven, wat meer scherpte en daardoor kwam ik op deze rib uit. Enorme aanrader! Lekker scherp door een pepertje, niet te overdreven maar wel zoals ik ze lekker vind.
nbzqf9.jpg



Nou, zaterdag was het dan zover. Eerst maar even het arsenaal opgezet in de juiste order. De 2de 57 en de WGA waren van mezelf, de 47 en de smokey joe heb ik niet eens gebruikt.
2zzj6nm.jpg


Begonnen met MOINK balls. stuk of 4 per persoon, een goede starter want de complimenten kwamen al over de tafel. Ik vond ze zelf niet zout genoeg, iets te vlak, dus volgende keer ietsjes meer zout erin. standaard rub erop.
ehyqth.jpg


Toen kwamen de sat?. De borden lagen al vol met sat?saus, maar ik wist ze te overtuigen (mede door het succes van de ballen) om eerst zonder te proberen. Uiteindelijk heeft er 1 at saus erop gedaan, de rest ging 'kaal' naar binnen.

BBQ beans kwamen toen op tafel samen met gepofte aardappelen (side-dishes) en 3 man schreeuwde gelijk: "dat eet ik niet, witte bonen".
Uiteindelijk hebben ze 2 keer opgeschept.

Afsluiter waren de ribbels. 4 strengen, goed veel vlees eraan (1750 gram per 2, incl. botjes natuurlijk). Iedereen was stil. Vette handen, monden en tanden, maar ze waren stil! geen druppel saus verbruikt. En alles was op, zelfs de kleinste restjes in de schaal werden opgegeten.
2qulxd4.jpg


Dit alles over een anderhalf uur uitgespreid, wat salades (Coleslaw van Domi werd erg gewaardeerd) en brood voor tussendoor.

In de rust van #BRANED nog 2 cedar-plank zalm met mosterd en basterdsuiker geserveerd, was op voordat ik het door had. En ja, ik heb 2 hamburgers geflipt voor de grote eters en die waren zelfs goed volgens de heren...


Al met al heb ik erg genoten van de reacties maar ook van de bereidingen en het Q'en zelf. Heerlijk relax tempo erin, geen haast en maar 1 zwart kantje aan 1 spies van de sat? (lag een briket bovenop een ander. schoonheidsfoutje). Ik heb 9 personen kunnen laten zien wat ik onder Q'en versta, wat mijn hobby is. Vond het zelf erg leuk om te doen, eten voorschotelen voor 9 mensen en ze allemaal voldoende voorzetten en maar 1 pak paniek-hamburgers over hebben.

En de complimenten waren erg bemoedigend. 7 keer 'beste spareribs ooit, met ruime voorsprong' en 1 keer 'top 3, wel nummer 1 van Nederland' van iemand die veel in Kansas City komt en daar vaak naar echte Q-restaurants gaat.

Me happy
 
Super om te lezen dat het goed gegaan is! Respect!
 
Missie geslaagd lijkt het zo!
Vooral het geen saus is een goede indicatie van een goede bereiding.
 
Leuk!! Mooi rijtje bbqs :D
 
Nice job!
 
Lekker bezig! En zo komen steeds meer mensen in aanraking met het betere BBQ werk, mooi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan