BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter met de OTP57cm, wel of niet handig?

 

jerome

Vuurmaker
Berichten
75
Hallo allemaal,

Ik overweeg om evt met de Heatermeter actie mee te doen. Ik gebruik nu de IKEA meters voor het meten van de temperatuur, maar nu het toch kouder gaat worden lijkt het me ideaal om op afstand de temp te kunnen meten. Nu ben ik aan het twijfelen tussen de iGrill2 of de Heatermeter. De iGrill ziet er uiteraard wat strakker uit, maar de HM is heel veelzijdig en "Custom build", waar ik altijd toch meer van gecharmeerd ben. Ik BBQ ook redelijk veel spul Low and Slow, dus een fan lijkt me ook cool om te gebruiken.  Ik weet dat de Fan eigenlijk is voor een WSM, Green Egg of een Kamado.  Er zal hier ooit wel een GE of Kamado komen, maar de komende jaren hou ik het bij mijn OTP57,OTP47,WGA en BierBBQ  ;)

Nu is mijn vraag, heeft een blower nut om te gebruiken op een OTP57? Ik wel zitten zoeken op het forum, maar kan niet echt evaringen vinden hierover.

Zijn er forumleden die de Igrill en HM in bezit hebben? Ik ben benieuwd naar hun ervaringen en voor en nadelen van beide.

Alvast bedankt!

Greetz, Jerome
 
Hi Riestad, dank voor de link. Deze had ik idd ook zelf gevonden.  Eigenlijk wil ik geen gat boren in mijn OTP.. Maar aan de andere kant, als het goed werkt..

Ik heb ook zitten kijken naar andere produkten zoals de BB Guru en Pitmaster IQ.  Die Pitmaster iQ is een blower met slang die je aan sluit op de OTP.  Ik zie dat je met deze optie de andere gaten afplakt. Aangezien ik mijn OTP ook gebruikt voor Hi & Fast zoek ik naar een oplossing waarbij ik de ventilatie gaten ook handmatig kan regelen. 

Gebruiken jullie eigenlijk die blower ook voor High and Fast gerechten?? 

Ik lees ook dat de HM een Servo kan aansturen, wie heeft hier ervaring mee?

Greetz,Jerome
 
wel een mooie oplossing met het kapje aan de binnenkant wat naar beneden gericht is.
dan valt je as er niet door met de high and fast sessies.

 
Ik heb zelf ook geen ervaring met een HM op een OTP, maar als ik de verhalen op TVWBB een beetje lees is het wel te doen. De oplossing van BBQ guru lijkt me wel een mooie maar zelf zou ik dat kapje een beetje opzij zetten want nu blaas je toch weer rechtstreeks de lucht tegen de as die onder in de ketel ligt.

Er zijn wel problemen met een OTP als je een te grote fan gebruikt, omdat het volume van een OPT niet zo groot is heb je gauw de kans dat je zoveel (koude)lucht naar binnen blaast dat je de BBQ gaat koelen. Bij een kleine fan (6,5 CFM) moet je de fan al op max15% knijpen, dat werkt met een HM4.2 trouwens heel veel mooier dan met de voorgaande uitvoeringen.

Als je nou niet wilt boren in je ketel, is een servo misschien wel een optie je zou dan zoiets als dit kunnen maken;

servo control of primo vent

Servo unplugged

Maar dan met de servo op de luchtschuif, al weet ik niet of een servo sterk genoeg is.
 
Hi Nosmo,

Dank voor je antwoord.

Met een servo is ook een idee. Toevallig heb ik ervaring met servo?s vanwege een andere hobby van mij, modeltreinen. Maar de servo die ik gebruik (voor omzetten van wissels) zijn denk ik niet krachtig genoeg.

Weet jij waar ik meer info kan vinden welke servo?s de controller kan aansturen?

Kan de HM ook beide aansturen, een servo en blower?

Ik heb wel zin om iets te mee gaan doen en wat te gaan knutselen.  Nog ff over nadenken, ik heb tot 5 okt.  ;)

Greetz, Jerome
 
jerome zei:
Weet jij waar ik meer info kan vinden welke servo?s de controller kan aansturen?

Gevonden!

https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/Servo-Mode
https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/Blower-and-Servo-Wiring

Dus gewoon een 5v servo.

Greetz, Jerome
 
Ik zag vanmorgen nog een weber optie in dit filmpje.

http://youtu.be/MWWK0f7DeyM

Via het deksel aansturen, geen gaten boren in je Q, altijd goed  :D
 
Hadden jullie toch beter een Bar-B-Kettle kunnen kopen. Dan was er geen probleem geweest.
 
Hi Riedstad,

Dat filmpje heb ik idd ook gezien.  Ook weer een optie die te onderzoeken is. Ik heb dan wel de andere blower besteld bij de HM actie, maar wellicht kan ik er iets op verzinnen. Ik ben overigens niet echt een voorstander van het blazen van lucht van bovenaf, ik denk dat het beter voor de luchtcirculatie  is om dat vanaf de onderkant te gaan doen.  Maar dat is juist leuk: experimenteren! Dat ga ik dus doen met een blower en de servo optie.  En.. uiteindelijk zal het mij niet verbazen als ik toch een gat ga boren in mijn BBQ.  ;)

Ep, Ik snap em niet.. leg eens uit?

Greetz, J.

 
De Bar-B-kettle heeft in plaats van het one-touch schoonmaaksysteem 3 ventilatieschuiven, dezelfde/vergelijkbaar als ook in de deksel zitten.

img_2137-jpg.709542
 
Ik zou de fan niet recht onder het kolenrooster willen hebben, er vallen toch altijd kleine nog brandende stukjes houtskool naar beneden en die wil je niet in de fan krijgen. Trouwens, kleine stukjes niet brandend houtskool lijkt me ook niet gezond voor de fan.
 
Nosmo, helemaal eens.

De "nozzle" of kapje van de adapter van de BBQ Guru is daarom plat. Er kan dus in principe geen as of kool in de blower komen.  Zie ook het filmpje eerder gepost in dit draadje: http://youtu.be/lVb1Veh2lTk

De enige uitdaging zou zijn om de blower van de HM te koppelen aan de adapter van BBQ Guru.. (naast een gat boren in mijn Q uiteraard)

Greetz, Jerome.
 
Terug
Bovenaan Onderaan