Beef en Steak

Hertenstoof in de Dutch Oven

diesel4666

Pitmaster
Af en toe maak je een nieuw recept en ontdek je iets heerlijks. En ja... soms valt het wat tegen... Deze was helaas zo'n misser. Maar daar kunnen we weer uit leren zeker...

Dit recept gevolgd: https://fire-food.nl/hertenstoof-met-bier/
Enkel nog wat mosterd toegevoegd.

Ik wilde wat meer bbq-smaak in het gerecht brengen en heb daarom het vlees wat gerookt met kersenhout. Het hertenvlees was al in blokjes gesneden, dus heb ik ze in alu bakjes (met gaatjes) gedaan. En dan een dik uur laten roken.
Dan het vlees kort aangebakken in de DO en de rest toegevoegd. Een 4 uurtjes laten sudderen op laag vuur. Half uurtje voor het einde krieltjes toegevoegd.

Ipv het deksel een gietijzeren pan op de pot gezet. Daarin kon ik dan de witloof laten stoven. Die had ik in een emmer in de kelder gekweekt.
Heb de temperatuur wel moeten opvoeren tot 180-200°C. Maar echt bruin werd de witloof niet. Toch nog best een hele tijd moeten laten opstaan om de witloof mooi gaar te krijgen.

Dan eindelijk proeven. Het was te eten, maar heel lekker was het niet.
- de pan van de witloof was geseasoned met arachideolie. Die smaak kwam nu heel hard door. Niet lekker. (Iets delicaat als witloof niet mogelijk in een DO?)
- net iets te veel rooksmaak in het stoofpotje
- de saus was op het einde iets te hard ingekookt
- maar vooral het vlees was te droog

Wat zou de reden van het droge vlees zijn?
- uitgedroogd tijdens het roken?
- te vetarm hertenvlees?
- het laatste uur op een te hoge temperatuur gewerkt? (180-200)

(Sorry vr de slechte foto's van het gerecht. Dacht er pas aan toen het bijna op was.)
81a98808ea9fa96de6752a6367b13da4.jpg
c955a246077bf30dcba79f3db52e685c.jpg
7fe1b94b2d070b41f36d2c5f6758d598.jpg
eb0e09ba75803843d6d1c67271b8f223.jpg
5c4b26b7130893c88fcdfd2c67ff5fb3.jpg
dff05927ab5336acbf5926336e9c71be.jpg

Jammer dat eea niet geheel naar wens is gegaan.
Naar mijn bescheiden mening, het volgende.
- je schrijft dat je 4 h op lage temp gaat sudderen. Voor de wiltlof verhoog je de temperatuur naar 180. Dit is voor het vlees veel te hoog. Vocht verdampt en vlees droogt uit.
- hertenvlees is een uur roken ( op welke temp ?) lijkt me erg lang. Vlees droogt uit.
- witlof doorsnijden, aanbakken en dan stoven. De pa wordt op de stoofketel niet heet genoeg om aan te braden.
Pesoonlijk zou ik deze gerechten op 2 Q's klaar maken en dan wel samen met de bijbehorende tijden laten stoven.

Succes.

Bedankt voor je antwoord Peter.
Ik heb inderdaad de fout gemaakt om 2 gerechten te willen combineren, die elk andere temperaturen vereisten.
De witloof was een ingeving van het laatste moment.
Weer wat ervaring rijker. ;)

En ja, het roken was dus blijkbaar ook veel te lang. (rond 100°C trouwens)
Waarschijnlijk was het minder erg geweest als het nog 1 groot stuk vlees was. (waren reeds in blokjes gesneden)

Peter heeft t al wel gezegd denk ik. Ik heb twee week terug beef jerky gemaakt met hertenvlees en dat was in drie uurtjes helemaal droog op 75 graden..
Een heel uur op 100gr en daarna de hoge temp zal de ‘boosdoener’ geweest zijn.
Sund, want qua smaak moet t prima geweest zijn als ik dat recept zo zie.
Goede reden voor een nieuwe poging toch?

Terug
Bovenaan Onderaan