BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter 4.3.4 bouwverslag - is er leven na Nosmo?

 
 

wijmaar

Kooltjesharker
Berichten
169
1. Inleiding

Gezien het feit dat de serial HeaterMeter builder van het genootschap inmiddels in spreekwoordelijke ruste is, moest ik op zoek naar een andere oplossing voor het kopen / bouwen van een HeaterMeter. Ik heb enige ervaring met het solderen van elektronica, en kan enorm genieten van het uitzoeken van een dergelijk project. Al met al dus een mooie aanleiding om zelf aan de slag te gaan! In dit topic zal ik mijn ervaringen met jullie allen delen, zodat anderen eventueel kunnen meeliften op het gedane uitzoekwerk. Ik zal deze eerste post steeds blijven updaten.

2. Planning / Keuzes

a. Kit vs. Onderdelen
De makkelijkste optie is het bestellen van een HeaterMeter kit via de HeaterMeter store (https://store.heatermeter.com/products/heatermeter-v4-3-kit?variant=25577213510). Deze kit bevat:

HeaterMeter 4.3.4 Base and LCD/Button circuit boards
All parts from the Mouser Base and LCD/Button projects

Ik vond het echter leuker / leerzamer om het een en ander zelf bij elkaar te scharrelen, dus heb ik deze optie laten gaan.

b. Blower vs. damper
De standaard HeaterMeter maakt gebruik van een blower, zoiets als deze:

31KAiRxrS4L.jpg


Deze blowers kunnen een hoge druk opbouwen, en zijn dus zeer geschikt om lucht door lastig "bereikbare" ruimtes te blazen. In mijn onderzoek kwam ik vooral gevallen tegen van een WSM + Airburner, waar een blower echt een must is.

Ik wil mijn HeaterMeter gaan gebruiken met een (nog te bouwen) UDS, en eventueel met mijn Weber OTP. In beide gevallen zal de aansluiting plaatsvinden dmv een simpele pijp met weinig obstructies. Op basis daarvan heb ik besloten gebruik te maken van een damper, een combinatie van een blower / fan met een door servo bediende luchtinlaat. Deze combinatie laat geweldige resultaten zien, in temperatuurstabiliteit en brandstof gebruik. Na onderzoek bleven er 3 opties over:

1. De Rotodamper - https://tvwbb.com/showthread.php?46004-INTRODUCING-the-quot-Roto-Damper-quot
Closed source, gebaseerd op een blower. Voor standaard ontwerp twijfelachtig of deze krachtig genoeg is voor een 200L UDS.

2. De adapt-a-damper - https://tvwbb.com/showthread.php?63198-The-Adapt-a-Damper-Open-Source-Project
Open source, gebaseerd op een blower. Voor standaard ontwerp twijfelachtig of deze krachtig genoeg is voor een 200L UDS.

3. De Microdamper - https://tvwbb.com/showthread.php?61926-Brand-New-Damper-Design-quot-The-Micro-Damper-quot
Open source, gebaseerd op een fan. Standaard ontwerp is met succes gebruikt voor een 200L UDS.

Op basis van gebruik voor UDS, en beschikbaarheid van onderdelen heb ik uiteindelijk voor de Microdamper gekozen.

c. Thermocouple vs. non-thermocouple
Er zijn twee versies van de heatermeter, eentje met 4 gewone probes en eentje met 1 thermocouple en 3 gewone probes. De thermocouple kan hogere temperaturen hebben, en is daarmee beter geschikt als pit probe. Op basis daarvan, zeker icm eventueel gebruik voor Weber OTP, gekozen voor de thermocouple variant.

d. Heatermeter 4.2 of 4.3
Er zijn twee beschikbare versies van de HeaterMeter. Er zijn een paar kleine verschillen:

    4.2
  • Raspberry Pi Model A or B (original), Raspberry Pi Zero / Zero W, or Raspberry Pi Model A+ (with modification)
  • Slightly cheaper due to single PCB design
  • Wider, thinner form factor
    Dimensions: 127mm x 92mm x 29mm (339cm3)
  • Single 4-way directional button

    4.3
  • Raspberry Pi 3 Model B, 3A+, and 3B+ (snapshot firmware only), Raspberry Pi 2 Model B, Raspberry Pi Model B+, Raspberry Pi Model A+, Raspberry Pi Zero / Zero W
  • Narrower, fatter form factor
    Dimensions: 102mm x 101mm x 36mm (371cm3)
  • Four (4x) discrete buttons
  • Slightly more expensive due to dual stacked PCB design

Uiteindelijk heb ik voor de 4.3 versie gekozen, omdat ik slechte ervaringen heb met de 4-directionale knoppen gebruikt in 4.2

3. Onderdelen bestellen

Op basis van bovenstaande keuzes heb ik de volgende lijst met onderdelen samengesteld:
[list type=decimal]
[*]PCBs voor 4.3. Base en LCD Board
[*]Componenten voor Base en LCD Board
[*]Raspberry PI
[*]Voeding
[*]Probes, 3 gewoon + 1 Thermocouple
[*]Behuizing HeaterMeter
[*]Behuizing Microdamper
[*]Componenten Microdamper
[/list]

1. PCBs voor 4.3. Base en LCD Board
De PCBs heb ik besteld via Seeedstudio (https://www.seeedstudio.com/fusion_pcb.html), op basis van de gerber files van de wiki. Base: http://heatermeter.com/devel/pcb/hm-4.3/HeaterMeter434-dorkbot.zip & LCD: http://heatermeter.com/devel/pcb/hm-4.3/HeaterMeterLCD434-dorkbot.zip.

Kosten: ?19 voor 10 PCBs (10x base & 10x LCD), incl. verzenden
Besteld: 07-06
Geleverd: Nog niet bekend

2. Componenten voor Base en LCD Board
De componenten heb ik uiteindelijk besteld via Mouser. Ik heb in eerste instantie alles proberen te vinden via Aliexpress, echter zijn sommige componenten niet verkrijgbaar, en zit je door veel vershillende leveranciers vast aan een lange levertijd of hoge verzendkosten. Mouser verzendt inmiddels bij bestellingen hoger dan ?50 gratis naar Nederland.

Ik heb mij gebaseerd op de standaard lijstjes van de wiki, maar een aantal zaken aangepast ivm beschikbaarheid. Daarnaast bleek de TC adapter inmiddels wel te bestellen bij Mouser, en heb ik de surface mount componenten iets meer besteld dan nodig. Zie hier mijn bestelling: https://www.mouser.com/ProjectManager/ProjectDetail.aspx?AccessID=b254fdbb2e

Kosten: ?80,97 incl. verzenden (waar Mouser eventuele douane kosten voor haar rekening neemt)
Besteld: 14-06
Geleverd: 18-06

3. Raspberry PI
Ik heb besloten om voor een Raspberry PI Zero W te gaan. Ik wil de HeaterMeter alleen via Wifi gaan gebruiken, dus kan zonder de ethernet poort van de andere modellen. Ik heb gekozen voor een Zero W zonder voorgesoldeerde header, omdat de heatermeter niet alle pins gebruikt en ik de header dus voor het solderen op maat kan maken.

Kosten: ?12,20
Besteld: 21-06
Geleverd: Nog niet bekend

4. Voeding
Ik had nog een 12v 2A voeding liggen van een ouder router, deze zal ik hergebruiken.

5a. Probes - 3 gewone
Moet ik nog bestellen, maar ik lees de beste verhalen over de thermoworks probes. Dus denk dat ik deze ga bestellen: https://www.thermapen.nl/penetrationprobechefalarmdot (de EU variant van de thermoworks probes)

5b. Probes - thermocouple
Als pit probe wil ik een thermocouple gebruiken. Uiteindelijk ben ik voor de volgende optie gegaan, omdat deze mij het meest degelijk leek. https://www.aliexpress.com/item/Generic-New-3-Meter-High-Temperature-100-1250-C-Thermocouple-K-Type-100mm-Probe-Sensors/32333761484.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.699a4c4dkKiYLd.

Deze variant heeft echter niet de juiste aanlsuiting, dus heb ik die los besteld. https://www.aliexpress.com/item/10-pcs-K-Type-Male-mini-Connectors-plug-Thermocouple-Temperature-Male-K-Type-Sensors-New/32892323948.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.699a4c4dkKiYLd

Kosten: ?10,00 voor 1 probe en 10 connectors incl. verzenden
Besteld: 14-06
Geleverd: Nog niet bekend

6. Behuizing HeaterMeter
De behuizing voor de HeaterMeter is gratis te downloaden via: https://www.thingiverse.com/thing:1700586 Let op! Je moet via de customizer aanpassen aan jouw wensen, dus in mijn geval thermocouple en RPI Zero W. Ik heb zelf geen 3D printer, dus heb via marktplaats iemand gevonden die het voor mij gaat printen.

Kosten: ?14
Besteld: nvt, moet het nog ophalen.

6. Behuizing Microdamper
De behuizing voor de Microdamper is gratis te downloaden via: https://www.thingiverse.com/thing:1232065 Ik heb gekozen voor de variant met 1" Npt shroefdraad. Ik kom er inmiddels achter dat koppelingen met Npt schroefdraad in Nederland lastig te krijgen zijn, dus misschien dat ik nog ga switchen naar de variant zonder schroefdraad. Bij dezelfde persoon laten printen.

Kosten: ?16
Besteld: nvt, moet het nog ophalen.

6. Componenten Microdamper
Om de microdamper te kunnen assembleren heb je nog een aantal componenten nodig. Dit zijn:


3. Assembleren

Zodra alles binnen is zal ik hier de assemblage beschrijven. To be continued!
 
Schitterende post, hulde!
 
Hoi Wijmaar,


Ik ga je post zeker in de gaten houden. Ik heb al een heatermeter alleen die microdamper vind ik erg interessant. Overgens past 1" BSP schroefdraad op 1" NTP en BSP is normaal bij elke ijzerhandel te verkrijgen dus ik zou zeggen geen probleem.


Ik heb je link voor het huis bekeken maar daar kreeg ik een 404 foutcode op.
 
Daanton zei:
Hoi Wijmaar,


Ik ga je post zeker in de gaten houden. Ik heb al een heatermeter alleen die microdamper vind ik erg interessant. Overgens past 1" BSP schroefdraad op 1" NTP en BSP is normaal bij elke ijzerhandel te verkrijgen dus ik zou zeggen geen probleem.


Ik heb je link voor het huis bekeken maar daar kreeg ik een 404 foutcode op.
Als BSP inderdaad in NPT zou passen zou dat super zijn, las daar online wat wisselende ervaringen mee. Ook al zou hij maar een paar windingen passen, dan zou dat al voldoende zijn.

Heb de link aangepast, werkt nu weer!
 
Beste Wijmaar,

Ik begrijp ongeveer een derde van het verhaal maar ben dol op die Nerdystuff dus ik blijf volgen! Veel succes!
 
Ha Wijmaar,
Hier ook een zeer tevreden gebruiker van de uds - heatermeter - microdamper combi
Goede keus heb je gemaakt....
Suc6 met de bouw

btw die 1" ntp nippel heb ik via ebay aangekocht
 
Ik ga dit ook volgen. Al snap ik er weinig van. Benieuwd hoe je projectje gaat lopen  :)
 
Wijmaar,


BSP draad is cylindrisch dus kerndiameter blijft gelijk.
NPT draad is consch dus diameter wordt groter.


Maatvoering van de draad van deze beiden zijn verder gelijk.


Dus afhankelijk van de tolerantie waarmee het is gemaakt zal je meer gangen kunnen gebruiken.
Klinkt allemaal ingewikkeld, is het niet. Koopt de aansluiting die je nodig hebt en schroef deze er in en dan weet je het precies. Kost je hooguit een paar euro.


Even over de microdamper, daar zit toch ook een servo in? De link hiervoor zie ik niet of ga je geen servo gebruiken!
 
Daanton zei:
Wijmaar,


BSP draad is cylindrisch dus kerndiameter blijft gelijk.
NPT draad is consch dus diameter wordt groter.


Maatvoering van de draad van deze beiden zijn verder gelijk.


Dus afhankelijk van de tolerantie waarmee het is gemaakt zal je meer gangen kunnen gebruiken.
Klinkt allemaal ingewikkeld, is het niet. Koopt de aansluiting die je nodig hebt en schroef deze er in en dan weet je het precies. Kost je hooguit een paar euro.


Even over de microdamper, daar zit toch ook een servo in? De link hiervoor zie ik niet of ga je geen servo gebruiken!

Top! Het is 3D geprint, dus ik verwacht redelijk hoge toleranties, wat in dit geval positief zou zijn :). Er komt natuurlijk ook geen druk op te staan / vloeistof doorheen, dus enige lekkage is prima. Ik ga gewoon even met de damper onder de arm naar de Hornbach.

Er moet inderdaad een Servo in de damper, toegevoegd!
 
Hoi,


Ik zou juist geen lekkege tussen damper een aansluiting Q willen hebben. Dit beinvloed de uiteindelijk werking negatief. Denk aan valse lucht, die je niet kunt regelen met servo of toerental ventilator.
Maar door dat je BSP op NTP aansluit en geen tape gebruik kun je het geheel in elkaar draaien zodat het elkaar precies afsluit en dus geen valse lucht onstaat. Ik denk dat het kuntstofhuis flexible is waardoor je de tape niet hoeft te gebruiken.


Ik denk aan een microdamper voor een large kamado, nu heb ik een fan van 6 CFM en met instelling max 25%, kan je misschien aangeven welke fan ik dan bij alie kan selecteren welke goed aan te sturen is door de heatmeter?
 
Daanton zei:
Hoi,


Ik zou juist geen lekkege tussen damper een aansluiting Q willen hebben. Dit beinvloed de uiteindelijk werking negatief. Denk aan valse lucht, die je niet kunt regelen met servo of toerental ventilator.
Maar door dat je BSP op NTP aansluit en geen tape gebruik kun je het geheel in elkaar draaien zodat het elkaar precies afsluit en dus geen valse lucht onstaat. Ik denk dat het kuntstofhuis flexible is waardoor je de tape niet hoeft te gebruiken.

Daar heb je gelijk in! Zo had ik hem nog niet bekeken.


Daanton zei:
Ik denk aan een microdamper voor een large kamado, nu heb ik een fan van 6 CFM en met instelling max 25%, kan je misschien aangeven welke fan ik dan bij alie kan selecteren welke goed aan te sturen is door de heatmeter?

Zoals ik het nu lees gebruikt iedereen met de microdamper de fan die ik hierboven heb staan.

Omdat je bij de microdamper geen bocht hebt, en minder restricties in je luchtstroom moet die genoeg zijn voor een large kamado. De bewuste fan is 10cfm, maar omdat een fan t.o.v een blower minder statische druk opbouwt kiest men voor een iets hogere cfm kiezen.

Ik heb trouwens drie verschillende besteld via Ali, omdat ik de kwaliteit altijd wat wisselend vind. Mochten er twee goede tussen zitten kan je er altijd eentje van mij overnemen.
 
Wijmaar,


Ik ga graag op je aanbod in indien je een tweede goede hebt.
 
Daanton zei:
BSP draad is cylindrisch dus kerndiameter blijft gelijk.
NPT draad is consch dus diameter wordt groter.

Maatvoering van de draad van deze beiden zijn verder gelijk.

Je hebt ook conische bsp draad (bspt). De coniciteit is dacht ik gelijk aan die van npt.
Verder is er echt zowat niks hetzelfde tussen bsp en npt (tophoek van de draad, spoed......).
 
Wijmaar,


Ik lees het verhaal bij de microdamper en qua type servo lees ik:


"You need a MG90 or MG90s"
Jij hebt type SG90, kan je misscchien aangeven wat het verschil is?


Sorry voor deze vraag heb antwood gevonden.


accept a SG90 which I prefer over the MG90
 
Yes, inderdaad! Er zit bij beide servo's nogal wat verschil in kwaliteit, en schijnbaar is die bij de SG-90 constanter dan bij de MG90.
 
Daanton zei:
Wijmaar,


Ik ga graag op je aanbod in indien je een tweede goede hebt.

Prima trouwens! Ik stuur je wel ff een PB als ik ze binnen heb. Mocht je (of anderen) nog interesse hebben, van de 4-pole 3.5mm jacks voor het aansluiten van de microdamper heb ik ook wat extra besteld, dus mocht het solderen hier voorspoedig gaan dan heb ik die waarschijnlijk ook nog over.
 
Wijmaar,


Ik heb een mail gestuurd naar de link voor een microdamper kit. Wat is jouw ervaring mbt reactie tijd?
Zoals ik het nu zie lijkt het dat de kosten voor de kit 25 dollar met verzend kosten toch nog goedkoper en zeker makelijker is. Maar ik heb nog geen reactie ontvangen (3dagen)
 
Naar deze gast bedoel je? https://microdamper.bigcartel.com/product/microdamper-with-fan

Die gast is geloof ik af en toe wat te druk, en schijnbaar niet de snelste qua reactie. Houd bij bestellen uit de VS wel rekening met mogelijke import heffing: https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/
 
De eerste grote update laat iets langer op zich wachten, de printjes hebben wat vertraging. Ik had blijkbaar geen huisnummer ingevuld, dus de eerste bestelling is weer op de terugweg naar China.

Na een heel coulante oplossing van Seeedstudio (50% refund) is er een nieuwe bestelling onderweg sinds vanochtend. Deze keer met DHL, en dus woensdag al binnen!

Seeed stuurde vandaag al een kleine teaser:

534d796b1d4a88948232bd75341c500f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan