BasBQ
Beef en Steak

Hoe kan je veilig bbq'en/koken met open vuur? Firepit?

iloveoxytocin

Tondelzoeker
Berichten
4
He allemaal,

Een lang verhaal met vraag over veilig koken met open vuur:

Recent ben ik geïnspireerd geraakt door een aankomende vakantie Noorwegen en het boek Food from the Fire van Niklas Ekstedt. Ik hoopte dat ik in Noorwegen zoals hij zou kunnen koken op 'open vuur', dwz kampvuur maken en de kolen daarvan naar een kookgedeelte scheppen met rooster erboven. Je kan dan roken (jeneverbestakken!), grillen, direct op kolen bakken en met een dutch oven koken. Maar het tofst lijkt mij alsnog leren te werken met 'echt' vuur en daarmee je kolen maken. Echter, het bleek dat het in Noorwegen niet zomaar toegestaan is en dat dat plan voor mij in duigen valt.

Nu dacht ik: kan dat niet in Nederland? In de eigen tuin wordt lastig gezien de rookontwikkeling groter is dan bbqen en voor overlast zal zorgen. Verder zoekend online kwam ik op een handjevol cursussen die het doen op recreatieterreinen, met vuurpitten zodat het vuur niet de grond raakt. Dat zou belangrijk zijn voor het voorkomen van bosbranden: turf blijkt ondergronds te kunnen branden, zo leerde ik. Dus zo'n vuurpit/'firepit'/vuurschaal is de volgende stap, en dan naar zo'n recreatieterrein.

Vuurschalen die nu op de markt zijn waarbij je zou kunnen grillen hebben een plat stuk staal of rooster zodat je er op kan koken. Voorbeelden van merken zijn barebones, bonfeu, of ofyr (waarschijnlijk mis ik er een paar). Ik vind het echter moeilijk om realistische reviews hiervan te vinden, door mensen die hier serieus mee zijn gan koken. Is er voldoende luchtaanvoer voor goede verbranding (zijn de randen niet te hoog, mis je geen rooster onder de kolen)? Kan je echt goed een open vuur houden en kolen maken om 1-1,5u mee te koken? Is de hoogte genoeg tussen kooltjes en het rooster? Is het van goede kwaliteit gemaakt?

Voor mijn behoeften is denk ik de barebones cowboy grill een goede optie, al vraag ik me af of de dikte van het staal (2mm) voldoende is om er lang mee te kunnen doen. Een ijzerwinkel waar ik eerder een rooster van staal liet maken voor een vuurproject (steinbier maken, echt vet, zoek maar op) zei dat je minimaal 5mm dik staal nodig hebt om veilig vormvast te blijven. Daarom overweeg ik er zelf een te laten maken. Een rechthoekige stalen bak van 50cm breed, 100cm lang, 15cm hoog, (edit: op pootjes 30cm hoog,) de ene helft voor open vuur en andere helft met verstelbare grill erboven. Met dubbele geperforeerde dubbele bodem zodat luchtaanvoer geen issue is maar zonder gaten onderin zodat er geen as naar beneden kan vallen. Maar dit wordt weer een heel project...

Dus: Heeft iemand hier ervaring mee? Of maak ik dingen te moeilijk en is het ook gewoon mogelijk in een 57cm kogelbbq?

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer je vraag even goed te begrijpen.

Je wil graag “open” vuur stoken om dit vervolgens te gebruiken om op te koken?

Je focus ligt nu bij een ofyr (of soortgelijk)
Maar zou je niet beter af zijn met een braai?

Mocht het betaalbaar toch richting ofyr moeten zou je eens kunnen kijken naar een monolith icon, hier is een plaat voor verkrijgbaar.
(wel echt een gaaf ding, zo met die deksel die eraf kan)
 
Je begrijpt mijn vraag denk ik goed ja, ik wil idd een gedeelte hebben om een houtvuur te maken waaruit ik kolen haal om mee te koken. Ik heb even gezocht en een braai met zo'n stook gedeelte en grill gedeelte zou daaraan voldoen, dank! Niet geweten dat dat soort braaien bestonden. Ik ga even kijken of daar ook een dutch oven tussen de kolen kan staan, en of er een stang boven het vuur kan worden gefixt om pannen aan te hangen..
 
je kan ze er gewoon (op pootjes evt) naast of in zetten toch? Deed me denken aan het vuurvarkie om in een braai brood te bakken, vanaf daar een snelle google actie levert me deze site, waar veel van dit soort accesoires te vinden zijn https://www.onsgaanbraai.nl/
 
Als ik jou was zou ik even "bbqgenootschap braai" googelen op afbeeldingen. Omdat er geen afbeelding zoekfunctie hier zit raad ik aan om dat echt via google te doen.
Dit is zo een voorbeeld die ik zelf erg goed gelukt vind.

Kijk anders ook even bij Ralphs BBQ Tube op Youtube. Hij heeft een aantal video's met zowel een braai als een Monolith Ikon die erg flexibel is om te gebruiken. Beide met een houtvuur.
 
Denk dat een zuid Afrikaanse braai het dichtst bij je wensen komt

Zoals deze braai bij onze forum sponsor


98813E94-A147-4DC4-A746-E7FD0191C258.jpeg

Hierbij stook je rechts houtblokken. De sintels die aan de onderkant eruit vallen dienen als hittebron voor grillen, bakken, roken en wat al niet meer.
 
Dank voor de tips allemaal! Wat een gave dingen bestaan er toch!

Helemaal niet geweten dat de braai zo'n kolenmaker heeft, dat is idd wat ik zoek. Een braai van goed formaat zou me ook de optie geven om een 'kampvuur' aan een zijde te maken en dan de kolen over te scheppen naar de ander, mocht ik willen werken zonder kolenmaker dan..

De polar grilli heeft inderdaad nog meer elementen die ik zoek; ik ga eens kijken hoe ik zo'n beugel setup op een braai kan (laten) lassen.
 
Toevallig kwam ik deze tegen niet zo lang geleden

 
Terug
Bovenaan Onderaan