Beef en Steak

Hele succade op kamdo

2dehans

Kooltjesharker
Goedemorgen,
Weekend mag de bbq weer aan.
Ik heb nog een hele succade / lende liggen
Die kan ik splitsen voor een flat iron steak maar begreep dat je deze ook in zijn geheel low en slow kunt bereiden

Beetje “brisket” style.
Iemand ervaring mee of leuk recept ?

Thxs for the input

Sukade, zou ik altijd splitsen als het een Grainfed versie is, die als stooflap gebruiken is gewoon zonde.
Als hij niet grainfed is, zou ik hem altijd als stooflap gebruiken.
Als brisket heb ik nog nooit van gehoord maar lijkt mij ook bij grainfed niet wenselijk.

Check… Grainfed is hij niet. Ik had vorige keer een Brisket bij de Sligro gehaald die niet helemaal lekker was gesneden (zie ander draadje op dit forum). De slager daar gaf me als tip om een Sukade eens low en slow aan een stuk te doen. Met de zoekfunctie vond ik niet zo veel vandaar de vraag.
Google kwam ik 2-3 receptjes tegen waarvan hieronder een voorbeeld

Idee sprak me wel aan.. maar hoopte dat iemand dit hier al eens had gedaan. Zondag ga ik het proberen. Eens kijken wat het doet.
Hou ik me aan het recept of voor die tijd moet iemand komen met een betere suggestie :-)

Zou het gewoon proberen. Ergste dat kan gebeuren is dat je het de volgende keer niet meer doet.

Dan komt hier het resultaat….

Ik heb het stappenplan van de bovenstaande website aangehouden. Zilvervlies verwijderd en sukade ingesmeerd met mosterd. Daarbij de kruiden die ik voor een Brisket had gemaakt ruim aangebracht. In keukenfolie en nachtje in de koelkast.

Vanmorgen om 07.00 uur uit bed. Kamdo aangestoken tot 110 graden. 2 Blokjes rookhout (wijnvat) tussen de kooltjes. De Sukade rond 07.45 uur erop en eerst eens 2-3 uur lekker laten rusten. Ideaal was de Inkbird 027BM. Die hield de temp mooi stabiel op 110 graden. Er zat toen een mooie korst op.
Besloten tot aan de “stal temperatuur” elk uur de sucade met een kwastje in te smeren met de op zuurbasis gemaakte mob-saus.

Bij 68 graden, rond 15.30 uur, besloten de sukade in te pakken in drie lagen folie. Terug de bbq op en de internte temp op 92 graden gezet. Toen deze was aangebroken redelijk wat weerstand. Uiteindelijk doorgegaard naar 96-97 graden. Het was inmiddels 18.30 uur. Sukade was lekker zacht maar op sommige plekjes mocht hij eigenlijk iets langer. Aangezien we aan tafel wilde dit zo geaccepteerd. Het afkoelen in folie voor 1-2 uur zijn we niet aan toegekomen.

Op tafel lekker sperziebonen en rode kool. Van de 2.5 kilo over de hele breedte van het rooster was een stuk minder over. Met 6 man was het dan ook zo op :-)

Wat vonden we er hier aan tafel van.

Rooksmaak was deze keer lekker. Bij spare ribs vinden ze er hier niet zoveel aan. Maar nu gaf dit een lekkere taste.
Het vlees was lekker… en ging vinger likkend op.

Is het lekkerder dan sucade uit de DO van de bbq… wij vonden dat er niet veel verschil in zit. Via de DO heb je er meteen een mega lekker jus bij.. De bereiding is ook een stuk korter.

Resume: heerlijk om een hele dag ermee bezig te zijn… volgende keer toch draadjes vlees uit de DO.

We hadden al een keer eerder een sukade als flat iron steak gemaakt dus dit was een leuke afwisseling.

Al met al een 11-12 uur op de kamado gestaan met slechts 1 mandje kolen. 2 uur afkoelen dus niet gedaan.

IMG_0493.jpeg

IMG_0490.jpeg

IMG_0491.jpeg

IMG_0495.jpeg

IMG_0496.jpeg

IMG_0497.jpeg

IMG_0500.jpeg

IMG_0501.jpeg

IMG_0502.jpeg

IMG_0503.jpeg

IMG_0505.jpeg

Terug