Beef en Steak

[idee] [eigen bouw] [tips/bevestiging] BBQ/smoker

MarkRaats

Tondelzoeker
Berichten
2
Wegens ruimte gebrek wil ik graag twee BBQ (Weber Smokey Mountain en Weber Kettle) samenvoegen in 1 BBQ. Ik hoor zeer verschillende verhalen van dom idee en dit kan niet tot een super cool idee en dit kan zeker werken.
Daarom hoop Ik dat hier een aantal experts zijn die mij in de goede weg kunnen wijzen en of dit zeker kan werken. Ik zou het namelijk heel vervelend vinden als ik geld, tijd en een hele constructie heb gebouwd en dat dit niet gaat werken.

Idee:
Een Afrikaanse braai (om lekker te grillen, pizzas te maken, en een dutch oven met andere woorden lekker eten klaar maken op open vuur) combineren met een firebox (soort offset idee om heerlijke long runs te kunnen doen, spareribs, PP, brisket, smoked ham, ect).

Het vaakste wat ik hoorde was dat mijn BBQ niet rond is, en alle smokers (UDS, offsets, etc...)

Om een idee te geven waar de BBQ/Braai/Smoker moet komen, een kleine 3D tekening van mijn tuin.
1724402457928.png


Nu dan mijn BBQ idee
firebox (Diepte x Breedte x Hoogte): 80x60x50
Dus een balk gemetseld en ik wil hier gebruik maken van vuurbestendige stenen

De ruimte ernaast is meer een fundament waar dadelijk de bovenkamer op komt.
Hier zit ook de buis van de firebox naar de bovenkamer. Ik had als idee 200mm buis.

Lengte is dus 190 op een plek van 220. Links bij de firebox wilde ik 20 cm speling hebben voor de lucht ingang.
Andere luchtingang zit aan de voorkant bij het deurtje. Aan de rechter kant nog 10 cm speling.
Diepte is 80 cm, dus 20 cm van de houte shutting, ik zat nog te bedenken om een lucht rooster daar te plaatsen, maar daar kan ik moeilijk bij om die te sluiten.

1724404093045.png


Nu zonder 3D, maar dit was voornamelijk voor de plaatsing en afmeting ten op zichte van de stenen muur en houte schutting.
Boven het fundament en de firebox heb ik zo'n 30/40cm ruimte (voornamelijk om te zorgen dat de onderkant van de grote ruimte op zo'n 80/90 cm van de grond is

Buitenkant braai (Diepte x Breedte x Hoogte): 80x190x110
Binnenkant braai (Diepte x Breedte x Hoogte): 80x120x90
Hier zal dus ook gewerkt worden met vuurvasten stenen

De schoorsteen is ook een 200mm pijp gemonteerd in het midden van de braai
en aan de onderkant komt de 200mm pijp, ook gemonteerd in het midden van de braai, uit van uit de firebox.
Zowel bij de schoorsteen als bij het naar binnenkomen zit nog schuifjes om de lucht toevoer te regelen.

Uiteraard komen er ook deuren voor de braai om te zorgen dat tijdens het smoken de ruimte is afgesloten.

1724406736197.png


Ik verwacht dan dat de lucht stroom als volgt zal gaan lopen

1724407377406.png

Goed ik ben zeer benieuwd naar jullie expert mening, tips, materiaal gebruik of dat het gewoon een groot drama is en geen tijd aan besteden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan