BasBQ
Beef en Steak

Hoger brandstofverbruik met heatermeter

 
 
 

p0ng

Tondelzoeker
Berichten
21
Gisterochtend heb ik mijn BGE gestart voor een lange sessie. Heb de heatermeter erop gezet en op 80 graden afgesteld. Ben om 06.00 gestart en om 14.00 zakte de temp behoorlijk. Ik ontdekte dat de houtskool bijna op was. Ik heb met dezelfde hoeveelheid houtskool sessies gedaan van >12u.

Bij een temperatuur van 80 graden met heatermeter, voel ik nog steeds een flinke luchtstroom uit mijn margrietschijf. Zonder heatermeter voel veel minder lucht opstijgen.. Wellicht zorgt de luchtstroom voor koeling en dus sneller opbranden van de kooltjes..?

Zijn hier nog meer mensen met deze ervaring?
 
Ik gebruik ook af en toe een heatermeter op mijn BGE, maar dit probleem herken ik niet. Kan ook zijn dat ik er domweg niet opmerkzaam op ben omdat de meeste 'lange' sessies bij mij over spareribs gaan en die duren natuurlijk geen 12 uur. Maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden bij een brisket ofzo.
Het kan ook zijn dat je HM op 100% blazen staat. Dus dat hij zo hard mogelijk blaast op de momenten dat hij aanslaat. Bij mij staat hij op 25% ofzo.
 
Ik merk niet direct een groter brandstofverbruik. Wel valt mij op dat als ik de Q aansteek en opvoer met de bbqguru en de ingestelde temp bereikt wordt en mijn platesetter erin leg de voeler van de guru denkt dat de Q gezakt in temp is. Hierdoor gaat de guru weer volle bak aan het blazen waardoor het onder de platesetter erg hard gaat. En dit ondanks de openlit detectie.
 
Een fan maximum van 100% is veel te hoog voor de gemiddelde keramische BBQ, ik hem hem op 25% gezet, dat is ruim voldoende voor mijn Primo XL.

Ook het bijna dicht zetten van de margrietschijf doet veel voor de stabiliteit van de temperatuur en gaat ook onnodig blazen van de fan tegen.

Als de fan harder blaast dan nodig gaat de ingeblazen lucht de BBQ koelen waardoor de HM denk dat hij nog meer lucht moet toevoeren, op een gegeven moment is je vuur dan groot genoeg om de koeling te compenseren maar dat kost wel veel houtskool en dat is nu net niet de bedoeling. Ook droogt een te grote lucht stroom je vlees sneller uit.
 
Nosmo zei:
Een fan maximum van 100% is veel te hoog voor de gemiddelde keramische BBQ, ik hem hem op 25% gezet, dat is ruim voldoende voor mijn Primo XL.

Ook het bijna dicht zetten van de margrietschijf doet veel voor de stabiliteit van de temperatuur en gaat ook onnodig blazen van de fan tegen.

Als de fan harder blaast dan nodig gaat de ingeblazen lucht de BBQ koelen waardoor de HM denk dat hij nog meer lucht moet toevoeren, op een gegeven moment is je vuur dan groot genoeg om de koeling te compenseren maar dat kost wel veel houtskool en dat is nu net niet de bedoeling. Ook droogt een te grote lucht stroom je vlees sneller uit.

Je zegt precies wat ik dacht. Ik ga uitzoeken hoe ik de max fan speed omlaag krijg.. Bedankt voor alle reacties.
 
Probleem idd ook gehad met mijn el cheapo pid controller. Dacht toen ook aan de margrietschijf en heb hem bijna dicht gezet. Daarna ging het goed. Heb een sessie gehad van bijna 24 uur voor 10KG PP met de egg gevuld tot de vuurkorf rand. Na die sessie was het houtskool bijna op maar de dome temp was nog steeds op iets boven de 100 graden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan