Beef en Steak

Iberico buikspek burnt ends

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bazz
  • Startdatum Startdatum
 

Bazz

Tondelzoeker
Berichten
11
Tijdens inkopen doen bij de Sligro zag ik een mooi stuk iberico spek liggen, en zonder een plan meegenomen. Toen ik hier op het forum inspiratie op ging doen zakte stiekem de moed me in de schoenen, want de consensus was toch wel dat het eigenlijk te vet is voor het goede.
Uiteindelijk een recept gevonden voor burnt ends van The Meatlovers, dus ik had een beetje houvast.
IMG_3766.jpeg

Eerst stukken van ongeveer 3X3 maken, en dan insmeren met rub. Ik had toevallig een giftsetje gekregen van mn schoonmoeder waar Iberico rub inzat dus die gebruikt.
IMG_3767.jpeg

Eitje ingericht op 110 indirect, wat rookhout erbij (appel) en 3 uur laten gaan (lees: met deze pokkehitte met mn jongste naar het zwembad)
IMG_3768.jpeg

Na 3 uur zag het er al een stuk beter uit, en er siste al behoorlijk wat vet in de drippan…
IMG_3769.jpeg

Dit ging in een bakje met royaal ketjap en honing eroverheen, samen met een klontje roomboter. Afdekken met aluminiumfolie, en na weer 2 uur was dit het resultaat:
IMG_3770.jpeg

Tijdens het erafhalen de schuiven even vol open, zodat er met 180 graden een 1:1 mengsel van weer ketjap en honing kan caramelliseren.
Het eindresultaat was dit:
IMG_3771.jpeg

Zoals je ziet is er nog behoorlijk wat uitgebakken. Nog steeds vet, maar dit is wel echt lekker!! Supermachtig, 3-4 stukjes is wel echt the limit. Maar uiteindelijk erg tevreden met het resultaat, en was mn angst voor een bek vol vet ongegrond gelukkig!
Als ik dit nog een keer maak denk ik dat ik iets grotere stukken snij, dit lag net niet mooi op het rooster.
 
Lekker man!

Ibericorub? Peper en zout bedoel je.
 
Oei, krijg gelijk trek. Denk wel dat Iberico hier uitermate geschikt is voor is.
 
Mondwaterend verslagje! Ik ga ze zometeen voor het eerst proberen. Weliswaar met een stuk buikspek uit de bbqbak van de Plus, maar het is om even uit te proberen of het wat is voor een feestje binnenkort.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Dat ziet er goed uit, misschien ook eens met Iberico proberen, ik vond mijn eerste pogimg met “ gewoon buikspek” wat aan de droge kant
 
Terug
Bovenaan Onderaan