Beef en Steak

Het kerstdiner dat jammerlijk mislukte...

MarkB

Tondelzoeker
In de jaren dat ik het hoofdgerecht voor het kerstdiner verzorgd heb, leidde dat eigenlijk nooit tot een teleurstelling. Eens moest de eerste keer zijn en dit jaar was het helaas zover. Meestal test ik mijn recepten voordat ik ze familie of vrienden voorschotel, maar deze keer had ik daar geen tijd voor. Helaas... Ik had dit jaar gekozen voor pulled lamsvlees van de Weber Smokey Mountain op basis van een recept van een toch wel gerenommeerde online slagerij.

Een dag voordat de bereiding begon het vlees onder handen genomen en in een marinade gezet met verse tijm, verse rozemarijn, knoflook en een groot blik bockbier.
IMG_6256.JPG

IMG_6258.JPG

So far so good. Althans, ik vond de geur die uit de marinadezak kwam niet heel appetijtelijk, maar had het vertrouwen dat het wel rechtgetrokken zou worden op de barbecue. In alle vroegte het vlees op het rooster gelegd met een paar mooie stukjes rookhout erbij, deze keer gekozen voor kersen. Gegaard tot en met 71 graden.
IMG_6265.JPG

Daarna mee terug de keuken in. Goed stevig ingepakt met aluminiumfolie en daarbij een klein beetje bockbier.
IMG_6267.JPG
IMG_6269.JPG

Intussen had ik nog een mooie beenham in de kruiden gezet en ook op de barbecue gelegd.
IMG_6273.JPG

Bij een kerntemperatuur van 91 graden het lamsvlees van de barbecue gehaald. Met de thermometer prikte ik er zo doorheen, het voelde heel gaar aan. Na het rusten viel dat echter behoorlijk tegen.
IMG_6274.JPG
IMG_6278.JPG

IMG_6280.JPG
Het voelde op sommige punten taai aan en de geur/smaak van het vlees viel mij niet bepaald mee. Ik heb wel vaker lamsvlees gehad, maar nooit was de geur zo onaantrekkelijk. Ik heb erbij een baconframbozenjam gemaakt als sausje, dit paste er behoorlijk goed bij en ik moet zeggen dat mijn tafelgenoten er best lekker van gegeten hebben (of ze konden het heeeeeel goed verbloemen dat het niet zo lekker was ;-)). Voor mijzelf was het helaas verpest.
49ec338f-e5a4-4094-a763-842933f52e58.JPG

Ik vrees dat het misgegaan is met het bockbier dat geen goede match bleek met het lamsvlees en de andere kruiden, maar ben benieuwd hoe jullie als experts hier tegenaan kijken.

Ik zie hier altijd de mooiste gerechten voorbijkomen en het is eigenlijk mijn eer te na om een mislukking te posten, maar dat hoort er helaas zo nu en dan ook bij. Vandaar deze post: Volgend jaar zoeken we gewoon weer iets leuks en creatiefs dat lekker is om met kerst te serveren.

Rest mij niets dan jullie een fijne jaarwisseling te wensen!

Laatst bewerkt:
Juist van de tegenvallers kunnen we allemaal leren dus alleen maar positief dat we die ook delen.
Ben geen lamsvlees expert.
Lamsrack vindt ik heerlijk maar pulled lam van een lamsschouder was ook niet het ultieme voor ons......
Niet vies of zo maar net even te sterk in smaak.
Heb het daarna niet meer gemaakt.
Misschien een gelijkwaardige ervaring?
Benieuwd wat de verdere reacties zijn.

Dat is balen. De eerste keer en dan gelijk een vuurdoop is vaker geen succes dan wel.
Maar vaak ben jezelf veel strenger dan je gasten.

Fijne jaarwisseling

Jammer dat het niet was geworden wat je ervan verwachte.

Was het wel lam? Ouder dan 1 jaar en die (vind ik) vieze stal smaak krijg je niet weg.

Wellicht de volgende keer een frisser biertje gebruiken zoals een ipa of radler.

Het recept klinkt wel alsof het iets is wat smaakt.

Dat is wel balen natuurlijk. Als de gastern er wel goed van gegeten hebben dan is het misschien een kwestie van smaak.
Aan het uiterlijk ligt het iniedergeval niet. Het ziet er prachtig uit.

Ik heb een keertje iets gelijkaardigs gedaan met een lamsbout.
Ik gebruikte toen een Flierefluiter donker bier.
Heb het vlees niet gepulled, maar schijven gesneden.
Was voor mijn moeder en enkele 75 plussers.
Zij en ikzelf vonden het lekker.
Misschien was uw bier te bitter.
Dat ik combo met rook kan soms te veel worden, een zoeter bier is dan beter denk ik.
Ik heb mijn ingepakte tijd toen gedaan in een DO met de marinade er terug volledig bij.
Het stuk vlees wat niet in de vloeistof zat was toen iets droger.

IMG_20241115_131810411.jpg

IMG_20241115_131743777.jpg

IMG_20241115_082733837.jpg

IMG_20241114_083848890.jpg

IMG_20241114_083011956.jpg

Wat goed dat je ook een tegenvaller deelt hier.

Was het vlees wel vers? Je schrijft een paar keer dat het niet lekker rook. Hoe was de geur toen je begon?

De foto's zijn prachtig in ieder geval. Je recept klinkt goed.
Bij pullen durf ik nog wel wat hoger te gaan dan 91 graden.

De volgende keer toch maar een testrun voordat je het met kerst test.

Goede jaarwisseling in ieder geval.

Heel erg jammer, helemáál zo voor kerst natuurlijk.
En het zag er allemaal nog wel zo mooi uit.

Maar bedankt voor het delen, van elkaars tegenvallers kunnen we leren (y):geek:

Denk dat de belangrijkste les is dat je niet op kerst moet experimenteren met een onbekend recept.
Maar je hebt weer een heel jaar om het gerecht voor volgend jaar te oefenen 😉

Wat goed dat je ook een tegenvaller deelt hier.

Was het vlees wel vers? Je schrijft een paar keer dat het niet lekker rook. Hoe was de geur toen je begon?

De foto's zijn prachtig in ieder geval. Je recept klinkt goed.
Bij pullen durf ik nog wel wat hoger te gaan dan 91 graden.

De volgende keer toch maar een testrun voordat je het met kerst test.

Goede jaarwisseling in ieder geval.
Het vlees was bij de start van het projectje zeker goed, de geur werd minder prettig toen het een dag in de marinade gezeten had. Of het een lam was zoals @Zzzjon opperde, ik denk het wel. Het vlees kwam van B&S, daar heb ik nog nooit een teleurstelling gehad.

Denk dat de belangrijkste les is dat je niet op kerst moet experimenteren met een onbekend recept.
Maar je hebt weer een heel jaar om het gerecht voor volgend jaar te oefenen 😉
Dit is zeker een waardevolle les geweest!

Had ze persoonlijk naar 95° gebracht.
Smaak is persoonlijk en is zoals al gezegd uit proberen.

Ik ruik ook altijd aan het vlees voor ik het bereid, lam heeft soms wel een speciaal geurtje.

Terug
Bovenaan Onderaan