BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter 4.1 build logje

RemBrand

Tondelzoeker
Berichten
14
Mocht je geen zin hebben het hele verhaal te lezen, hier in het kort de tips:
  • Volg HeaterMeter 4.1 Assembly stap voor stap;
  • Ga niet op zoek naar torque schroevendraaiers, casing zit gewoon met imbus vast;
  • Denk je alles goed gedaan te hebben, maar heb je geen beeld op je LCD, draai even wat aan het blauwe blokje onder je LCD. Misschien staat je contrast te laag.
Vooropgesteld ben ik nog een zeer onervaren BBQ'er, maar gezien Felix' enthousiasme wil je nog wel eens snel mee gesleept worden in iets... In dit geval was dit de combinatie van electronica met de noeste kunst der BBQ. Hoewel mijn rookton nog niet klaar is en de tuin overigens ook nog niet, heb ik me wel ingeschreven voor het zelfbouwproject van de HeaterMeter 4.1. Nogmaals dank voor je tijd hier in Nosmo!

Mijn eerste stap was een Raspberry Pi aanschaffen, want daar was ik ook nog niet bekend mee. Genoeg leuke projectjes online gezien, maar nog nooit zo'n ding in handen gehad. Online besteld en zo in huis:


01.JPG

Raspberry PI type B Versie 2.0

Nu is het natuurlijk zo dat dit een volledige pc zou zijn en, ondanks dat je alle aansluitingen paraat ziet, is dat toch wel moeilijk voor te stellen. Als eerste check dus een image gedownload, op een SD-kaart gezet en jawel, het boot en het werkt. Prachtig dat zoiets past een een kaartje ter grootte van je bankpas! OK, het werkt niet supersnel, maar je kan er op surfen en alle basic dingen doen die in, bijvoorbeeld, Windows ook kan.


Voor ik ging testen kwam ik er achter dat ik niet echt bruikbare SD-cards in huis had (mijn camera gebruikt CompactFlash), dus bij de mediamarkt nog even wat gehaald. In de winkel heb ik voor de volledigheid van te voren gekeken of het merk/type compatible is. Er zullen ongetwijfeld meer lijstjes zijn, maar ik heb http://elinux.org/RPi_SD_cards aan gehouden. Hoe betrouwbaar de hele lijst is weet ik niet, maar het model waar ik mee thuis kwam werkt inderdaad prima :)
En ja, dit is overkill! Prima bruikbaar als je verder wil rommelen met je RPI (zoals ik), maar voor de HeaterMeter heb je zeker geen 4gb nodig. Wat het kleinste is wat je nog kan krijgen weet ik zo niet, maar alles boven de 64mb (Megabytes ja, geen tikfout) zal al voldoende zijn.


03.JPG

4GB, terwijl 64mb voldoende is...

Onze aanpak/werkwijze is als volgt geweest:
  • op zolder voldoende ruimte gemaakt om rustig te werken
    • voldoende werkblad
    • soldeerbout/station bij de hand
    • goed licht
    • even alle onderdelen uitleggen en part-list controleren
  • lekker muziekje aan gezet
  • mijn rpi aangesloten op een monitor en hier het CapnBry stappenplan op open gezet (HeaterMeter 4.1 Assembly)
  • stap voor stap deze handleiding doorlopen en tussentijds check, check, double-check op je knutselwerk...
Wat het bouwen betreft kan ik weinig toevoegen aan de bovengenoemde website. Gebruik gezond verstand, werk rustig en secuur en alles valt (letterlijk) op z'n plek. Enige wat iets afwijkt in mijn geval is de bevestiging van het 5v voedingsbordje (IC1). Door de lengte van de pinnetjes kreeg ik hem niet gesoldeerd zoals op het voorbeeld en zit ie iets scheef bij mij. Alles werkt echter prima. Hier en daar heb ik de casing iets bij moeten schuren voor de USB en de gaatjes van de probes uitgeboord. Aanpassing was minimaal, maar nu past ie netjes flush er in. Daarnaast geeft de handleiding ook aan goed op te letten bij solderen van de leds en LCD-scherm. Je hebt namelijk wat speling en wil je dat ie netjes in de casing valt moet je daar even mee prutsen.

Nadat alles in elkaar zat hebben we alle aangesloten voor het moment supreme en hier leek het even mis te gaan... Monitor bij de hand, dus die hing er aan en alles leek te werken, we zagen echter niks staan om het LCD-scherm. Bij booten geen spannende fouten en back-light van LCD ging ook aan, maar geen tekst.

Voor we echt alles na gingen lopen dacht ik gelukkig aan de ervaringen uit het verleden en ging een lampje branden. Met R6 (instelbare weerstand / blauw blokje onder je LCD) stel je het contrast in. Deze stond zo laag dat je helemaal niets zag. Verdraai hem iets en voila, daar kwam de tekst '- No Pit Probe -' in beeld. Zowel die van Felix als die van mij werkten in ??n keer, tijd voor bier, whisky en feest dus \o/

Tot slot als test nog de probes en fan aangesloten en draaien maar. Enige actiepuntje voor Felix is nog het calibreren en hij kan aan de bak. Mijn actie-lijstje is iets groter:
  • goeie 12v voeding regelen
  • centrifugaalfan had ik nog liggen en deze werkt, even casing voor maken nog
  • zorgen dat mijn tuin bruikbaar is...
  • oja, UDS bouwen...
  • ergens tijd vandaan halen voor dit alles
Zodra ik er tijd voor het komt het allemaal vanzelf en laat ik zeker van me horen!

Remco

PS: In het kader van "Pics or it didn't happen!!" nog even wat foto's :)


04.JPG

Onderdelen compleet



05.JPG

Ja, ook belangrijke dingetjes..



06.JPG

Hoe meer je soldeert, hoe netter het wordt!



07.JPG

Felix in opperste concentratie, een zeldzaam moment ;)



07A.JPG

Yours truly, ook in opperste concentratie!



08.JPG

Hij lijkt het te doen, maar toch ook niet...



09.JPG

Victoire!!!



11.JPG

Top view, zie blauwe blokje waarmee je het contrast instelt van de LCD



12.JPG

Bottom view, nu nog met 4GB kaartje er in...



13.JPG

Hier zie je IC1 voedingsbordje dus scheef er op gesoldeerd



14.JPG

Zie de lengte van de ledpootjes, wil je dat ze vlak in je casing zitten, dan moet je ze dus niet kort er in zetten!



15.JPG

Ik had gekozen voor een rode ombouw



17.JPG

Uitgangen voor fan en probes



16.JPG

Case closed!



10.JPG

OK, dan kan een slechte foto van mij ook nog, hoeveel mensen lezen dit nou :D
 
Zo stoer, dit soort DIY! Ik vind het heel knap hoor! Lukt mij niet...
 
Lin zei:
Zo stoer, dit soort DIY! Ik vind het heel knap hoor! Lukt mij niet...

Mij ook niet, denk ik;)

Goed gedaan mannen! 

Zo'n dure snelle SD kaart is trouwens helemaal niet nodig hoor, de RPI gebruikt hem eigenlijk alleen maar met booten, verder gebeurd vrijwel alles in RAM.
 
Nosmo zei:
Zo'n dure snelle SD kaart is trouwens helemaal niet nodig hoor, de RPI gebruikt hem eigenlijk alleen maar met booten, verder gebeurd vrijwel alles in RAM.
Betrapt Piet! Jij hebt alleen plaatjes gekeken en de tekst over geslagen ;)
Remco
 
Ik heb de tekst zeker wel gelezen (je weet maat nooit of je er iets van kan opsteken ;) ), maar ik had het over de snelheid van de SD kaart, niet over de capaciteit, duzzzzz.....
 
Ah, mea culpa. Zo had ik het niet bekeken. Ik stond bij mediamarkt en dit was het goedkoopste 4GB kaartje dat er hing van een (voor mij) bekend merk. Ben onbekend met SD-kaartje en gezien het de goedkoopste was ging ik er niet van uit dat dit zo'n snel kaartje was. Na verder googlen zie ik dat dit inderdaad Class 10 is en (een van) de snelste. En dat voor een tientje ofzo :)

Op zich wel een goed punt, maar wellicht leuk voor een ander draadje. Waar haal je nu nog een SD-card vandaan van < 512mb? Bij Azerty, SOS Solutions, 4Launch om maar wat te noemen, begint alles rond de 5-6? en daar kan je 4GB / Class 4 krijgen. Bij uitzondering zie je eens een 1gb of 2gb opduiken, maar da's dan weer net zo duur.

Remco
 
Terug
Bovenaan Onderaan