BasBQ
Beef en Steak

hoeveel vlees voor 16 man?

 

blefke

Stoker
Berichten
354
Hi Guys,
We hebben komende zaterdag een klein buurtfeestje en steken de bbq aan.
Gaan het simpel doen en wil sate, souvlaki's en bifteki's maken.
Nu heb ik vaak moeite met inschatten hoeveel vlees ik moet halen...

Wordt:
Sate met uitjes en stokbrood
Souvlaki's met tzatziki en stokbrood
Biftiki's en nog een simpele Griekse salade..

Van hoeveel gram per persoon moet ik uitgaan?

Hoeveel kg varkensnek en hoeveel gehakt?(y)


Grzzz Blefke
 
Het hangt er heel er vanaf hoe lang je er over wilt doen. Is het zoals de standaard bbq met een uur tot anderhalf gedaan dan kan je goed de hoeveelheid van de slager aanhouden(gemiddeld tussen de 400 en 450gr pp). + Een beetje salade en brood zit je dan al snel op 550 a 600gr totaal aan eten.

Is het de bedoeling om het over de avond te rekken dan zou ik meer pakken. Ik houd voor korte sessies vaak 400 a 450 aan, totaal incl sides 600gr max.

Dan heb je niet snel te kort, allicht wel wat over, maar veel zal het niet zijn. Tenzij het een hele hoop slechte eters zijn

Wat ik zeer regelmatig doe is een avond vullende proeverij met van alles en nog wat van de smoker. Avond vullend met normale tot goede eters houd ik altijd 600gr pp aan, - wat snijverlies houd je dan zo'n 550gr over. En dan nog wat sides.

Wil je wat meer verhouding zoals een normale maaltijd dan wat minder vlees en meer salade of andere sides.

Conclusie is vooral dat het afhangt van de mensen die komen en de verhoudingen die je graag ziet. Maar in totaal tussen de 550 en 600gr incl sides is voor een normale bbq vaak meer dan genoeg.

Uiteraard slim omgaan met de sides, niet meteen alle stokbroden met wat te smeren op tafel gooien l, dan weet je zeker dat je met vlees blijft zitten

Altijd leuk om voor grotere groepen lekker eten op tafel te zetten. Succes!

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Over het algemeen geldt: hoe groter de groep, hoe minder ze gemiddeld eten. Maar hangt natuurlijk ook af van de groep. Als ik bbq voor mijn waterpoloteam net na een wedstrijd, dan koop ik de slager leeg.
 
Bedankt voor Jullie reactie (y)
Het is een simpele buurt bbq met de naaste buren.
gewoon wat samen zitten muziekje er bij wat drank en wat lekere stokjes...
Ik zal uitgaan van +/- 500 gram de man + stokbrood en wat sausjes...
Beter teveel dan te weinig ;-)


Grzzz Blefke
 
Ik gebruik de PP altijd als "back up".
Kan je altijd invriezen en geportioneerd bewaren / ontdooien.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan