BasBQ
Beef en Steak

Houtskool buiten

 
 
 
 

Lin

Gemarineerd
Berichten
2.301
Hoi Allemaal,

Graag jullie mening. Ik heb nu mijn zakken houtskool in de garage staan maar heb ze liever wat dichter bij mijn Q's. Dan moeten ze dus buiten staan. Mijn handige vriend kan er dan wel een hokje voor timmeren dat ze droog staan en zelfs iets van de grond af maar zou er dan niet teveel vocht intrekken?
Wat denken jullie?
 
op de grond zou ik niet doen, bij mij ligt het gewoon onder mijn afdak van de grond, zonder problemen. als de zak maar niet nat kan regenen is er volgens mij niets aan de hand.

en ik gebruik echt weinig houtskool :D Ben vorige maand begonnen aan een zakje briketten wat er al ruim een jaar buiten lag. Net de laatsten aangestoken voor een stoofpotje uit de DO
 
Een voederton is waterdicht. Staan er vele op Marktplaats.
 
Heb mijn houtskool van de grond onder een afdak naast de schuur. Gaat helemaal prima, belangrijkste is dat het niet nat regent want dan scheurt de zak makkelijk.

Gr,
Pierre
 
Koop een rol stevige vuilniszakken en doe de papieren kolenzak in een plastic zak. Doe de zak dicht met een knijper o.i.d. dan kun je hem m.i. best in een hokje buiten zetten. Je moet oppassen met condens maar dat los je simpel op met die plastic zak. Voordeel t.o.v. een ton is dat de laatste altijd een zelfde volume houdt en da's niet altijd handig.
 
Mijn zakken lagen altijd in een niet ge?soleerde garage en gezien de vochtplekken lagen ze er niet erg droog. is natuurlijk wel ff iets anders dan echt buiten, maar ik heb nog nooit een probleem met vocht ,aansteken, of branden gehad.
 
Heb de houtskool en rooksnippers in een bouwafvalzak van de bouwmarkt. Heb je ook geen last meer van het zwarte koolstof aan de buitenkant van de zakken. Buiten in een plastic box voor tuinkussens en nergens last van vocht, condens of andere problemen.
 
Ik heb de voorraad in huis liggen ( zijn maar 2 zakken) en de aangebroken zak in de schuur. Ik merk soms wel dat het wat langer duurt om de houtskool die over is van de afgelopen sessie weer aan te steken, maar dat is een minuut of 5 langer dan anders. De houtskool uit de schuur gaat gewoon als een speer.
 
Dominique zei:
Ik merk soms wel dat het wat langer duurt om de houtskool die over is van de afgelopen sessie weer aan te steken, maar dat is een minuut of 5 langer dan anders.

Dit herken ik zelf ook wel Dominique, tegenwoordig pook ik eens flink door de oude voorraad en haal de rotzooi er ff uit, dit scheelt dan weer een beetje.
 
Boldeagle zei:
Dominique zei:
Ik merk soms wel dat het wat langer duurt om de houtskool die over is van de afgelopen sessie weer aan te steken, maar dat is een minuut of 5 langer dan anders.

Dit herken ik zelf ook wel Dominique, tegenwoordig pook ik eens flink door de oude voorraad en haal de rotzooi er ff uit, dit scheelt dan weer een beetje.
Ik gebruik de restanten van de houtskool altijd opnieuw bij een volgende sessie. Ik zeef mijn restanten met een katteschupje om de assen te verwijderen en gebruik de rest opnieuw. Nooit problemen gehad.
 
Hier ook zakken gewoon in de schuur op de grond (enkelsteens vloertje). Zakjes worden wel wat vochtig, maar dat lijkt geen invloed te hebben verder. Nog geen last gehad van scheuren o.i.d. Verder brandt het bij gebruik iedere keer weer gewoon als een tierelier.
Ik heb wel eens een doos briketten op de grond laten staan en die begaf het wel tijdens het optillen, dus kennelijk moet je daar wat meer mee oppassen. Die staan dus nu van de grond af in een rekje.
 
Bedankt voor alle reacties!
Ik denk dat mijn kolenhokje er gaat komen!! =D>
 
Houtskool van oude sessies gaat volgens mij moeilijker aan omdat die heet is geweest en al wat rookgassen heeft afgegeven en daardoor dus minder energie in zich heeft. Dat los ik op door er iets vers spul op te leggen en dat aan te steken. Maar dat geheel terzijde ;)
 
Ik hen mijn houtskool ook in een houten schuur liggen. Wel van de grond af, op stukken hout. Zorg dat het niet nat kan worden. Schuur is niet ge?soleerd en ik heb tot op heden nog geen last gehad met het aanmaken van de Q.
 
Terug
Bovenaan Onderaan