Beef en Steak

Hoofdgerecht voor kerst (dat makkelijk mee te nemen is)

Koopman

Tondelzoeker
Kerst staat weer voor de deur! Naast het gezellig samenzijn speelt lekker eten natuurlijk ook een grote rol. Bij ons neemt iedereen iets mee, en mij is gevraagd om een hoofgerecht te maken. Dit wordt waarschijnlijk een mooi stuk vlees, aangezien de bijgerechten door anderen worden verzorgd.

Ik zou graag iets op de BBQ willen maken, maar het feest wordt niet bij ons thuis gevierd. Het vlees zal dus mee moeten.

Mijn voorkeur gaat uit naar een gerecht dat ik een dag van tevoren kan bereiden en op de dag zelf makkelijk kan opwarmen (er is een oven en gasfornuis beschikbaar). Een andere optie is om het vlees op de dag zelf te bereiden en warm te houden tijdens het vervoer, bijvoorbeeld in een geïsoleerde koelbox. De bereiding mag echter niet langer dan vier uur duren en het vlees moet goed warm blijven.

Nog een puntje ... het gerecht mag geen varkensvlees bevatten vanwege allergieën.

Hebben jullie ideeën?

Er is maar één idee!!!

WGA kopen meenemen en daar aanzetten!

- eendenborst gerookt op appelhout met sinaasappelwhiskysaus
-lamskroon met pistache /hertenrug filet
-Wagyu a5 in een gietijzeren pannetje op bbq(klein stukje)
- dessert gestoofde peren met een zoete wafel gemaakt op bbq en een bol ijs.

Dit was mijn kerst menu vanaf de WGA destijds.

Qua paring met bier & whisky heb ik nog wel wat tips mocht je nodig hebben.

Succes👊🏼

Pulled lam, dat heb ik recent nog gedaan voor mijn moeder en enkele van haar vrienden (70+).
Bij mij thuis eerst gerookt, dan in een gietijzeren kookpot in plaats van alufolie, dan laten garen tot een 90 graden.
Gietijzeren pot nadien terug opwarmen 👍 bij haar thuis.
Let wel op eventuele kabeltjes van temperatuur meter.
Bij was de lamsbout aan de bovenkant een beetje droog, denk dat er teveel vocht/damp uit de kookpot kon doordat er sondekabel tussen het deksel zaten.
Heb het vlees niet gepulled maar in schijven gesneden.
De bejaarden vonden het lekker en beetklaar 🤓

IMG_20241115_131810411.jpg

IMG_20241115_131743777.jpg

IMG_20241115_082733837.jpg

Laatst bewerkt:
Er is maar één idee!!!

WGA kopen meenemen en daar aanzetten!

- eendenborst gerookt op appelhout met sinaasappelwhiskysaus
-lamskroon met pistache /hertenrug filet
-Wagyu a5 in een gietijzeren pannetje op bbq(klein stukje)
- dessert gestoofde peren met een zoete wafel gemaakt op bbq en een bol ijs.

Dit was mijn kerst menu vanaf de WGA destijds.

Qua paring met bier & whisky heb ik nog wel wat tips mocht je nodig hebben.

Succes👊🏼

Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht, probleem is wel misschien dat het voor 12 man is. Nu hoef ik niet 3/4 gangen te maken, dus het is een optie. Thanks!

Pulled lam, dat heb ik recent nog gedaan voor mijn moeder en enkele van haar vrienden (70+).
Bij mij thuis eerst gerookt, dan in een gietijzeren kookpot in plaats van alufolie, dan laten garen tot een 90 graden.
Gietijzeren pot nadien terug opwarmen 👍 bij haar thuis.
Let wel op eventuele kabeltjes van temperatuur meter.
Bij was de lamsbout aan de bovenkant een beetje droog, denk dat er teveel vocht/damp uit de kookpot kon doordat er sondekabel tussen het deksel zaten.
Heb het vlees niet gepulled maar in schijven gesneden.
De bejaarden vonden het lekker en beetklaar 🤓

Bekijk bijlage 72145

Bekijk bijlage 72146

Bekijk bijlage 72147

Ziet er goed uit! En weer eens wat anders (voor mij dan). Heb nog nooit wat met lamsvlees gedaan. Leuke optie, thanks!

Eem heerlijke stoofpot een idee?

Ja dat zat ook als eerste in mijn hoofd. Makkelijk voor te bereiden en mee te nemen.

Ik zit in een soortgelijke situatie, ik maak de deze stoof een dag eerder en verwarm hem enkel de dag zelf op. Ik kook voor 6 man maar maak een voorraad voor 10 (wat overblijft is voor een dag later of invriezen voor ons zelf). Op de dag zelf maak ik er een brood bij die ik thuis laat rijzen en ter plaatsen alleen hoef af te bereiden (45 min in een dutch oventje in een hete lucht oven). Tipje van het recept, het wordt alleen maar lekkerder als je hem een dag eerder bereid 😅

Ipv simpel gehakt heb ik wat riblappen gekocht. Je kan dit ook variëren met ander soort rundvlees 😉

Terug
Bovenaan Onderaan