BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter V4.2.4 zelfbouw..

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Na enig beraad met mijn "partner in crime" de buurman over het gemakkelijker maken van de UDS, besloten een Heatermeterprint aan te schaffen en zelf lokaal de onderdelen te kopen.

Na wat heen en weer gezwalk over het internet en wat bestellingen links en rechts de soldeerbout ter hand genomen en de zaakjes in elkaar gezet.

Het display bleek niet helemaal de goede pin-out te hebben, dus dat werd even ombatterijen. Verder hebben we de Pi ontdaan van zijn RCA connector en toen past alles netjes in elkaar. De 12V voeding er op en kijken of de magische rook blijft zitten waar het moet blijven zitten, in de componenten. Ja, dat ging goed, Ledjes branden en de backlight van het LCD display doet het ook alleen zien we niets, een snelle draai aan de contrastpot geeft al snel "No pit probe" en vie het netwerk en de TV werd de Pi gevonden en deze deed ook wat ie moet doen.

Al met al, tijd voor een vreugde dansje!

Nu nog de laatste probe connectoren en thermistor solderen, het thermokoppel gebeuren laat ik even met rust, dat kan later wel. Het electro-hobby clubje in het dorp heeft een lid die meerdere 3D printers commercieel uitbuit en ons heeft aangeboden het kastje wat we ontwerpen te willen printen! Dat is dan ook geregeld!

Omdat de Heatermeter per default is ingesteld op een BGE, wordt het met onze UDS wat prutsen maar met behulp van wat Google-fu en zelfkennis komen we een heel eind.

Nog even twee fotootjes van de huidige set-up::

LgqnFdJ.jpg


6PuXbiI.jpg
 
Succes
 
Succes!

Indien het werkt heb je een mooi apparaat! ( ik heb em zelf ook :D )
 
And then there was light! Dat was wel een zeer bevredigend moment toen ik ook zelf die print in een middag in elkaar gebakken heb. Eer naar werk. Succes ermee.
 
Mooi dat de magische rook is blijven zitten waar het hoort! Want eenmaal er uit, stopt de electronica altijd abrupt met werken :(
Voor wat betreft het kastje: even googlen naar de standaard kastjes en bijbehorende 3D files ;) Dan rolt hij zo de printer uit.
En misschien dat Cosmo hem ook wel voor je heeft, want die print ze volgens mij ook zelf...
 
Ivo-tje zei:
En misschien dat Cosmo hem ook wel voor je heeft, want die print ze volgens mij ook zelf...

Wie????

Het standaard 3D kastje gaat niet werken omdat het display niet op de juiste manier gemonteerd is.  Het is trouwens voor het eerst dat ik een display tegenkom die een afwijkende aansluiting heeft, ik dacht dat dat wel redelijk gestandaardiseerd was. Blijkbaar niet dus, nou moet ik wel zeggen dat ik altijd Newhaven displays gebruik voor de heatermeters. Die passen gelukkig wel.
 
Het idee is om het bestaande doosje enigzins te verhogen, dan kan het display op de normale manier worden gemonteerd. Het knopje moet ik dan iets verlengen, dat kan ook 3d geprint worden :)
 
Hier staan de autodesk inventor files van het originele kastje.
 
Top! bedankt.
 
Zonet de eerste 3D printjes gezien, ben benieuwd of het past...

YtyQc5W.jpg


hBdDbF8.jpg
 
Nou,  in ieder geval niet van millimeter inches gemaakt :D

Laatst op het werk gehad, onderdelen laten SLS-en, onderdelenregelaar belt op "je onderdelen zijn er". Ik terugbellen "kan ze niet vinden", bleken ze een factor 10 te klein, conversiefoutje van CAD naar STL file...
 
Ai, dat is vervelend. we moesten een kleine beetje bijschuren maar alles past nu. De fan maar gelijk vastgelijmd.

Deze week de eerste testrun doen, gerookte kip of zo, eerst vaststellen dat de sturing stabiel is.
 
Afgelopen zaterdag de eerste testi-run gehad. Gerookte kip en spare-ribs..

Met de stock settings hield de heatermeter de UDS keurig op temperatuur, een langere run (PP) is nodig omdat we bij de spare-ribs steeds moesten moppen en dergelijke.

??n van de zaken die opviel was dat de HM op een gegeven moment het setpoint in 75 graden veranderde i.p.v. het op 120 graden te laten staan, geen idee waar dat door kwam..

 
Afgelopen zaterdag de UDS met de heatermeter ingezet om dik 3 kilo varkensschouder te garen. Erg tevreden over de run.

Alleen in die gevallen waarbij de temperatuur boven het setpoint ligt, duurt het in mijn ogen vrij lang om het weer op setpoint te krijgen, wellicht de P parameter iets aanpassen?

Enfin, hier de run:

FU5Wt7i.png


De eerste keer deksel open was mijn fout, ik had 64 graden in mijn hoofd ipv 74 graden. De piek van de fan na de tweede keer komt doordat ik de kogelkraan van de luchtinlaat waar de fan op zit, ook had dicht gedaan om de temperatuur wat naar beneden te krijgen.

Na 10 uur zie je dat de fan meer moet werken om het geheel op temperatuur te houden, dit klopt omdat we nu nog draaien met goedkope knaken briketten die veel zand bevatten en daardoor uiteindelijk het vuur gaan verstikken. Overigens helpt een keer flink met de UDS rammelen aardig goed maar dan moet je vlees wel ingepakt zijn :) ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan