Beef en Steak

Heb een ooni karu 12

Fokkie

Vuurmaker
helemaal blij met me nieuwe ooni karu 12. Alleen begrijp ik het nog niet helemaal. Vandaag bij de bbq winkel wat hout mee gekregen om te proberen. Hij rookte heel erg zwarte rook en pizza waren in een halve minuut de randen verbrand wat doe ik verkeerd kan iemand mij daar mee helpen. Ik snap best dat het heel snel gaat maar zo snel

image.jpg

Hoe heet was je oven?
Heb je de pizza gedraaid tijdens het bakken?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Dan denk ik toch te warm.

Beetje zwart hoort erbij, dat noemt men Leopord spots

Hoe heet was je oven?
Heb je de pizza gedraaid tijdens het bakken?

Draaien was ik al te laat voor maar hoorde dat je de voorkant open moet laten als de pizza er in ligt. Temperatuur was ongeveer 450 graden

Je kan de temperatuur wat lager houden en elke 15 seconden draaien.
Oven open laten

Ben geen Ooni expert maar door de schoorsteen te knijpen heb je minder trek en zal hij wat rustiger branden?

Zwarte rook duid op slechte verbranding door te weinig zuurstof.
Wellicht heb je teveel hout in de oven gedaan.

Voor zover ik weet moet je bij de Karu 12 juist de oven dicht doen als je op hout / houtskool bakt.
Bij gas moet de deur wel open, en dan moet je de schoorsteen afdoppen.

Het lijkt mij ook inderdaad teveel hout. Er staan op youtube aardig veel filmpjes die misschien kunnen helpen, bijvoorbeeld deze:

Bij de ooni hebben we het echt over secondes. niet even erin of 'best snel eruit gehaald'..

inschieten: "een-en-twintig, twee-en-twintig.."
Na 15-20 seconden eruit en kijken (niet eerder want de bodem moet wel dicht zitten voordat je weer met je schep eronder wipt.
Kwartslag draaien en terug, 10-15 seconden tot je het rondje
herhaal tot je klaar bent.
zorg dat je bij de eerste kwart niet te ver bent, want de pizza krijgt nog steeds hitte als hij erin ligt met de andere kant bij het vuur.

dat gezegd hebbende, 475 graden is wel écht heel hoog.
je deeg krijgt zwaar te verduren en je topping zal misschien wat achter blijven.

en qua managen temperatuur, tja, dat is de reden dat ik de gasser heb..

Terug
Bovenaan Onderaan