Mocht je geen zin hebben het hele verhaal te lezen, hier in het kort de tips:
Mijn eerste stap was een Raspberry Pi aanschaffen, want daar was ik ook nog niet bekend mee. Genoeg leuke projectjes online gezien, maar nog nooit zo'n ding in handen gehad. Online besteld en zo in huis:
Raspberry PI type B Versie 2.0
Nu is het natuurlijk zo dat dit een volledige pc zou zijn en, ondanks dat je alle aansluitingen paraat ziet, is dat toch wel moeilijk voor te stellen. Als eerste check dus een image gedownload, op een SD-kaart gezet en jawel, het boot en het werkt. Prachtig dat zoiets past een een kaartje ter grootte van je bankpas! OK, het werkt niet supersnel, maar je kan er op surfen en alle basic dingen doen die in, bijvoorbeeld, Windows ook kan.
Voor ik ging testen kwam ik er achter dat ik niet echt bruikbare SD-cards in huis had (mijn camera gebruikt CompactFlash), dus bij de mediamarkt nog even wat gehaald. In de winkel heb ik voor de volledigheid van te voren gekeken of het merk/type compatible is. Er zullen ongetwijfeld meer lijstjes zijn, maar ik heb http://elinux.org/RPi_SD_cards aan gehouden. Hoe betrouwbaar de hele lijst is weet ik niet, maar het model waar ik mee thuis kwam werkt inderdaad prima
En ja, dit is overkill! Prima bruikbaar als je verder wil rommelen met je RPI (zoals ik), maar voor de HeaterMeter heb je zeker geen 4gb nodig. Wat het kleinste is wat je nog kan krijgen weet ik zo niet, maar alles boven de 64mb (Megabytes ja, geen tikfout) zal al voldoende zijn.
4GB, terwijl 64mb voldoende is...
Onze aanpak/werkwijze is als volgt geweest:
Nadat alles in elkaar zat hebben we alle aangesloten voor het moment supreme en hier leek het even mis te gaan... Monitor bij de hand, dus die hing er aan en alles leek te werken, we zagen echter niks staan om het LCD-scherm. Bij booten geen spannende fouten en back-light van LCD ging ook aan, maar geen tekst.
Voor we echt alles na gingen lopen dacht ik gelukkig aan de ervaringen uit het verleden en ging een lampje branden. Met R6 (instelbare weerstand / blauw blokje onder je LCD) stel je het contrast in. Deze stond zo laag dat je helemaal niets zag. Verdraai hem iets en voila, daar kwam de tekst '- No Pit Probe -' in beeld. Zowel die van Felix als die van mij werkten in ??n keer, tijd voor bier, whisky en feest dus \o/
Tot slot als test nog de probes en fan aangesloten en draaien maar. Enige actiepuntje voor Felix is nog het calibreren en hij kan aan de bak. Mijn actie-lijstje is iets groter:
Remco
PS: In het kader van "Pics or it didn't happen!!" nog even wat foto's
Onderdelen compleet
Ja, ook belangrijke dingetjes..
Hoe meer je soldeert, hoe netter het wordt!
Felix in opperste concentratie, een zeldzaam moment
Yours truly, ook in opperste concentratie!
Hij lijkt het te doen, maar toch ook niet...
Victoire!!!
Top view, zie blauwe blokje waarmee je het contrast instelt van de LCD
Bottom view, nu nog met 4GB kaartje er in...
Hier zie je IC1 voedingsbordje dus scheef er op gesoldeerd
Zie de lengte van de ledpootjes, wil je dat ze vlak in je casing zitten, dan moet je ze dus niet kort er in zetten!
Ik had gekozen voor een rode ombouw
Uitgangen voor fan en probes
Case closed!
OK, dan kan een slechte foto van mij ook nog, hoeveel mensen lezen dit nou
- Volg HeaterMeter 4.1 Assembly stap voor stap;
- Ga niet op zoek naar torque schroevendraaiers, casing zit gewoon met imbus vast;
- Denk je alles goed gedaan te hebben, maar heb je geen beeld op je LCD, draai even wat aan het blauwe blokje onder je LCD. Misschien staat je contrast te laag.
Mijn eerste stap was een Raspberry Pi aanschaffen, want daar was ik ook nog niet bekend mee. Genoeg leuke projectjes online gezien, maar nog nooit zo'n ding in handen gehad. Online besteld en zo in huis:
Raspberry PI type B Versie 2.0
Nu is het natuurlijk zo dat dit een volledige pc zou zijn en, ondanks dat je alle aansluitingen paraat ziet, is dat toch wel moeilijk voor te stellen. Als eerste check dus een image gedownload, op een SD-kaart gezet en jawel, het boot en het werkt. Prachtig dat zoiets past een een kaartje ter grootte van je bankpas! OK, het werkt niet supersnel, maar je kan er op surfen en alle basic dingen doen die in, bijvoorbeeld, Windows ook kan.
Voor ik ging testen kwam ik er achter dat ik niet echt bruikbare SD-cards in huis had (mijn camera gebruikt CompactFlash), dus bij de mediamarkt nog even wat gehaald. In de winkel heb ik voor de volledigheid van te voren gekeken of het merk/type compatible is. Er zullen ongetwijfeld meer lijstjes zijn, maar ik heb http://elinux.org/RPi_SD_cards aan gehouden. Hoe betrouwbaar de hele lijst is weet ik niet, maar het model waar ik mee thuis kwam werkt inderdaad prima

En ja, dit is overkill! Prima bruikbaar als je verder wil rommelen met je RPI (zoals ik), maar voor de HeaterMeter heb je zeker geen 4gb nodig. Wat het kleinste is wat je nog kan krijgen weet ik zo niet, maar alles boven de 64mb (Megabytes ja, geen tikfout) zal al voldoende zijn.
4GB, terwijl 64mb voldoende is...
Onze aanpak/werkwijze is als volgt geweest:
- op zolder voldoende ruimte gemaakt om rustig te werken
- voldoende werkblad
- soldeerbout/station bij de hand
- goed licht
- even alle onderdelen uitleggen en part-list controleren
- lekker muziekje aan gezet
- mijn rpi aangesloten op een monitor en hier het CapnBry stappenplan op open gezet (HeaterMeter 4.1 Assembly)
- stap voor stap deze handleiding doorlopen en tussentijds check, check, double-check op je knutselwerk...
Nadat alles in elkaar zat hebben we alle aangesloten voor het moment supreme en hier leek het even mis te gaan... Monitor bij de hand, dus die hing er aan en alles leek te werken, we zagen echter niks staan om het LCD-scherm. Bij booten geen spannende fouten en back-light van LCD ging ook aan, maar geen tekst.
Voor we echt alles na gingen lopen dacht ik gelukkig aan de ervaringen uit het verleden en ging een lampje branden. Met R6 (instelbare weerstand / blauw blokje onder je LCD) stel je het contrast in. Deze stond zo laag dat je helemaal niets zag. Verdraai hem iets en voila, daar kwam de tekst '- No Pit Probe -' in beeld. Zowel die van Felix als die van mij werkten in ??n keer, tijd voor bier, whisky en feest dus \o/
Tot slot als test nog de probes en fan aangesloten en draaien maar. Enige actiepuntje voor Felix is nog het calibreren en hij kan aan de bak. Mijn actie-lijstje is iets groter:
- goeie 12v voeding regelen
- centrifugaalfan had ik nog liggen en deze werkt, even casing voor maken nog
- zorgen dat mijn tuin bruikbaar is...
- oja, UDS bouwen...
- ergens tijd vandaan halen voor dit alles
Remco
PS: In het kader van "Pics or it didn't happen!!" nog even wat foto's

Onderdelen compleet
Ja, ook belangrijke dingetjes..
Hoe meer je soldeert, hoe netter het wordt!
Felix in opperste concentratie, een zeldzaam moment

Yours truly, ook in opperste concentratie!
Hij lijkt het te doen, maar toch ook niet...
Victoire!!!
Top view, zie blauwe blokje waarmee je het contrast instelt van de LCD
Bottom view, nu nog met 4GB kaartje er in...
Hier zie je IC1 voedingsbordje dus scheef er op gesoldeerd
Zie de lengte van de ledpootjes, wil je dat ze vlak in je casing zitten, dan moet je ze dus niet kort er in zetten!
Ik had gekozen voor een rode ombouw
Uitgangen voor fan en probes
Case closed!
OK, dan kan een slechte foto van mij ook nog, hoeveel mensen lezen dit nou