BasBQ
Beef en Steak

hoeveel vlees voor ong 10 personen en de planning hiervoor?

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Hoi, ik wil zondag een bbq-uutje organiseren voor wat vrienden 5 mannen/5vrouwen. Ik wil het volgende maken. 2x 1 kg pulled pork, tenminste 2x1 kg procureur, geeft natuurlijk iets minder vlees. Daarbij ong. 4 of 5 slabs voor spare-ribs. Een stuk zalmfilet voor cedar planked salmon. Moet nog even verzinnen hoeveel zalm ik daarvoor nodig hebt, graag wat advies hiervoor. En misschien nog 2 souvlaki's pp of Danbrassate. Hoeveel gram vlees zit er ongeveer aan 1 spies van zeg maar 4 stukjes kip.Misschien nog een bak bbq-beans. Denken jullie dat ik zo een beetje uitkom, zodat de mensen niet met een hongerig gevoel naar huis gaan? Als ik op zaterdag de ribs vast maak volgens de 3-2-1-methode zou ik dan het laatste uurtje voor de zondag kunnen bewaren? Scheelt weer tijd en ruimte op de smoker. Als jullie verder nog tips hebben over hoe ik het moet plannen e.d neem ik die graag ter harte. Het is de eerste keer dat ik dit doe voor zo'n grote groep. Na jarenlang opscheppen op de hardloopclub over mijn bbq-kunsten wilden ze dat nu wel eens komen controleren, dus ik mag niet falen, dat snappen jullie wel.
gr Edwin
 
Zoals je het nu schetst, ga je voor 10 mensen (en mannen eten vaak wat meer dan vrouwen) ca 2 kilo PP, ca 1 kg (netto) ribs, een paar ons zalm en dan nog wat sate's/souvlaki's maken. Dat is dus ruim 500 gram vlees per persoon, ervan uitgaande dat jouw sateetje rond de 100 gram uitkomt.
Als je uitgaat van ca 300 gram vlees per persoon (= tamelijk veel, zeker vrouwen trekken dit vaak al niet), heb je ongeveer 3 kilo totaal nodig, dus hiermee zit je wel ruim aan je tax, zeker als je nog bijgerechten hebt. Zeker pulled pork op een broodje kan erg voedzaam zijn. Veel mensen zitten na ??n of twee flinke broodjes PP al vol.
Voor plankzalm hou ik bij dit soort gelegenheden (meerdere hapjes per persoon) ongeveer 100 gram per persoon aan. Hou er wel rekening mee dat een hele zalmzijde (weegt ongeveer een kilo) nogal verloopt in dikte, dus die kun je niet zo makkelijk evenredig garen.

Spareribs kun je een dag van tevoren garen en roken (3-2) en dan op de dag zelf aflakken en opwarmen (Ca 1/2 uur). Dan smaken ze nog prima.

PP kun je ook prima van tevoren maken en op de dag zelf opwarmen (in de magnetron met een scheutje cola tegen de droogte).

Verse coleslaw is wel lekker bij een broodje pulled pork of bij ribs. Verder doen gepofte (al dan niet zoete-) aardappelen het ook altijd leuk.
Ik geef als bijgerecht wel licht op Mesquite gerookte aardappels (aardappels (er zijn weer Opperdoezers!) goed schoon boenen en in gelijke parten snijden, in een ovenschaal met wat verse rozemarijn, olijfolie en ongepelde (licht geplette) tenen knoflook en wat grof zeezout, 45 min bij 220 graden bakken met een beetje mesquite hout).  Voor een wat aparter variant zijn loaded hasselbacks (ff zoeken op internet) ook erg leuk, al wordt het dan wel erg machtig.
Een mooie gegrilde salade van aubergine, paprika venkel, courgette (alles in plakken/schijven apart grillen) enzo doet het ook altijd goed. Kun je ook goed van tevoren grillen. Lekker opmaken met zoete balsamico en olijfolie en wat pezo.

Man, ik krijg trek! :)

Succes zondag!
 
Bedankt Jeroen, had al zo'n idee dat het misschien iets teveel zou zijn, misschien dat ik van die andere procureur de sate maakt en rozemarijn aardappeltjes ook altijd lekker voor erbij. Je maakt gauw teveel. Zeker met zo'n grote groep. Zal uiteraard volgende week even verslag doen. Als ik tenminste niet vergeet foto's te maken in alle hectiek.
 
Als je toch teveel maak, zijn er vast nog wel wat forum-leden die je hier vanaf willen helpen :)
 
Ren? zei:
Als je toch teveel maak, zijn er vast nog wel wat forum-leden die je hier vanaf willen helpen :)

dat zoiezo, maar 10 man is toch niet gek, dat doe ik met mijn ogen dicht. Maar zoals jeroen al aangaf moet je uitgaan van ca 300 gram vlees per persoon, ik neem aan dat je ook stokbrood en salades erbij hebt.
 
Ik zou de sate maken van kippedij en niet van procureur. Dat geeft uiteindelijk toch sate met vettige randjes en harde zeentjes, tenzij je dat allemaal wegsnijdt.
Goed gemarineerde kippedij (48 uur, zoals het recept van DanBras op dit forum) geeft daarentegen een dermate fabeltastisch resultaat dat ze je nog jaren zullen aanbidden :)
Procureur kun je ook korter garen en in plakken op broodjes doen. Samen met die PP krijg je dan een 'proeverij van procureur'. Dat is ook behoorlijk yiihaw!
 
El Fumarole zei:
Ik zou de sate maken van kippedij en niet van procureur. Dat geeft uiteindelijk toch sate met vettige randjes en harde zeentjes.

Nou.... Ben ik het niet helemaal mee eens. De procureur wordt bij mij altijd erg mals in de Danbras marinade. Is hier altijd een hit ! Moet je natuurlijk wel echt 48 uur marineren.

Succes Eddeped!
 
Lin zei:
Nou.... Ben ik het niet helemaal mee eens. De procureur wordt bij mij altijd erg mals in de Danbras marinade. Is hier altijd een hit ! Moet je natuurlijk wel echt 48 uur marineren.

Succes Eddeped!
ik had ze destijds ook niet zolang gemarineerd denk ik. Misschien moet ik het dan toch nog maar eens een kans geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan