Beef en Steak

Help met Brisket

Daan Koershuis

Tondelzoeker
Berichten
15
Hallo mede bqq'ers ik heb een vraag. De eerste keer dat ik een brisket heb gemaakt op de kamado is er iets mis gegaan.
het was voor een groot gedeelte een mooi sappig stukje vlees, de smaak was goed. alleen door de stralingswarmte van de platesetter is de onderkant keihard geworden en was ook niet te eten. Nou kom ik zelf wel op ideetjes, door bijvoorbeeld het vlees hoger te leggen en een bak water op de platesetter te leggen, maar ik dacht misschien zijn er mensen die het zelfde hebben gehad en een andere oplossing hebben. of er zijn bbq'ers bij die dit van te voren hebben kunnen voorkomen ;)

Ik hoor graag jullie tips en reacties.
Groet Daan
 
Heb je misschien een foto van je opstelling toen?

Ik zou bijna zeggen dat je te hoog in temperatuur hebt gezeten of dat er toch iets met je plate setter mis is gegaan.
 
@Zzzjon nee geen opstellingsfoto meer. De opstelling was met de guru, platesetter op de ring en daar boven de rvs rooster. En temperatuur was tussen 105 en 110 graden. Misschien te veel kolen in de bak wat de platesetter te heet heeft gemaakt?
 
Waar heb je die temperatuur gemeten?

Als het op je domethermometer is zou ik die eens checken in kokend water, evt afstellen op je rooster.
Als die wel klopt vind ik het een bijzonder verhaal.
105 graden indirect is 105 graden, en niet meer.
 
Hallo mede bqq'ers ik heb een vraag. De eerste keer dat ik een brisket heb gemaakt op de kamado is er iets mis gegaan.
het was voor een groot gedeelte een mooi sappig stukje vlees, de smaak was goed. alleen door de stralingswarmte van de platesetter is de onderkant keihard geworden en was ook niet te eten. Nou kom ik zelf wel op ideetjes, door bijvoorbeeld het vlees hoger te leggen en een bak water op de platesetter te leggen, maar ik dacht misschien zijn er mensen die het zelfde hebben gehad en een andere oplossing hebben. of er zijn bbq'ers bij die dit van te voren hebben kunnen voorkomen ;)

Ik hoor graag jullie tips en reacties.
Groet Daan
Geen idee of het echt uit maakt maar had je de vet kant naar boven of beneden gelegd? Hij "hoort" namelijk naar beneden te liggen zodat het vet het vlees beschermt.

Aldus de theorie. Ik moet mijn eerste brisket nog gaan maken.
 
Waar heb je die temperatuur gemeten?

Als het op je domethermometer is zou ik die eens checken in kokend water, evt afstellen op je rooster.
Als die wel klopt vind ik het een bijzonder verhaal.
105 graden indirect is 105 graden, en niet meer.
De temperatuur is gemeten met een digitale meter. De domemeter is niet accuraat. Deze al een paar keer af gesteld al. 100 graden warme circulatie is anders dan 100 graden stralingingswarmte denk zelf dat de platesetter te heet wordt en dit een stralingskachel wordt van 100 graden. Het houd de gemoederen wel goed bezig 😉. Vindt het wel fijn dat je mee denkt. Want out of the box kom je toch tot inzichten. En als je al het onmogelijke uitschakelt, blijft dat wat over blijft hoe dan ook de oplossing. Dus nu al mijn dank voor het sparen zo.
 
Geen idee of het echt uit maakt maar had je de vet kant naar boven of beneden gelegd? Hij "hoort" namelijk naar beneden te liggen zodat het vet het vlees beschermt.

Aldus de theorie. Ik moet mijn eerste brisket nog gaan maken.
Hoi.

De vet kant lag naar boven. En mooi dat je dit zegt. Het is en blijft een discussie wat het beste is. De een zegt naar onder bescherm het vlees, de ander zeg omhoog en laat het vet het vlees bedruipen. Beide theorieën zijn plausibele in mijn ogen.

En als je een off-smoker hebt dan heb je geen last van stralingshitte van elementen alleen lucht. Dus misschien dat ik hem eens probeer op mijn Boretti, die kan ik wel zo inrichten als off smoker.
 
Hoi.

De vet kant lag naar boven. En mooi dat je dit zegt. Het is en blijft een discussie wat het beste is. De een zegt naar onder bescherm het vlees, de ander zeg omhoog en laat het vet het vlees bedruipen. Beide theorieën zijn plausibele in mijn ogen.

En als je een off-smoker hebt dan heb je geen last van stralingshitte van elementen alleen lucht. Dus misschien dat ik hem eens probeer op mijn Boretti, die kan ik wel zo inrichten als off smoker.
Overigens heeft een bekende YouTuber het wel eens getest, maar die heeft halverwege de brisket ingepakt in aluminiumfolie. Ik weet niet of jij dat ook heb gedaan?

De reden dat op een offset smoker de vleeskant naar boven ligt is omdat dan de hitte ook van boven komt. Dus ook weer de vet kant naar de hitte toe.

 
Overigens heeft een bekende YouTuber het wel eens getest, maar die heeft halverwege de brisket ingepakt in aluminiumfolie. Ik weet niet of jij dat ook heb gedaan?

De reden dat op een offset smoker de vleeskant naar boven ligt is omdat dan de hitte ook van boven komt. Dus ook weer de vet kant naar de hitte toe.

Heb de brisket ingepakt in slagers papier.
 
Dubbel indirect en foil boat methode om "verbranden" van je onderkant te voorkomen, aldus de bekendere youtube kanalen.

Eventueel te raadplegen meat Church (Alle soorten q's), Smoking Dad bbq (vooral kamado gericht) of Eat more vegans (vaak duidelijke uitleg) op YouTube.
 
Dubbel indirect en foil boat methode om "verbranden" van je onderkant te voorkomen, aldus de bekendere youtube kanalen.

Eventueel te raadplegen meat Church (Alle soorten q's), Smoking Dad bbq (vooral kamado gericht) of Eat more vegans (vaak duidelijke uitleg) op YouTube.
Dank je wel. Ik was al aan het denken om dubbel indirect te gaan. Gezien ik deze methode ook gebruik met de pizza steen. Dus goed om te horen dat ik in de juiste richting zit dank zij jullie/jou reactie. Nogmaals dank.
 
Hallo bbq’ers

Super bedankt voor alle reacties tips en adviezen. Dit is zeer welkom en heeft mij zeker ook verder geholpen. Denk dat ik volgende week tot uitvoering ga. Dus zal de foto plaatsen als resultaat 🤟🏻😉.

Groet Daan.
 
Overigens heeft een bekende YouTuber het wel eens getest, maar die heeft halverwege de brisket ingepakt in aluminiumfolie. Ik weet niet of jij dat ook heb gedaan?

De reden dat op een offset smoker de vleeskant naar boven ligt is omdat dan de hitte ook van boven komt. Dus ook weer de vet kant naar de hitte toe.


Ik heb deze man eerder voor zien komen en heb de aflevering van de test bekeken. Ik ga de volgende keer de vet kant naar beneden doen. Ben er nog alleen niet uit of ik papier of aluminiumfolie ga gebruiken. Bij de short ribs gebruik ik ook altijd papier. En daar gaat het altijd goed . We hebben nog even eerst maar even op vakantie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan