BasBQ
Beef en Steak

Houtskool of briketten

 

ruudbosch

Kooltjesharker
Berichten
212
Goedenavond mede-genoten,

Wat heeft jullie voorkeur... houtskool of briketten?
In wat voor Q gebruik je het ??n of het ander en waarom?

(heb al de zoekfunctie gebruikt maar werd daar niet veel wijzer van)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
In denk briketten zoals ecobrasa en flamy voor low and slow en houtskool zoals peko en black ranch voor grillen op hoge temperatuur.
 
Is afhankelijk van welke Q ik gebruik. In mijn BGE gebruik ik Dammers houtskool. In de WGA Flamy of Ecobrasa briketten. In de WSM ook Flamy of Ecobrasa briketten.
 
Dominique +1

Houtsmaak zal je zelf toe moeten voegen dmv blokjes rookhout Rusty
 
mijn ervaringen met beiden:

GOEIE briketten (dus flamy of ecobrasa) voor elke BBQ behalve dan een keramische. Zijn het meest geschikt voor low en slow tot alledaags bbq'en. Houden ook langer hun temperatuur.
Nadeel: moeilijker aan te maken, bbq reageert trager op temperatuurcontrole, veel meer as dan houtskool.

Roken vaak flink tijdens het aanmaken maar dan is dat voorbij, geven weinig extra smaak aan uw vlees.

houtskool: steekt snel aan en kan je zeer heet opstoken, geeft zeer weinig as. Voegt naar mijn mening toch iets meer smaak toe aan het eten. brandstof bij uitstek voor een keramische of open grill. In mijn weber lijkt dit zo goed niet te werken doordat het vlees te dicht op de kolen ligt.

van beide heb ik ondervonden dat er zeer veel kwaliteitsverschillen zijn. Sinds kort gebruik ik peko houtskool en dit is tot nu toe het fijnste waar ik mee gewerkt heb. Qua briketten, altijd flamy, al de rest is zo goed als waardeloos ( en in het bijzonder die van Weber)
 
pinoamigo zei:
houtskool: steekt snel aan en kan je zeer heet opstoken, geeft zeer weinig as. Voegt naar mijn mening toch iets meer smaak toe aan het eten.

Dat idee heb ik ook, in ieder geval als je bv black ranch vergelijkt met bijvoorbeeld de flamy kokosbriketten, die vind ik heel neutraal.
Met mijn beperkte ervaring (misschien doe ik het wel helemaal fout tot nu toe), vind ik rookhout plus het gebruik van Black ranch, al snel te veel van het goede, maar is ook een smaakkwestie.
 
Voor mijn keramische BBQ ben ik overgestapt van Black ranch houtskool naar Peko. Ik vond dat Black ranch veel te veel rooksmaak toevoegde,  Peko heeft daar geen last van en hiermee kan ik het zelf be?nvloeden door toevoegen van verschillende soorten rookhout.

In mijn WGA gebruik ik kokosbricketten van ecobrasa, branden goed en lang zonder de berg as die van de weber briketten af komt. Ik denk dat dit ook een prima keus is voor alle andere kogelbarbecues.
 
Dammers houtskool voor alles eigenlijk. Ecobrasa voor DO. Houtskool dus ook in de wga. Low en slow in kamado met houtskool maar minion style ecobrasa in kogel bbq.
 
Terug
Bovenaan Onderaan