Beef en Steak

Hoe "dunne" ribeye bereiden?

diesel4666

Pitmaster
Even jullie hulp nodig...

Tot nu toe heb ik altijd cote à l'os en tomahawk klaargemaakt als steaks op de BBQ. Dat waren altijd hele stevige stukken: +1kg en 5-6cm dik.
Steeds klaargemaakt volgens reverse sear: eerst indirect garen op lagere temperatuur en dan korsten op hoge temperatuur. Dat laatste ofwel op de rooster kort boven de vlammen ofwel op een hete (+300°C) speksteen. Om een eindtemperatuur na rusten van ongeveer 55°C te bekomen. (Wij houden van medium)

Nu heb ik hier 2 wat kleinere ribeye steaks klaarliggen: elk 350g en 2-3cm dik.
Hoe bereid ik die nu best?
Ook gewoon reverse sear?
Of direct op de speksteen? (Ook aan 300gr?)

Bedankt alvast.
f15f00ccdb7faae3d130287624aac832.jpg
bb04b7c06a38f0e846e2b538d5272c72.jpg

Tis maar net wat je voorkeur heeft. Ik zou de persoonlijk even op lage temp lekker smoken. Daarna eem flink affikken kort. Ben gewoon fan rooksmaakje.

‘T is net zo’n tussenmaatje… als ie iets dunner was zou ik m alleen op de steen doen, als ie iets dikker was sowieso eerst in de rook en dan affakkelen… nu is t wat je wil, beide antwoorden hierboven zijn je opties

350 gram is nog best een goeie lap.
Je kan hier beide kanten mee op vind ik zelf...

Bij mij ligt het eraan of ik tijd en zin heb die dag :)

Tja, het is een twijfelaartje.
Ik zou hem gewoon direct op het rooster (240 C) aan beide zijden grillen.
Daarna probe erin, meten en zonodig indirect garen tot 2 graden onder de gwenste kern temperatuur.
Dan 10 min rusten en ansnijden.

Ik zou zult een stuk vlees in directe hitte op de Q leggen.
Daarna nog wat indirect doorwarmen indien nodig.

Bedankt voor de tips. Heb uiteindelijk dan toch even indirect op lage temperatuur tot 40° kerntemperatuur gegaard. En dan op de speksteen. Toen 1 zijde goed gebruind was, zat hij echter wel al bijna op eindtemperatuur. Tweede zijde dan maar kort aangebakken. Bij aansnijden zat ik dus wel wat hoger dan ik wou: 60 ipv 55.

Volgende keer dus eerst op de speksteen, en eventueel erna nog wat indirect indien nodig.

Terug
Bovenaan Onderaan