BasBQ
Beef en Steak

hoeveel briketten om WSM op te starten i.c.m. DigiQ?

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Ik heb in de afgelopen 2 weken meerdere low-and-slow sessies gedaan met de WSM, o.a. voor PP, baby back ribs en Brisket.
Om de sessies te beginnen had ik telkens in de mini-starter ca 20 ecobras briketjes "voorgegloeid" en deze vervolgens bovenop de koude briketjes in de kolenpan gelegd.
In een wat ouder artikel op het blog van Noskos las ik zijn ervaring met en review van de DigiQ i.c.m. de WSM en las ik ook dat hij met ca. 6 kooltjes de WSM opstart.
Ik ben er benieuwd hoe andere forumleden deze combinatie in gebruik hebben?
 
Zoals je juist vermeld, in een ouder artikel ;) WSM, DigiQ doe ik een vol ecobrasa startertje, dat is zo'n 20 ecobrasa / dammers briketjes. Dan is hij veel sneller op temperatuur. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.
Ooit heb ik een keer gevraagd of ik artikelen moest aanpassen en de meeste mensen vonden van niet. Dus ik laat mijn blog berichten zoveel mogelijk in de oude staat.
 
Dank je voor je reactie Dennis, ik vermoedde wel dat deze zou volgen  ;)
Die 20 briketjes ecobrasa deden het bij mij tip-top afgelopen weken hier en in combinatie met je bovenstaande commentaar laten we het ook dan maar zo!
Toch nog een andere tip gelezen, nl de "open lid" functie die in de DigiQ zit ingebakken. Had deze nog niet ingeschakeld, maar wel vastgesteld dat de fan versneld begon te draaien na openen tijdens b.v. inpakken en/of glazen.
Ga deze functie nu wel activeren om te voorkomen dat na zo'n break de temp ongewild omhoog wordt gestuwd voor een tijdje, ook al is het maar 10-12 graden.
Dus wat dat betreft blog toch nuttig geweest. Thanks!  :)

P.S. De aanpassingen op basis van voortschrijdend inzicht zouden toch een extra voetnoot kunnen worden vermeld? Heb je met een * wel meer gedaan volgens mij...
 
Zal ik van de week even doen als ik het niet vergeet. Maar weet je hoeveel ik in de loop der jaren heb geleerd of anders ben gaan doen? Dan kan ik mijn hele blog vol zetten :D Ik ga wel het Direct en Indirect verhaal weer eens aanpassen met een deeltje keramische BBQ's erbij.
 
Ik start meestal met zo'n 12 en laat de controller de rest doen. Ik zit dan meestal snel op zo'n 85 graden en dan duur het even voor ik hoger kom half uur per 20 graden zoiets. Dus met iets meer briketten starten zal vast goed werken
 
Ik gooi er een ministarter bovenop ;)
 
noskos zei:
Zal ik van de week even doen als ik het niet vergeet. Maar weet je hoeveel ik in de loop der jaren heb geleerd of anders ben gaan doen? Dan kan ik mijn hele blog vol zetten :D Ik ga wel het Direct en Indirect verhaal weer eens aanpassen met een deeltje keramische BBQ's erbij.

Heeeee!!!

Jouw blog is wel mijn handboek he....
Dat moet wel up to date zijn, anders gaat het mooi mis allemaal

8)
 
ik doe meestal 1 op 4 ( 1 gloeiende op 4 koude kooltjes ) en laat de Stoker verder zijn ding doen.
open lid detectie is wel handig om aan te zetten anders loop je het risico van een overshoot
 
Terug
Bovenaan Onderaan